يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۵
کد مطلب : 16039
در راستای مفهوم‌شناسی علم و فلسفه

کتاب «درآمدی بر فلسفه علم» منتشر می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) از انتشار کتاب «درآمدی بر فلسفه علم» به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خبر داد.
کتاب «درآمدی بر فلسفه علم» منتشر می‌شود
به گزارش قم‌نیوز، محمد روحانی امروز در قم با اشاره به کتاب «درآمدی بر فلسفه علم» اظهار کرد: این کتاب از 14 درس تشکیل شده و در درس پایانی این کتاب به کلیات می‌پردازد.
 
وی خاطرنشان کرد: درس نخست مفهوم‌شناسی علم و فلسفه است که در این درس مباحث اصطلاحی علم و فلسفه طرح بحث شده و علم را از پنج معنای اعتقادی و یقینی، حول‌محوری واحد و قضایای کلی حول‌محوری تبیین می‌کند.
 
مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: معانی اصطلاحی فلسفه در بخشی دیگر این کتاب طرح بحث شده و نویسنده در درس دوم به تعریف فلسفه علم پرداخته است.
 
وی عنوان داشت: درس سوم این کتاب روش تحقیق در علوم تجربی است که در دو منظر اصول حاکم بر تحقیق آزمایشی و مراحل یک آزمون تام این درس را تبیین می‌کنند.
 
روحانی یادآور شد: درس چهارم فرآیند تحقیق است که به طور طبیعی مراحل حل مسئله و مشخص کردن هدف تحقیق، ویژگی‌های مورد پژوهش و تبیین فرضیه و داده‌ها از اصول این درس است.
 
وی خاطرنشان کرد: نسبت‌سنجی و مقایسه متافیزیک و علوم تجربی، پوزیتیویسم یا اثبات‌پذیری، نقد مبنایی پوزیتیویسم و نظریه ابطال‌پذیری است.
 
مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: کلیاتی در این کتاب مطرح می‌شود که در دو شاخه اصلی مانند مروری بر مهم‌ترین مشکلات و نارسایی‌های موجود در حوزه مکاتب فلسفه علم معاصر و راهبردهای مهم برای پرهیز از گرفتار شدن در دام نسبیت و شکاکیت در این بخش طرح بحث شده است.
 
وی با بیان اینکه این کتاب در واقع پژوهشی در قالب فلسفه علم است گفت: آشنایی دانش‌پژوهان با مسائل اساسی و ساختار فلسفه علم و مکاتب مهم آن با نگرش انتقادی و مبتنی بر مبانی فلسفه اسلامی مهم‌ترین هدف این کتاب است.
 
روحانی خاطرنشان کرد: این کتاب به گونه‌ای تالیف شده که برای سایر علاقه‌مندان مباحث نظری به ویژه در حوزه مباحث عقلی مفید و سازنده است.
 
وی با اشاره به گام‌هایی برای رسیدن به هدف مطلوب در بخش تدوین متون درسی فلسفه علم گفت: گام‌هایی مانند غنی‌سازی و متقن کردن مباحث موجود در این کتاب از طریق مستند کردن به منابع انگلیسی، تشکیل گروه پژوهشی در حوزه فلسفه علم با هدف واگذار کردن تدوین مباحث هر مکتب یا حداقل مباحث همسو به یک نفر یا گروه از جمله‌ گام‌های در نظر گرفته شده برای این بخش است.
 
مدیر تدوین و انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: انجام مطالعات لازم در حوزه فلسفه علوم انسانی و تدوین متن درسی مشترک برای همه شاخه‌های علوم انسانی از طریق طرح مباحث مشترک فلسفه علوم انسانی در بین همه رشته‌ها و تدوین کتب درسی فلسفی ناظر به رشته‌های خاص از قبیل فلسفه علم اقتصاد از شاخصه‌های دیگر فلسفه علوم انسانی است.
 
کتاب «درآمدی بر فلسفه علم» اثر رضا حبیبی زیر نظر استاد اکبر میرسپاه تالیف شده و با تیراژ هزار عدد و قیمت 8 هزار و 500 تومان به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در آینده منتشر می‌شود.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdci3uaz.t1aqp2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما