يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : 16778
درد و دل‌های مدیرعامل موسسه مالی کوثر با رسانه‌ها

خسارت تأخیر تأدیه باید حذف شود/ در کشور تولیدکننده نداریم

قم نيوز : قم نیوز: مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر گفت: برخی شرکت‌های به اصطلاح تولیدکننده به بانک‌ها و موسسات رجوع می‌کنند و می‌گویند به ما وام ارزان بدهید تا چرخ تولید نخوابد، بعد این وام را می‌گیرند و برای خریدن دارایی هزینه می‌کنند.
خسارت تأخیر تأدیه باید حذف شود/ در کشور تولیدکننده نداریم
به گزارش قم نیوز، عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر در قم که عصر دیروز در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با خبرنگاران و اصحاب رسانه قم به درد و دل نشست و از مشکلات بانکداری، چگونگی پرداخت وام قرض‌الحسنه بدون سود و نکات مد نظر علما و مراجع سخن گفت.
 
مدیر عامل موسسه مالی و اعتباری کوثر در ابتدای این نشست با اشاره به تاریخچه فعالیت موسسه کوثر اظهار کرد: موسسه مالی و اعتباری کوثردر سال 1389 آغاز به کار کرد و در مرداد ماه 1390 اولین شعبه خود را افتتاح کرد. هم اکنون 350 شعبه موسسه کوثر در کشور فعال است.
 
رضایی تصریح کرد: 25 درصد همکاران از خانم‌ها هستند و همه نیروهای ما دارای مدرک کارشناسی در رشته‌های مرتبط با معدل 14 به بالا هستند. نیروهای اصلی شعب از بازنشستگان و شاغلین سابق در نظام بانکی هستند و از این رو، سرمایه نیروی انسانی بسیار غنی ای گرد آمده است و به همین خاطر روزهای خوبی را برای آینده این موسسه پیش بینی می‌کنیم.
 
وی افزود: رشد و توسعه موسسه مالی و اعتباری کوثر در حالی صورت گرفته است که شرایط بسیار سختی در زمینه اقتصادی بر کشور حکمفرما بوده است و موسسات بدون مجوز شروع به فعالیت کردند که جمع آوری برخی از آن‌ها نیز به این موسسه کوثر واگذار شد.
 
در کشور تولیدکننده نداریم، همه به دنبال وام ارزان هستند
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر در ادامه این نشست، با اشاره به اینکه در کشور، همه به دنبال وام ارزان هستند تا با آن ملک و دارایی تهیه کنند، اظهار کرد: تولیدکننده به معنای واقعی در کشور نداریم بلکه صاحبان سرمایه، سرمایه خود را به مدیرانی سپرده‌اند تا این سرمایه را بیشتر کنند و هدف رساندن سود به کارگر تولیدکننده یا تامین محصولات مورد نیاز مردم در یک رقابت جدی نیست.
 
وی افزود: برخی شرکت‌های به اصطلاح تولیدکننده به بانک‌ها و موسسات رجوع می‌کنند و می‌گویند به ما وام ارزان بدهید تا چرخ تولید نخوابد، بعد این وام را می‌گیرند و برای خریدن دارایی هزینه می‌کنند و موقع پس دادن نیز به علت تورم، ارزش دارایی آن‌ها بالا رفته است.
 
رضایی تصریح کرد: در این میان بار بانک‌ها به دوش مردم عادی است که وام‌های کم با سود زیاد می‌گیرند و باید هم پس بدهند و اگر پس ندهند، اموالشان به حراج گذاشته می‌شود. اگر تولیدکننده، واقعا تولیدکننده بود، مبلغ وام را می‌گرفت و خرج تولید می‌کرد و در پایان سود تولید را با بانک قسمت می‌کرد و ما نیز حاضر به انجام این کار با هر تولیدکننده‌ای هستیم.
 
اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه بدون یک ریال کارمزد
مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری کوثر سپس وارد پرسش و پاسخ با خبرنگاران شد و در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم، گفت: هیچ بانک و موسسه رسمی مجوز دار از بانک مرکزی وجود ندارد که کارمزد قرض‌الحسنه خود را به هیچ‌وجه دریافت نکند. تنها موسسه کوثر در تمامی تسهیلات قرض‌الحسنه خود، هیچ مبلغی به عنوان کارمزد، سود و هیچ عنوان دیگری دریافت نمی‌کند که این به خاطر تحقق اصل قرض‌الحسنه است.
 
وی افزود: در قانون عملیات بانکداری بدون ربا و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی این آمده است که مؤسسات مجاز هستند تا 4 درصد سود دریافت کنند و این سود قانونی است. از سوی دیگر بانک‌ها مکلف هستند که 2.5 درصد حق‌الوکاله از سپرده‌های مردم بگیرند و درآمدها و کارمزدهای بانک، درآمد خالص بانک است و به سپرده‌گذاران تعلق نمی‌گیرد.
 
رضایی تصریح کرد: یکی از علما به ما گفتند که قرض باید به گونه‌ای باشد که قرض دهنده و قرض گیرنده متضرر نشوند. دولت باید تدبیری بیاندیشد که تورم پایین بیاید و گرنه قرض دادن در این شرایط، باعث ضرر قرض دهنده می‌شود. درعین‌حال ما می‌توانیم به جای قرض دادن، پولمان را سرمایه‌گذاری کنیم و به خاطر تورم سود بیشتری ببریم، وقتی این کار را نمی‌کنیم، دیگر آن 4 درصد رقمی نیست که از مردم بگیریم.
 
مدیرعامل موسسه کوثر تاکید کرد: درعین‌حال در عقود دیگر تلاش می‌کنیم تا این میزان از محل آن‌ها جبران شود اما قرض‌الحسنه موسسه کوثر به معنی واقعه کلمه قرض‌الحسنه باشد.
 
رضایی افزود: تکاثر به دنبال ازدیاد است و کوثر به دنبال خیر کثیر و یکی از شقوق کوثر در تسهیلات قرض‌الحسنه محقق شده است. به دنبال سایر عقود اسلامی نیز هستیم تا تسهیلات کلان را نیز بر پایه عقود اسلامی ارائه کنیم.
 
سرمایه سپرده شده به ما از 7 هزار میلیارد تومان گذشت
وی با اشاره به تصمیم این موسسه بر افزایش تعداد شعب در قم، تصریح کرد: درخواست‌های موجود از طرف مراجع رسمی و دفتر مراجع عظام، باعث شده است تا تصمیم بر ازدیاد شعب خودمان در قم بگیریم ولو اگر این مسئله با تعطیلی برخی از شعب در سایر استان‌ها همراه باشد.
رضایی درباره آمار جذب سپرده این موسسه افزود: اخیراً آمار 7 هزار میلیارد تومان سپرده‌گذاری را رد کردیم که این نشان از اعتماد مردم به موسسه مالی و اعتباری کوثر دارد.
 
جریمه تأخیر تادیه باید حذف شود
رضایی در پاسخ به سؤالی درباره جریمه تأخیر تادیه که موجب نارضایتی مراجع شده است، اظهار کرد: نرم‌افزارهای بانکی، قوانین بانک مرکزی، قوانین مالیاتی و خواست سهامداران باعث شده است تا رضایت مراجع و مردم کاملاً تأمین نشود اما باید به سمت رعایت قوانین بانکداری اسلامی برویم و تا جایی که ممکن است خسارت تأخیر تادیه را حذف کنیم البته وام‌گیرندگان نیز باید نسبت به پرداخت به موقع اقساط اقدام کنند تا ما در این مسیر موفق شویم.
 
مدیرعامل موسسه کوثر، با اشاره به دیدار با علما و مراجع، افزود: دیدار با علما باعث کسب راهنمایی و روحیه برای مجموعه مالی و اعتباری کوثر است.
 
وی افزود: در دفاتر مراجع حرکت‌های خوبی برای بانکداری اسلامی شروع شده است و در موسسه کوثر نیز شورای فقهی در حال شکل‌گیری است و ارتباط با دفاتر مراجع، برای حرکت به سمت بانکداری اسلامی، بسیار مفید است. درعین‌حال اگر قرار باشد شورای فقهی بانک‌ها تحت فشار شکل بگیرد، به نتیجه نمی‌رسد. مؤسسات و بانک‌ها باید خودشان به قوانین اسلامی عمل کنند نه اینکه تحت فشار شکل بگیرد زیرا باعث ایجاد راهکارهایی برای فرار از این قوانین می‌شود.
 
رضایی تصریح کرد: امروز که در خدمت رسانه‌ها هستیم، آخرین گام برای تبدیل شدن به موسسه مالی و اعتباری موسسه کوثر برداشته شده است.
 
قرعه‌کشی خانوادگی برای اولین بار در موسسه کوثر
مدیرعامل موسسه کوثر افزود: برای اولین بار در ایران، در این موسسه بحث قرعه‌کشی خانوادگی مطرح شده است که در کشور سابقه ندارد. این قرعه‌کشی به این شکل است که یک نفر برای خود یا پدر و مادر و فرزندانشان شرکت می‌کند و هر کس که برنده شود، جایزه 5 نفر را دریافت می‌کند.
 
انتهای پیام /125
https://qomnews.ir/vdcivyaz.t1aqy2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما