يکشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب : 16048
به داد معابر شهر برسید؛

خیابان‌های قم شایسته نام کلانشهر نیست

قم نيوز : قم نیوز: به گواهی شهروندان معابر قم پر از دست‌انداز، سرعت گیر و البته پستی و بلندی‌های حاصل از روکش‌های غیر استاندارد است و خیابان‌های شهرمان شایسته نام کلانشهر نیست.
خیابان‌های قم شایسته نام کلانشهر نیست
به گزارش قم نیوز، به گفته شهروندان قمی برای رانندگی در خیابان‌های قم باید مهارت شوماخر را داشته باشی وگرنه به یک ماه نرسید جلوبندی و موتور ماشین پیاده می‌شود؛ همچنین رانندگان محترم قمی این امکان را دارند که در عین عبور از خیابان و با گذشتن از روی هر درپوش فلزی فاضلاب و جوی آب آهنگ جاز و پاپ را یک‌جا گوش کنند، عبور از روی سرعت‌گیرهای بدون رنگ و نشانه هم می‌تواند فرصتی باشد برای یک پرش واقعی.
 
مشکلات آسفالت منحصر به خیابان‌های قدیمی نیست، خیابان‌های جدید قم هم پر از چاله و چوله است؛ شرکت‌های آب، برق، مخابرات و گاز طی یک هماهنگی دقیق با شهرداری شروع به کندن خیابان کرده و برای ترمیم آن هم با دور اندیشی آسفالت جدید را بالاتر از سطح آسفالت قبلی روکش می‌کنند.
 
یکی از کسبه خیابان انقلاب (چهارمردان) که خود را گلفشان معرفی می‌کند، می‌گوید: آسفالت این خیابان فرسوده و پر از پستی و بلندی شده و نیاز به روکش کامل دارد.
 
در این خیابان که از راه‌های پرتردد شهر است خط تاکسی هم فعالیت می‌کند رانندگان تاکسی هم دل خوشی از وضعیت آسفالت آن ندارند؛ صادقی یکی از این رانندگان می‌گوید: مجبوریم هر ماه برای تعمیر جلوبندی ماشین‌هایمان به تعمیرگاه برویم؛ علت آن هم آسفالت نامناسب است.
 
وی ادامه داد: سرعت‌گیرهای غیر استانداردی در سطح شهر وجود دارد که تنها زمانی قابل مشاهده است که دیگر امکان کم‌کردن سرعت وجود ندارد و این سرعت‌گیرها سالانه خسارت زیادی به شهروندان وارد می‌کند.
 
سرلک از اهالی پردیسان می‌گوید: با توجه به قدمت کم این منطقه اما وضعیت آسفالت نامطلوب بوده و برخی خیابان‌ها پر از چاله و پستی و بلندی است؛ وجود این چاله‌ها در تابستان و زمستان مشکلات خود را دارد، بلوار سلمان هم که به تازگی روکش شده پر از ناهمواری و پستی بلندی است.
 
بعد از سرمای سال 86 و از بین رفتن قسمت عمده آسفالت معابر شهرداری در سال 88 تصمیم به نهضت آسفالت معابر با الویت معابر شریانی و سپس خیابان‌های کم عرض‌تر گرفته شد.
 
شوری خاک، عمر آسفالت را کم می‌کند
 
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ضمن اشاره به نوسازی و بهسازی آسفالت معابر گفت: نوسازی آسفالت به این صورت است که خیابانی احداث و بصورت یک‌پارچه آسفالت می‌شود؛ در بازسازی تعمیرات جزیی و رفع چاله و پستی بلندی معابر صورت می‌گیرد.
 
سعید عزیزنژاد با بیان اینکه شهروندان توقع بهسازی معابر را دارند، ادامه داد: معابر شهر بر اثر حفاری‌های شرکت‌های آب و فاضلاب، برق، مخابرات و ... ، آب گرفتگی، سرما و گرما دچار تخلخل و نقصان می‌شود که جبران آن هزینه‌بر و زمان‌بر است.
 
وی با بیان اینکه برای آسفالت خیابان‌ها چهار لایه زیرسازی انجام می‌شود، ادامه داد: دو تیپ آسفالت دانه‌ریز و دانه درشت وجود دارد؛ نخست آسفالت دانه درشت کار شده و بعد از چند روز با آسفالت دانه‌ریز پوشانده می‌شود.
 
عزیزی با اشاره به شوری خاک قم افزود: شوری خاک عمر آسفالت را کم می‌کند؛ برای کاهش اثرات شوری خاک لایه‌ها و مصالح سنگین در زیرسازی آسفالت کار می‌شود، اما در زمان آب‌گرفتگی معابر شوری خاک به لایه‌های بالا منتقل شده و موجب آسیب رسیدن به آن خواهد شد.
 
 وی با بیان اینکه بیشتر آسیب دید‌گی‌ها ناشی از حفاری شرکت‌های خدمات‌رسان است، گفت: این شرکت‌ها موظف هستند محل حفاری را آسفالت کنند.
 
احداث کارخانه تولید آسفالت در قم
 
یکی از مشکلات شهرداری تهیه قیر است؛ در گذشته شهرداری از وزارت کشور قیر یارانه‌ای تهیه می‌کرد اما با خارج شدن قیر از سبد یارانه‌ای دولت و افزایش 10 برابری قیمت آن شهرداری ناگزیر از خرید قیر در بورس و با قیمت نقد است.
 
کلنگ کارخانه تولید آسفالت قم در خرداد‌ماه امسال به عنوان یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های کشور به ‌زمین‌زده شد، این کارخانه با مشارکت کشور آلمان و سوئیس منحصربه فردترین آسفالت کشور را تولید می‌کند.
 
به گفته مدیر عامل سازمان توسعه و عمران شهرداری قم کارخانه آسفالت قم ظرفیت تولید 240 تن آسفالت در ساعت را خواهد داشت؛ استفاده از قیرهای پلیمری و تراشه‌های آسفالت از قابلیت‌های این کارخانه است.
 
محمد نادعلی با اشاره به سیلوهای ذخیره آسفالت در این کارخانه گفت: این کارخانه می‌تواند 200 تن آسفالت را به صورت گرم و به مدت 48 ساعت ذخیره کند. این کارخانه که با هزینه 100 میلیارد ریال احداث شده در آستانه بهره‌برداری است.
 
به گواهی شهروندان، معابر قم پر از دست‌انداز، سرعت‌گیر و البته پستی و بلندی‌های حاصل از روکش‌های غیر استاندارد است، خیابان‌های شهرمان شایسته نام کلانشهر نیست؛ امید است با همکاری دستگاه‌های مختلف و استفاده از تجهیزات برای بهبود معابر شهر و ایجاد وضعیت مطلوب اقدامی اساسی شود.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcivuaz.t1aq52bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما