شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۳۲
کد مطلب : 1706
آیت‌الله حسینی بوشهری:

دموکراسی دروغین غربی به دنبال مصادره انقلاب‌های منطقه است

قم نيوز : قم نیوز: امام جمعه قم گفت: آن نوع از دموکراسی دروغین غربی که امروز گوش فلک را کر کرده، به دنبال مصادره انقلاب‌های مردمی منطقه است.
دموکراسی دروغین غربی به دنبال مصادره انقلاب‌های منطقه است
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید‌هاشم حسینی بوشهری در همایش بین‌المللی مدل‌های دموکراسی اسلامی از دیدگاه مذاهب اسلامی که پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد با اشاره به زمان شناس بودن عالمان دین اظهار کرد: برگزاری این همایش با توجه به شرایط منطقه، ضروری بود.

وی افزود: اکنون زمان طرح این پرسش است که آیا می‌توان الگویی از حکومت را در اسلام مشخص کرده و سیستمی حکومتی بر اساس دموکراسی اسلامی در جهان امروز ارائه داد یا خیر و در پاسخ نیز باید ابتدا مفهوم و کاربردهای دموکراسی را مطرح و تفاوت میان دموکراسی اسلامی و غربی که گوش فلک را کر کرده است، بیان کنیم.

امام جمعه قم با بیان اینکه دموکراسی به معنای حکومت مردم است، گفت: همانگونه که رهبری فرمودند، عنوان مردم سالاری دینی و مردم سالاری اسلامی است که مردم خودشان در آن نقش آفرین هستند و در طول تاریخ دارای سیر تحولاتی بوده است.

وی ابراز کرد: پنج قرن قبل از میلاد مسیح در آتن این تئوری مطرح شد و به مرحله اجرا درآمد که همه مردم جزو بردگان و افراد زیر ۲۰ سال به طور مستقیم در امور سیاسی و اجتماعی خود مشارکت داشته و به تبادل نظر بپردازند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در آن زمان همه مردم مستقیما تصمیم گیرنده بودند، خاطرنشان کرد: این نوع مدل مورد مخالفت فرهیختگان و فیلسوفان جامعه قرار گرفت چون این کار برای محیط‌های محدود امکان پذیر بود اما در محیط‌های بزرگ ممکن قابلیت اجرا نداشت.

وی افزود: بعد از رنسانس به جای حضور مستقیم مردم به این طریق عمل شد که مردم نمایندگانی برگزینند و آنان از سوی عموم مردم تصمیم گیری کنند.

حسینی بوشهری در ادامه تصریح کرد: آن نوع از دموکراسی که امروز گوش فلک را کر کرده و به دنبال مصادره انقلاب‌های مردمی است، دموکراسی را این گونه تعریف می‌کند که هر مدلی که دین در تصمیم گیری‌های آن کمترین اثر را بگذارد دموکرات‌تر خواهد بود و هرچند ممکن است افراد جامعه دین دار باشند اما حق ندارند به عنوان دین و مکتب چیزی را در جامعه مطرح کنند.

امام جمعه قم با اشاره به تجربه الجزایر گفت: در این کشور بر اساس انتخابات عده‌ای بر سر کار آمدند اما عده‌ای نیز زیر چتر استکبار قرار گرفتند و توجیه آنها این بود که دین نباید در تصمیم گیری جامعه نقش داشته باشد و همین افراد هم کودتا را به راه انداختند.

وی افزود: دموکراسی مستقیم، انتخاب از طریق نمایندگان و دموکراسی امروزی سه مدلی هستند که از دموکراسی ارائه شده‌اند ضمن اینکه دموکراسی غربی امروز شرط دموکرات بودن را سکولار بودن آن می‌داند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری به اینکه ما باید مباحثی علمی داشته باشیم که بتواند الگویی برای کشورهای اسلامی ارائه کند، اظهار کرد: اکنون زمان آن است که این پرسش را مطرح کنیم که آیا می‌توان حاکمیت خدا را داشت و در عین حال متهم به استبداد و تحجر نیز نشد.

وی گفت: سه نظریه در این زمینه وجود دارد، نخست اینکه دین و دموکراسی با هم متباین هستند و هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند که این دیدگاه معتقد به جدایی دین از سیاست است و دیدگاه دوم نیز معتقد است که میان دین و دموکراسی تناقض وجود دارد زیرا دموکراسی برای آرای مردم ارزش مطلق قائل است در حالی که اسلام ارزش مطلقی را برای آرای مردم قایل نیست.

حسینی بوشهری با بیان اینکه تلقی سومی هم در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان کرد: در این دیدگاه از یک سو بر حاکمیت مردم پافشاری شده و از طرف دیگر برای رای مردم ارزش قائل می‌شود که دیدگاه بیعت و شورا از جمله آنهاست که در زمان پیامبر (ص) مورد استفاده قرار می‌گرفت.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدگاه امر به معروف و نهی از منکر را از جمله مدل‌هایی دانست که می‌تواند این الگو را اجرا کند و افزود: در این صورت این رابطه عام و خاص قابل جمع است و نه تباین و نه تطابق کامل دارد.

وی ابراز کرد: حق حاکمیت و قانون گذاری به دست خداست اما مردم در طریق اجرای حاکمیت و نقش شکل دهی به حاکمیت خداوند را دارند و برای اینکه حاکمیت خدا جاری شود حضور مردم ضروری است و مردم چون حاکمیت الهی را باور دارند کسانی را انتخاب می‌کنند که حکم خدا را اجرا کرده و نمونه موفق آن قانون اساسی و نظام اسلامی ایران است.

حسینی بوشهری گفت: در قانون اساسی ایران برای صیانت از حاکمیت خدا فردی بصیر و آگاه و دین شناس در راس نظام قرار گرفته و شورای نگهبان نیز متضمن صیانت از ارزش‌های دینی است.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdcf.xdyiw6devgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما