?>?> عاشورا نماد مسئولیت پذیری است | قم نیوز
يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۲
کد مطلب : 16526
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص):

عاشورا نماد مسئولیت پذیری است

قم نيوز : قم نیوز: عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) العالمیه گفت: تمامی یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا مسئولیت پذیری واقعی را به عنوان نماد نهضت عاشورا به جهانیان عرضه کردند.
عاشورا نماد مسئولیت پذیری است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام ناصر رفیعی در جمع عزاداران هیئت رزمندگان اسلام استان قم در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) با اشاره به اهمیت مسئولیت پذیری در جوامع اسلامی اظهار کرد: اگر در هر جامعه ای همه افراد مسئولیت پذیر باشند آن جامعه پیشرفت می کند و نظم در آن جا موج می زند و اگر افراد مسئولیت گریز باشند آن جامعه نمی تواند به سعادت و کمال برسد.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اینکه  خداوند نیز در قرآن کریم خود را مسئول معرفی می کند افزود: خداوند عنوان می کند من به تمام جهانیان وعده ی بهشت را دادم و نسبت به آن مسئولیت دارم و هرکس بتواند مسئولیت خود را به نحو احسن انجام دهد من نیز مسئولیت خود را انجام می دهم.
 
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه مسئولیت از دو چیز ناشی می شود تصریح کرد: گاهی اوقات مسئولیت از سرمایه ناشی می شود  برای مثال عمر و جوانی یک سرمایه هستند و افراد نسبت به آن مسئولیت دارند و این مسئولیت بر اساس توانایی ها و ویژگی های هر فرد متفاوت است .
 
رفیعی خاطرنشان کرد: مسئولیت در جوامع اسلامی شامل  مسئولیت  در برابر خود ، خداوند ، مردم و طبیعت می شود که در این میان مسئولیت در برابر خود مهم تر از همه است زیرا تا زمانی که فرد در برابر خود مسئول نباشد نمی تواند نسبت به چیز دیگر، مسئولیتی را بر عهده بگیرد. 
 
وی عنوان کرد: مسئولیت در برابر خود یعنی مبانی اعتقادی فرد تحت هیچ شرایطی زیر سوال نرود برای مثال اگر در جامعه ای زندگی می کند که هیچ کس در آن نماز نمی خواند او بتواند از این امتحان سربلند بیرون بیاید و بتواند الگویی مناسب برای افراد دیگر جامعه باشد.
 
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) با اشاره به اینکه آیه 105 سوره مائده مهم ترین مسئولیت هر فرد را در برابر خود تعریف می کند افزود: باید این تصور در هر فرد به وجود بیاید که در هر لحظه در مقابل خدا قرار دارد و اگر این تصویر در باطن هر فردی شکل بگیرد این تصویرمی تواند از انجام بسیاری از گناهان جلوگیری کند.
 
این کارشناس مذهبی تصریح کرد : در عزاداری ها احادیث امام حسین(ع) به روی کتیبه ها و پرچم ها نوشته شود زیرا احادیث اهل بیت(ع) گنجینه ای اسرار آمیز است و باید این گنجینه به عنوان خوراک فکری در ایام محرم به مردم عرضه شود.
 
رفیعی با اشاره به روایتی از امام علی (ع) افزود: خدا را می توان از شکست تصمیم ها شناخت زیرا چه کسی به غیر خداوند می تواند انسان را از برخی از تصمیمات خود منصرف سازد و از شکست همین تصمیمات، می توان به خداشناسی رسید.
 
وی عنوان کرد: تمامی یاران امام حسین(ع) در روز عاشورا مسئولیت پذیری واقعی را به عرصه نمایش گذاشتند و به ندای امام خویش لبیک گفتند و این اوج مسئولیت پذیری فرد در یک جامعه اسلامی است.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcjmiev.uqem8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما