پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 15843
عزیزنژاد :

مترو و مونوریل به تنهایی معجزه نمی‌کنند

قم نيوز : قم نیوز: معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم گفت: نباید به تنهایی از مترو و مونوریل انتظار معجزه داشت.
مترو و مونوریل به تنهایی معجزه نمی‌کنند
به گزارش قم نیوز، سعید عزیزنژاد با بیان اینکه در تمام کلان‌شهرها حمل و نقل ریلی یک راه‌ حل بسیار خوب برای مشکل ترافیک است اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل ریلی برای یک کلان شهر که رو به توسعه نیز هست، امری ضروری است. شهر قم نیز با توجه به زائرپذیر بودن و جمعیتی که هر روز در حال افزایش است، از این قاعده مستثنی نیست.
 
وی اضافه کرد: در حال حاضر وسایلی مانند اتوبوس، مینی بوس، تاکسی و خودروهای شخصی برای حمل و نقل استفاده می‌شود که عوارض بسیاری بر پیکر شهر وارد ساخته است.
 
به گفته وی تصادفات جرحی، زمان‌هایی که در ترافیک هدر می‌روند و آلودگی هوا تنها بخشی از این هزینه‌ها است که قسمتی از آن را مردم و قسمت دیگر را دستگاه‌های اجرایی مانند شهرداری می‌پردازند.
 
وی پیوستگی وسایل مختلف با یکدیگر برای تکمیل اثربخشی این وسایل را در توسعه حمل و نقل ریلی مهم دانست و تاکید کرد: آن چیزی که امروز شهر قم به آن نیاز دارد مجموعه‌ای از تمام راه‌های حمل و نقلی است. نباید به تنهایی از مترو و مونوریل انتظار معجزه داشت، بلکه طرحی جامع باید به وجود بیاید که ترافیک را با نگاه به ظرفیت مترو، مونوریل و دیگر وسایل حمل و نقل عمومی مدیریت کند.
 
به عنوان مثال کسی که می‌خواهد مسیر خانه تا محل کارش را طی کند، در مرحله اول ممکن است لازم باشد بخشی از مسیر را پیاده‌روی کند. در مرحله بعد باید از یک وسیله حمل و نقل سبک استفاده کند. بعد با استفاده از اتوبوس به ایستگاه مترو یا مونوریل رود و از آنجا به محل کارش برسد.
 
لزوم طراحی درست شبکه حمل و نقلی
 
عزیزنژاد افزود: درست طراحی کردن این مسیرها و انجام پیش‌بینی‌های لازم از مهم‌ترین کارهایی است که مدیریت ترافیک شهر باید انجام دهد.
 
وی افزود: در حال حاضر چون خطوط مترو و مونوریل راه‌اندازی نشده‌اند، مسیرها به صورت عادی پوشش داده می‌شود اما به محض راه‌اندازی این خطوط طرح جامع ترافیکی کار خود را آغاز خواهد کرد.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم تصریح کرد: اگر این شبکه به هم پیوسته حمل و نقل عمومی کار خود را در شهر قم آغاز کند، خطوط ریلی نیز جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد و تاثیرشان بر کاهش ترافیک روش می‌شود. البته تمام مسائل ترافیکی به موضوع حمل و نقل عمومی مربوط نمی‌شود.
 
وی گفت: وقتی یک شهروند قرار است برای یک امضا از یک سر شهر به انتهای دیگر آن برود، دیگر نمی‌شود توقع بیش از اندازه از وسایل حمل و نقل عمومی داشت.
 
نقش دولت الکترونیک در حل مشکلات ترافیکی
 
به گفته عزیزنژاد، دولت الکترونیک که سال‌ها است مطرح شده اگر به صورت کامل اجرا شود، کمک بزرگی به مشکلات ترافیکی شهر خواهد کرد.
 
وی اضافه کرد: در شهر قم اگر خطوط ریلی کامل شود، 30 درصد بار ترافیکی شهر را می‌تواند به دوش بکشد که البته این 30 درصد از ترافیک پرحجم است. به این معنی که خطوط ریلی طوری طراحی شده‌اند که ترافیک پرحجم شهر را از بین می‌برند و همین موضوع اثربخشی آنان را چند برابر می‌کند چرا که اثر بخشی راه حل های ترافیکی با توجه به اینکه در چه محدوده‌ای به کار گرفته شود، متفاوت می‌شود.
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار قم افزود: به عنوان مثال اگر در روز 500 هزار سفر در شهر قم انجام شود، خطوط ریلی 150 هزار سفر را از مناطقی که ترافیک پرحجم دارند، به عهده می‌گیرد که این موضوع در کنار پیوستگی طرح ترافیکی شهر قم و همکاری دستگاه‌های دیگر در کم کردن از بار ترافیک و گسترش دولت الکترونیک، تاثیر خوبی بر چهره شهر خواهد داشت.
 
وی گفت: موضوع دیگر مقایسه وسایل مختلف حمل و نقل ریلی است. باید گفت مترو و مونوریل هر یک در جای خود استفاده دارند و وجود هیچ یک به معنای نقض وجود دیگری نیست. همانطور که در شهر اتوبوس داریم اما در جایی هم نیاز هست که از مینی بوس استفاده کنیم. هر سفر بسته به طول و مسیری که دارد وسیله خاص خود را می‌طلبد که هم مترو و هم مونوریل می‌توانند از وسایل مناسب برای سفرهای شهری باشند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcaean6.49nmy15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما