يکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۴
کد مطلب : 16540
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

هنر تبدیل فقه به قانون فراتر از سنجش‌های مغایرت فقه با قانون است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: بررسی جامعیت قانون تصویب شده با جامعه کنونی و تطبیق کلی آن با فقه مهم تر از مغایرت یک قانون با مسائل فقهی جزئی است.
هنر تبدیل فقه به قانون فراتر از سنجش‌های مغایرت فقه با قانون است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام احمد مبلغی در دیدار با آیت‌الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی با اشاره به اهمیت کار مرکز تحقیقات مجلس در تدوین لوایح اظهار کرد: این مرکز لوایح مختلف مجلس را از زاویه فقهی مورد بررسی قرار می دهد.
 
وی افزود: در مرکز تحقیقات اسلامی مجلس جمعی از حقوق دانان و اساتید دانشگاهی و علمای حوزه های علمیه و وکلا و قضات دادگستری حضور دارند که در قالب کارگروه های مختلف به بحث و تبادل نظر در مورد مضوعات مختلف حقوقی می پردازند.
 
حجت‌الاسلام مبلغی تصریح کرد: بررسی جامعیت قانون تصویب شده با جامعه کنونی و تطبیق کلی آن با فقه مهم تر از مغایرت یک قانون با مسائل فقهی جزئی است که در این مرکز به این موضوع توجه ویژه شده است.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطر نشان کرد: ممکن است یک قانون به شورای نگهبان هم برود و با مشکل فقهی روبه رو نشود و هیچ مغایرتی با فقه نداشته باشد اما این قانون به مرور زمان روح یکپارچه خود را از دست می دهد.
 
وی با اشاره به اینکه هنر تبدیل فقه به قانون فراتر از سنجش های مغایرت فقه با قانون است افزود: کار این مرکز اهمیت بخشی به کار و منزلت فقه در حقوق است زیرا فقه در عرصه عمل باید خود رانشان بدهد و این نیازمند این است که فقه ما بیش از پیش به سمت قانون پیش برود.
 
حجت‌الاسلام مبلغی تصریح کرد: در این مرکز شورای فقهی تشکیل شده است که در آخرین مرحله که لایحه آماده ارائه به مجلس شده است آن را مورد بررسی قرار می دهد و اگر این مسیر به ادامه پیدا کند قطعا فقهی کردن حقوق در همه جوانب آن محقق می شود.
 
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطر نشان کرد: چاپ مجله تخصصی دین و قانون، برگزاری کنفرانس بین المللی دین و قانون در قم از دیگر برنامه های مرکز تحقیقات مجلش شورای اسلامی در سال های اخیر بوده است.
 
انتهای پیام/ 125
https://qomnews.ir/vdcfxtdy.w6dvjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما