قم نيوز : قم نیوز: شرایط کنونی سینمای ایران با مشکلاتی توام است که نه فقط مختص سینماگران پایتخت نشین، که شامل حال سینماگران و سالن های سینمای قم نیز می‌شود.
اکران دردمندی سینما در حضور مسئولان/ سینماگران قمی از کمبود سالن و حمایت‌های ناچیز می‌گویند
به گزارش قم‌نیوز، وقتی روزنامه‌ها و مجله‌ها را ورق می‌زنم، زمانی که سایت‌ها و پایگاه‌های خبری را مشاهده می‌کنم به خوبی می‌توانم شرح حالش که ناشی از تنگ نظری‌ها به هم ریخته است درک کنم. ناخودآگاه تخیلاتم فوران می‌کنند و لحظه به لحظه در ذهنم شکل می‌گیرند.
 
سکانس اول:
 
تن صدایش دوباره افت می‌کند و کم می‌شود، سرش را پایین می‌اندازد و با انگشتان دستش بازی می‌کند... در  حال فکر کردن است، دنبال یک جمله مناسب است تا تمام منظورش را برایم شرح دهد، سرش را بلند می‌کند و عینکش را با انگشت اشاره بالاتر می‌دهد تا مرا بهتر ببیند و با تأسف می‌گوید: شرایط چندان خوب نیست، بودجه نیست، مسئولان حمایت نمی‌کنند، پروانه نمی‌دهند، اجازه اکران به موقع را نداده و رانتخواری حتی تا پای پرده سینماها هم رسیده، سالن‌های مناسب کم است و دستمزدها گاهی بسیار ناچیز است...تهیه کنندگان مشکلاتشان تمامی ندارد و مسئولان....
 
سکانس دوم: این بار با هیجان عینکش را روی میز می‌گذارد، دستانش را پشت گردنش حلقه می‌کند و از سرهیجان ناشی از شادی آهی می‌کشد، دوباره به من خیره می‌شود و انگشت اشاره اش را به نشانه تأکید به صورت ممتد روی میز می‌کوبد و شعارگونه می‌گوید: خوشحالم که قرار است درب خانه مان، خانه سینماگران، محفل بحث‌های صنفیمان، محلی امن برای حل مشکلاتمان فک پلمپ شود... ما دوباره به خانمان برمی‌گردیم... دقیقا در روزی که متعلق به خودمان است...
 
اگر قرار بود راجب به مشکلات چندسال گذشته و همچنین مسائل یک هفته اخیر سینمای ایران فیلمی بسازم قطعا دو سکانس بالا را در آن فیلم جای می‌دادم....دیالوگ‌ها و صحنه‌هایی که شاید بسیاری از سینماگران ایرانی طی این مدت‌ها تجربه کرده‌اند، ناراحتی‌ها و ناامیدی‌‌ها و سپس شادی مقطعی همراه با چشمانی نگران و منتظر...
 
این روزها سینمای ایران زخم‌های فراوانی دارد، دردهای زیادی کشیده است، این روزها سینمای ایران حالتی بیمارگونه دارد که برای درمان چشمش نه به کاهش تحریم‌ها، نه به ورود دارو و نه به ترخیص آن از گمرک است، بلکه نگاهش تنها  و تنها به تصمیم مسئولانی است که شعارهای انتخاباتیشان بهبود شرایط سینما و سینماگر بوده است.
 
رسیدگی به شرایط بازارهای سیاه و قاچاق فیلم های در حال اکران، کمک به تهیه کنندگان و حمایت از جشنواره های گوناگون، حذف رانت و روابط ضربه زننده به بدنه سینما، حفظ احترام بزرگان سینما و حمایت از جوانان این عرصه، توجه همزمان به فیلمسازان فیلم های بلند، کوتاه و مستند و سایر ژانرها به صورت یکسان، استقلال صنفی و جلوگیری از رفتارهای گزینشی با هنرمندان و دستگیری از بخش خصوصی برای ساخت سالن و....این ها تنها گوشه ای از خواست کسانی است که شاید یکی از مهمترین سکانداران عرصه فرهنگ و هنر این کشور هستند.
 
