يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : 16043
ضعف فرهنگ ترافیک حادثه‌ساز می‌شود

دکوری به نام پل عابر پیاده

قم نيوز : قم نیوز: عابر پیاده پایش را داخل خیابان می‌گذارد و چند لحظه بعد صدای بلند ترمز ماشین به گوش می‌رسد و انگار نه انگار که پل عابر پیاده‌ای در آن حوالی است، پلی که ظاهرا فقط به عنوان دکور خودنمایی می‌کند و عابران پیاده اعتنایی به آن نمی‌کنند.
دکوری به نام پل عابر پیاده
به گزارش قم‌نیوز، عابر پیاده ابتدا سمت چپ را نگاهی می‌اندازد و می‌خواهد از عرض خیابان عبور کند و با سرعتی شبیه دویدن به بلوار می‌رسد و برای ادامه مسیر در میان بلوار می‌ایستد و نگاهی به سمت راست خیابان می‌اندازد و پایش را داخل خیابان می‌گذارد و چند لحظه بعد صدای بلند ترمز ماشین و بوق‌های مکرر به گوش می‌رسد.
 
پل عابر پیاده هم به عنوان دکور در آن میان خودنمایی می‌کند و همه راننده‌ها با اعتراض و گلایه داد و بیداد می‌کنند که چرا عابر پیاده به خود زحمت نمی‌دهد تا از پل استفاده کند و باعث دردسر برای خود و همه شود و وقت مردم را بگیرد.
 
خوشبختانه عابر آسیب چندانی ندیده و چون سرعت راننده چندان زیاد نبوده و خیلی زود پای خود را روی ترمز گذاشته مشکل آنچنانی به وجود نیامده ولی عابر شرمنده همه مردمی شده که هرکدام به گونه‌ای او را سرزنش می‌کنند.
 
وجود پل عابر پیاده در خیابان‌ها موجب می‌شود تا رانندگان با اطمینان خاطر بیشتری در خیابان تردد کنند و بدون توجه به اینکه ممکن است کسی از عرض خیابان عبور کند راهشان را ادامه دهند در حالی‌که بسیاری از افراد از این پل‌ها استفاده نمی‌کنند.
 
برخی دیگر از شهروندان هم به دلیل شرایط خاصی که دارند نمی‌توانند با استفاده از این پل‌ها عرض خیابان را طی کنند چون همه آنها مکانیزه نیستند و به گفته سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم از حدود 27 پل تنها سه پل به صورت مکانیزه طراحی شده‌اند بنابراین استفاده از آن برای همه میسر نیست.
 
محسن صالحی به مضرات و مزایای پل‌های عابر پیاده اشاره می‌کند و می‌گوید: پل‌های عابر پیاده برای راحتی شهروندان و عبور کم‌خطر آنها از عرض خیابان طراحی شده است که در مناطق مختلف شهر به نصب این پل‌ها پرداخته‌ایم.
 
پل‌های عابر پیاده پناهگاه معتادان
 
وی می‌افزاید: به دلیل وجود برخی مشکلات این پل‌ها بعد از ساعت 10 شب بسته می‌شوند چون در موارد زیادی دیده شده که افراد معتاد به دلیل مسقف بودن این مکان را پناهگاه خود کرده و شب را به صبح می‌رسانند و یا به استعمال مواد مخدر می‌پردازند.
 
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم با بیان دلایل دیگر بسته بودن برخی پل‌ها بیان می‌کند: با توجه به اینکه پل‌های مکانیزه هزینه برق زیادی به همراه دارند بنابراین به صورت شبانه‌روزی روشن نیستند و عدم هوشمند بودن این پله‌ها باعث می‌شود تا به طور دائم روشن باشند و برق بسیار زیادی مصرف شود.
 
صالحی ادامه می‌دهد: برای مکانیزه کردن یک پل باید همانقدر که برای نصب خود پل هزینه می‌شود به همان مقدار هزینه در نظر گرفت تا پله‌های برقی نصب کرد و انجام این اقدام برای همه پل‌ها با توجه به هزینه سنگین برای شهرداری مقدور نیست.
 
وی اضافه می‌کند: پل عابر پیاده در صحن جوادالائمه مدتی به دلیل عملیات عمرانی بسته شده چون وقتی زائران از روی این پل عبور می‌کردند در میان خاک ناشی از کارگاه عمرانی قرار می‌گرفتند.
 
سرپرست سازمان حمل و نقل و ترافیک شهری شهرداری قم عقیده دارد که مردم بعد از ساعت 10 شب، دیگر برای استفاده از پل عابر پیاده رغبت ندارند و از آن استقبال نمی‌کنند و این هم یکی از دلایل بسته شدن برخی از پل‌ها در ساعات شبانه است.
 
احداث پل عابر پیاده در پردیسان
 
صالحی از احداث پل عابر پیاده مقابل دانشگاه آزاد خبر می‌دهد و عنوان می‌کند: یکی از اولویت‌های مهم شهرداری نصب پل عابر پیاده در مقابل دانشگاه آزاد پردیسان است که در چند روز آینده پیمانکار اجرای عملیات را آغاز می‌کند.
 
معمولا خودروها در شب با این تصور که عابر پیاده کمتری در خیابان‌ها وجود دارد با سرعت بیشتری رانندگی می‌کنند و همین باعث بروز تصادفات می‌شود و توجه به وجود پل‌های عابر پیاده به صورت شبانه‌روزی برای استفاده مردم ضرورت دارد که با برنامه‌ریزی و نظارت باید این اقدام صورت بگیرد.
 
اهمیت آموزش و فرهنگ‌سازی برای استفاده از پل عابر پیاده
 
مهم‌ترین عامل بروز حوادث و مرگ و میر عابرین پیاده به دلیل بی توجهی به پل‌های عابر پیاده، عدم استفاده از محل‌های خط‌کشی برای عبور و مرور و اهمیت ندادن به چراغ قرمز است که باید این مهم را جدی گرفت.
 
بر اساس قانون اگر شخصی در آزاد راه‌ها کشته شود؛ خود مقصر شناخته می‌شود چرا که شرایط عبور او از خیابان در امنیت کامل برای او وجود داشته اما سهل انگاری باعث شده تا فرد بدون توجه به قانون وارد آزادراه شود.
 
رانندگان معتقدند که عابران وظیفه دارند تا با وجود پل از آن استفاده کنند و البته وجود نرده‌ها در میان آزادراه‌ها نیز موثر است و افراد مجبور می‌شوند با استفاده از پل عرض خیابان را طی کنند و خطر کمتری به وجود بیاید.
 
فرهنگ‌سازی در این زمینه در سنین پایین‌تر توسط صدا و سیما و ابزار‌های دیگر تبلیغی هم تاثیر به‌سزایی دارد و افراد می‌آموزند که در هر شرایطی رعایت قانون را به عنوان یک اصل مد نظر قرار دهند.

انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcdsz0f.yt09o6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما