سه شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : 15875
گزارش فارس از قطعی‌ ADSL مخابرات در قم

مشترک محترم شما بدهکار هستید!

قم نيوز : قم نیوز: بسیاری از مشترکان ADSL شرکت مخابرات به دنبال یافتن این سئوال هستند که چرا با یک طرفه شدن تلفن ثابتشان، اینترنت هم قطع می‌شود؛ این گزارش به دنبال یافتن پاسخی برای این سئوال است.
مشترک محترم شما بدهکار هستید!
به گزارش قم‌نیوز، بیش از یک دهه است که اینترنت پرسرعت یا همان ADSL وارد ایران شده و مردم قم هم که از نظر سرانه مصرف اینترنت جزو برترین‌های کشور بوده و هستند از نخستین مشتریان این فناوری بوده‌اند.
 
در آغاز شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده خدمات اینترنت پرسرعت (PAP) این امکان را برای مشترکان خود فراهم می‌کردند که بر روی خطوط تلفن ثابت خود بتوانند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند؛ اینکه این امر چه فراز و فرودهایی را پشت سر گذاشت و مشترکان خانگی از خرید سرویس‌های بالای 128 مگابایت بر ثانیه محروم شدند تا کندی و قطعی مکرر اینترنت خود حدیث مفصلی است که در این گزارش، مجال روایت و پرداخت به آن نیست و در اینجا فقط به بحث در مورد یکی از مشکلات مشترکان آن هم آن دسته از مشترکانی که مستقیما از شرکت مخابرات درخواست ADSL کرده‌اند می‌پردازیم.
 
حقیقت این است که در آغاز شرکت مخابرات هم مانند سایر شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت پرسرعت، ابتدا هزینه سرویس مورد نظر را دریافت و سپس اقدام به برقراری خدمات می‌کرد اما دیرزمانی نیست که این شرکت سرویس جدیدی را راه‌اندازی کرده که اتفاقا از سوی مردم مورد استقبال هم قرار گرفته؛ این خدمت جدید همان سرویس Post Paid  یا دریافت هزینه اینترنت بر روی قبوض تلفن است.
 
در ابتدا به نظر می‌رسد که این سرویس جدید بسیار به‌صرفه‌تر و از نظر پرداخت هزینه اینترنت هم راحت‌تر است و این امر حقیقت هم دارد، اما مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که برخی مشترکان به هر دلیل قبوض تلفن خود را در موعد مقرر پرداخت نکنند که البته همه آنها هم عمدی نیست و بیشترشان به دلیل فراموشی، مشغله کاری یا اشتباه در قرائت مهلت پرداخت است، به هر روی مشترکانی که از سرویس Post Paid استفاده می‌کنند به محض یک طرفه شدن خط تلفن ثابت به دلیل عدم پرداخت قبض، با قطعی ADSL هم مواجه می‌شوند در حالیکه از نظر فنی امکان جدا بودن این دو سرویس یعنی اینترنت و امکان برقراری تماس تلفنی وجود دارد.
 
امیر محبی کارمند یکی از شرکت‌های خصوصی در قم است و در منزلش از ADSL مخابرات استفاده می‌کند دچار همین مشکل شده و قبض به دست برای حل آن راهی شرکت مخابرات است.
 
وی می‌گوید: نمی‌دانم دلیل این مشکل چیست! گمان می‌کنم اشتباهی رخ داده باشد، چراکه به محض قطع تلفن ثابت خانه‌ام، ارتباط اینترنتی‌ام هم قطع شده، اما در گذشته چنین چیزی رخ نداده بود.
 
زمانی که آقای محبی از شرکت مخابرات خارج می‌شود؛ هرچند کارمند مربوطه او را توجیه کرده، اما ظاهرا دلیل مخابرات چندان برایش قانع‌کننده نبوده است.
 
وی می‌افزاید: به من گفتند چون از سرویس جدید پرداخت هزینه بر روی قبض استفاده می‌کنید بدهکار ما هستید و وقتی هزینه تلفن‌تان را پرداخت نکرده‌اید نباید از اینترنت هم استفاده کنید.
 
محبی ادامه می‌دهد: وقتی تلفن ثابت قطع می‌شود می‌توان از تلفن همراه استفاده کرد تا زمانی که مجددا با پرداخت هزینه قبض، بتوانیم تلفن را وصل کنیم اما وقتی اینترنت قطع می‌شود بسیاری از کارها بر روی زمین می‌ماند و این اصلا توجیه مناسبی نمی‌تواند باشد.
 
در این زمینه با سید اسدالله دهناد، مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم به گفت‌وگو می‌نشینیم. وی در این زمینه می‌گوید: زمانی که امکان برقراری تماس مشترکی به دلیل عدم پرداخت بدهی قطع می‌شود از نظر فنی امکان برقرار بودن ارتباط اینترنت پرسرعت او وجود دارد و هنگامی هم که شرکت مخابرات هزینه اینترنت را نقدا دریافت می‌کرد این کار صورت می‌گرفت ولی از زمانی که سرویسPost paid (دریافت هزینه روی قبوض تلفن) شرکت مخابرات در قم راه‌اندازی شده و مشترکان هزینه استفاده اینترنت پرسرعت را بر روی قبوض تلفن ثابت پرداخت می‌کنند، در صورت عدم پرداخت هزینه استفاده از سرویس اینترنت، زمانی که تلفن آنها قطع می‌شود خدمات اینترنت هم قطع خواهد شد.
 
این جمله آقای مدیرعامل یعنی مشترکان همان‌طور که برای مکالمات صورت گرفته بدهکار شرکت مخابرات هستند در ازای هر بیت استفاده از اینترنت هم بدهکار بوده و شرکت راهی جز قطع ارتباط برای دریافت آن ندارد؛ این توجیه معقول به نظر می‌رسد اما باید فکری هم به حال مشترکانی کرد که در حال استفاده از ADSL هستند یا برای انجام کاری فوری نیاز به اینترنت پرسرعت در منزل دارند.
 
اجبار در استفاده از اینترنت مخابرات
 
یکی دیگر از مسائلی که گاهی اوقات موجب نارضایتی مشترکان اینترنت پرسرعت در قم می‌شود اجبار در استفاده از ADSL شرکت مخابرات است.
 
ماجرا از این قرار است که شرکت مخابرات در برخی مناطق خطوط PCM را راه‌اندازی کرده تا با استفاده از سخت‌افزار کمتر بتواند تعداد مشترک بیشتری را زیر پوشش شبکه تلفن ثابت قرار دهد؛ مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که اینگونه مشترکان بخواهند از ADSL هم استفاده کنند اما در این شرایط امکان ارائه خدمات اینترنت پرسرعت برایشان وجود ندارد زیرا از نظر فنی نمی‌توان بر روی خطوط PCM اینترنت ADSL راه‌اندازی کرد.
 
در این مواقع افراد می‌توانند درخواستی به شرکت مخابرات ارائه دهند مبنی بر اینکه خواهان استفاده از اینترنت پرسرعت هستند و مخابرات هم خط PCM آنها را به خطی تبدیل می‌کند که قابلیت راه‌اندازی اینترنت پرسرعت را داشته باشد اما این تمام قضیه نیست. در این شرایط شرکت مخابرات این کار را به شرطی انجام می‌دهد که فرد مورد نظر به مدت حداقل شش ماه از ADSL مخابرات استفاده کند، در حقیقت آن شخص حق انتخاب میان شرکت‌های گوناگون را حداقل برای شش ماه از دست می‌دهد.
 
رضا وفایی یکی از شهروندان قمی است که در منطقه صفاشهر زندگی می‌کند و خط تلفن منزلش از نوع PCM بوده و اکنون با تغییر خط از اینترنت مخابرات استفاده می‌کند.
 
وی می‌گوید: شاید تفاوتی در کیفیت ارائه خدمات ADSL میان مخابرات و سایر شرکت‌ها وجود نداشته باشد، اما اینکه حق انتخاب را از من گرفتند و من را مجبور کردند از اینترنت مخابرات استفاده کنم چندان خوشایند نبود؛ دنیای امروز با توجه به این همه شعارهای خصوصی‌سازی که رقابت سازنده لازمه آن است نباید اینچنین شرایطی را برای یک مشترک در شهری بزرگ مانند قم به وجود آورد که او را مجبور کند از یک شرکت خاص خدمات مورد نیاز خود را دریافت کند؛ به نظر من شرکت مخابرات از اینکه بستر استفاده از ADSL که همان خطوط تلفن ثابت است را در اختیار دارد سوء استفاده می‌کند.
 
در این زمینه هم دهناد، مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس به این توضیح بسنده می‌کند که « شرکت مخابرات استان قم در بعضی مناطق به دلیل محدودیت بستر شبکه مسی از خطوط PCM استفاده کرده تا تعداد مشترکان بیشتری به تلفن ثابت دسترسی داشته باشند اما زمانی که همان مشترکان بخواهند از اینترنت پرسرعت استفاده کنند نیاز به تغییر خطوط بدون سیستم PCM است که پس از حذف PCM اینترنت مخابرات برای مشترک دایر می‌شود.
 
شاید توجیه مخابرات برای این کار این باشد که چون حذف PCM برای یک مشترک هزینه‌هایی برای شرکت در پی دارد و در حقیقت امکان ارائه سرویس از همان خط به چند مشترک دیگر را سلب می‌کند، مخابرات هم برای جبران این هزینه‌ها از مشترکان می‌خواهد که برای شش ماه به صورت اجباری از اینترنتی که خودش ارائه می‌دهد استفاده کنند؛ چه این امر صحت داشته باشد یا خیر باید راهکاری اندیشیده شود که مشترکان احساس نکنند مخابرات از اینکه بسترهای لازم را در اختیار دارد سوء استفاده می‌کند زیرا این حرف مردم هم کاملا با حقوق شهروندی آنها منطبق است که اجازه داشته باشند به هر شرکت دلخواه برای دریافت اینترنت پرسرعت مراجعه کنند.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcftcdy.w6dteagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما

سیدعلی علوی
درسته که اگه پول تلفن رو ندیم بر خلاف دیگر شرکت ها مخابرات اینترنت رو قطع میکنه ولی جدا سرعت و قیمتش خیلی بهتر از شرکتهای خصوصیه. یه مزیت فوق العادش هم اینه که علاوه بر این که وقتی ترافیکت تموم شد اینترنت رو قطع نمی کنه خودش ترافیک اضافی با قیمت نصف شرکتهای دیگه بهت میده و رو قبض حساب میکنه. بنابراین ارزشش رو داره.