سینماگران قم نیز درد و دل هایی دارند
 
استان قم نیز مانند بسیاری از مناطق کشور در زمینه سینما و ساخت فیلم دچار معظلاتی است که اگر حل نشود سینما را به عرصه ای فراموش شده برای مردمانش تبدیل خواهد کرد.
 
به اعتقاد رئیس حوزه هنری استان قم بهترین کار برای فیلمسازان و سینماگران استان ایجاد فضای مناسب برای ساخت فیلم است، این بسترسازی چه از نظر مالی و سخت افزاری و چه از نظر فکری و معنوی و ایجاد انگیزه به یک اندازه حائز اهمیت اند.
 
همچنین یکی از فعالان عرصه سینما در قم اضافه کرد: بسیاری از نیروهای سینماگر قمی با سن کم و درعین جوانی آثار خوبی تهیه کرده اند و این خود نشان دهنده نقطه قوت این شهر در سینمای تجربی و جوان است.
 
سالن هایی دور از دسترس مخاطبان
 
یکی از فعالان عرصه فیلم و سینمای قم با بیان اینکه اولین مشکلی  سخت افزاری در قم کمبود سالن های سینمایی است،گفت: شهر قم با توجه به جمعیتی که دارد و با توجه به اینکه کلانشهر است اما سینمایی به معنای واقعی آن در شهر نیست.
 
مهدی بنکدار افزود: هم اکنون یک یا 2 سالن وجود دارد که در اختیار بخش خصوصی است و با مرکز شهر فاصله دارد، در خصوص این موضوع هرچه با نهادها و دستگاه های مرتبط مذاکراتی صورت گرفت و قول هایی داده شد اما به نتیجه ای نرسید و این درحالی است که وجود سالن های سینما یکی از مهمترین مسائل هر شهر است.
 
رئیس حوزه هنری قم نیز با تاکید بر اینکه تعداد سالن های سینمایی استان قم به نسبت جمعیت استان بسیار کم است و همین تعداد اندک نیز فقط در شهر قم احداث شده اند و هیچ یک از مناطق دیگر استان سالن سینما ندارند، گفت: بنابراین تمام محورها حول شهر قم است نه استان قم.
 
به گفته وحید فرجی این تعداد اندک سالن نیز بعضا فاقد کیفیت مناسب از نظر صدا و تصویر هستند تاجایی که در یکی از سالن های نوساز شهر لکه بزرگی روی پرده سالن اصلی ایجاد شده که به دلیل استفاده چندمنظوره از سالن و عدم رعایت نکات نگهداری به وجود آمده است.
 
وی اعتقاد دارد که شاید یکی از دلایل استقبال کم و خالی بودن همین اندک سالن ها نبود کیفیت لازم است.
 
معاون انجمن سینمای جوان قم نیز دراینباره اظهارات مشابهی دارد. رضا ابوذر با اشاره به تعداد سینماهای شهر قم گفت:‌ تعداد سینما برای هر شهری با توجه به میزان جمعیت آن تعریف می‌شود ولی در شهر قم تعداد سینماها با جمعیت آن متناسب نیست.
 
وی استقبال مردم از سینما در شهرهای گوناگون را بر حسب دسترسی و مطلوبیت آن ذکر و تصریح کرد:‌ در حال حاضر مردم قم به دلیل کیفیت نامطلوب و قرار گرفتن سینماها در بخش‌های دور از دسترس از سینما استقبال شایانی نمی‌کنند.
 
معاون انجمن سینمای جوانان استان قم با اشاره به علاقه مردم به فیلم دیدن در سینما تاکید کرد: در کنار علاقه باید به سلیقه‌های گوناگون مردم نیز توجه شود و بر اساس این سلیقه‌ها فیلم‌های خوب در سینماها اکران شود.
ابوذر خاطر افزود: اگر سینماهای استان به بخش خصوصی واگذار شود می‌توانیم با رعایت استانداردهای لازم مخاطبان فراوانی را به سمت این سینما‌ها جلب کرده و شرایط را برای ساخت سینماهای جدید فراهم کنیم.حمایت های
 
ناچیز مسئولان در قبال سینما
 
مهدی بنکدار، فعال عرصه فیلم سازی و سینماگر قمی، با بیان اینکه از دیگر مشکلات سینماگران قمی همکاری بسیارناچیز و ضعیف مسئولان و متولیان امر با آن ها است، گفت: بودجه های تخصیص داده شده بسیار کم است و البته یکی از مهمترین دلایل آن کاهش بودجه فرهنگی است، در این شهر آثار خوبی با سبک ها خلاقانه و جدید ساخته می شود اما مورد حمایت قرار نمی گیرد و از مسئولان بیش از این توقع می رود.
 
وی در ادامه افزود: مشکلات معیشتی سینماگران همچنان وجود دارد، البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما چندان فراگیر و کامل نبود، ما با هر استانداری که برای قم تعیین می شد جلساتی داشته ایم و وعده هایی نیز داده شده اما این وعده ها یا بسیار جزئی است و یا تکمیل نمی شود.
 
بنکدار تاکید کرد: با توجه به تغییر مدیریت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های زیر مجموعه آن امیدواریم امورسینمایی با نگاه بازتری دیده شود و جناب آقای جنتی بتوانند براساس خط اعتدالی دولت یازدهم قدم هایی بردارند و در مسائل سینمایی استان قم سرمایه گذاری بیشتری صورت بگیرد.
 
شکوفایی فیلم کوتاه در دستان فیلمسازان قمی
 
رئیس حوزه هنری استان قم با بیان اینکه وقتی از ساخت فیلم در استان قم صحبت می کنیم منظور ما فیلم کوتاه است، گفت: چرا که متاسفانه هنوز در استان کار بلند سینمایی ( به غیر از تله فیلم های تولید شده) ساخته نشده است.
 
به گفته وحید فرجی تولید فیلم در استان قم از نظر تعداد به 2 دسته کارهای کارگاهی و تجربی ( تولید شده در دوره های آموزشی) و کارهای حرفه ای تقسیم می شود.، دسته دوم آثاری هستند که برای فیلم کوتاه قم یک برند به وجود آورده اند و حضور پررنگ و موفق در اکثر جشنواره های کشور داشته و دارند.
 
وی با تاکید بر اینکه شاید بزرگترین دغدغه فیلمسازان استان دیدن آثار کوتاهی باشد که ساخته اند، چرا که تنها جای نمایش این آثار جشنواره ها و با مخاطبان خاص است، ادامه داد: هرفیلمسازی که فیلم کوتاه می سازد دوست دارد فیلمش توسط مخاطبان عام هم دیده شود و بازخورد فیلم را از این مخاطب ببیند اما متاسفانه این امکان وجود ندارد، برای حل این مشکل 2 پیشنهاد را می توان مطرح کرد.
 
فرجی افزود: پیشنهاد اول اینکه نمایش آثار در یک باکس مشخص از جمله صدا و سیمای استان همانند برنامه کلاکت است و پیشنهاد بعدی اینکه فیلم های کوتاه تر در سالن های سینما قبل از نمایش فیلم های اصلی به نمایش درآیند که هم مردم با فیلم کوتاه بیشتر آشنا شوند و هم فیلمسازان بازخورد آثار خود را دریافت کنند.
 
به گفته رئیس حوزه هنری استان قم، فیلم های کوتاه قم دارای ارزش و اعتبار فراوان در بین فیلمسازان کشور هستند و در تمام جشنواره ها زمانیکه نوبت به فیلم های فیلمسازان قمی می رسد همه منتظر یک فیلم خوب اند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcayon6.49nmu15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما