سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۱
کد مطلب : 17066
رئیس مرکز بهداشت قم:

۶۵ درصد ساکنان قم از چاقی رنج می‌برند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز بهداشت استان، درباره آمار چاقی استان گفت: بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور از چاقی رنج می برند و این در حالی است که این آمار در قم حدود ۶۵ درصد است.
۶۵ درصد ساکنان قم از چاقی رنج می‌برند
به گزارش قم نیوز، دخترک با چشمان خواب آلود کیف مدرسه اش را دنبال خودش می کشد. مادر با عجله ساندویچ الویه را داخل کیف دخترک گذاشت و با عجله سوار ماشین شدند. دخترک درحالی که خمیازه ای کشدار می کشد، کیکش را با شیر می خورد تا به مدرسه برسد. این تراژدی تمام نشدنی زندگی صنعتی این عصر است.
 
چاقی پیامد و بیماری بزرگ قرن حاضر است که مهمترین علت آن عدم رعایت الگوی مصرف و تغذیه از سوی خانواده ها است.
 
مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان قم، درباره اظهار داشت: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت؛ سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو، بنابراین بر اساس فرهنگ غنی اسلامی که داریم اکنون تعریف  سازمان جهانی از سلامتی به این شکل است، سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی.
 
وی با اشاره به این که مهمترین عامل چاقی، سبک زندگی و معیشت مردم است، افزود: سبک زندگی مردم از سبک زندگی اسلامی فاصله بسیاری گرفته است. بنابراین مسئله سبب شده است که مردم بیشتر از غذا های چرب و فست فود استفاده می کنند.
 
دکتر مجید محمدیان، رئیس مرکز بهداشت استان، درباره آمار چاقی استان گفت: بیش از 50 درصد جمعیت کشور از چاقی رنج می برند و این در حالی است که این آمار در قم حدود 65 درصد است.
 
حق ویسی تصریح کرد: بهتر است که مردم از غذاهای سنتی و سالم استفاده کنند. همچنین کمبود خواب نیز موجب اختلال در هورمون های بدن می شود و این منجر به چاقی می شود. همچنین در آیات تاکید ویژه ای بر خواب و استراحت در شب و تلاش در روز شده است.
 
ژنتیک تاثیر کمی در چاقی دارد
 
محسن امینی 24 ساله کارمند بانک می گوید: من عادت به خوردن صبحانه ندارم، از صبح تا ظهر که اداره هستم. بعد از ظهر ها هم چون دانشجو هستم و باید دانشگاه باشم؛ فرصت برای خوردن غذا ندارم، بنابراین در طول مسیر فست فود می خورم.
 
در گذشته همه بر این باور بودند که اگر یک وعده غذایی را حذف کنند حتما وزنشان کم می شود، یا اینکه دلیل چاقی خود را به ژنتیک نسبت می دهند.
 
مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان گفت: ژنتیک در چاقی نقش دارد اما نه آن اندازه ای که فکر می کنیم، موثر ترین عوامل چاقی، عوامل محیطی هستند.
 
حق ویسی تاکید کرد: یکی از اشتباهات رایج بین مردم حذف شام است. زمانی که ما می خوابیم و بدن در حال استراحت است، باز هم ما نیاز به غذا داریم؛ چون قلب برای پمپاژ خون نیاز به مواد غذایی دارد و حالت خواب و مرگ دو حالت متفاوت از هم هستند. البته برخی از افراد صبحانه را حذف می کنند که این هم امری اشتباه است.
 
وی با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: پیامبر در حدیث ثقلین تاکید ویژه ای بر تمسک مردم به قرآن و اهل بیت داشت، بنابراین در آیات و روایات بیشماری بر مذمت پرخوری تاکید شده است. همچنین حضرت رسول(ص)، امام علی(ع)، امام صادق(ع) و امام رضا(ع) در احادیث زیادی سفارش به کم خوردن داشته اند و این در حالی است که در هیچ آیه و حدیثی تاکید بر نخوردن نبوده است. بنابراین همواره اشاره شده که بخورید و بیاشامید اما اصراف نکنید.
 
مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان اظهار داشت: در آیات قران و سبک زندگی اسلامی تاکید به استفاده از میوه ها شده است که مردم از آن غافل هستند. به عنوان مثال در آیات و روایات تاکید زیادی به استفاده از خرما شده است، اما مردم ایران خرما را فقط در ماه رمضان استفاده می کنند. بنابراین زمانی که دچار افت قند خون می شوند از شیرینی های مصنوعی که دارای ضرر و زیان فراوان هستند استفاده می کنند.
 
باید سبک زندگی را تغییر داد
 
آزاده اسماعیلی، زن 32 ساله ای که از چاقی رنج می برد گفت: من چندین بار رژیم گرفتم اما در نیمه راه خسته شدم، چون از صبح تا ظهر سرکار هستم، همسرم عصر به منزل می رسد و ما عملا دو وعده غذا یا یک وعده با حجم زیاد استفاده می کنیم، که فکر می کنم نبودن نظم در برنامه غذا خوردن باعث چاقی است.
 
دکتر محمدیان، رئیس مرکز بهداشت استان، تصریح کرد: در سال 1390 طبق آمار، 90 درصد مردم می دانستند که فست فود برای بدن آنها مضر است و 40 درصد آنها دوبار در هفته فست فود استفاده می کرد که این نشات گرفته از سبک زندگی غلط آنها است.
 
حق ویسی گفت: در جامعه اسلامی باید کوشید که سبک زندگی هم اسلامی شود، که برای این منظور کارشناسان مذهبی همراه با کارشناسان تغذیه باید سعی در مدون کردن برنامه و الگوی صحیح برای زندگی مردم کنند.
 
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی، افزود: باید بکوشیم تا الگوی زندگی را تغییر دهیم و از اصراف پرهیز کنیم. در فرهنگ دینی ما بیش از 1400  سال قبل به کم خوردن و ورزش اشاره ویژه شده بود که مردم از این غافل ماندند که باید این مسائل به مردم یادآور شد. وقتی سبک زندگی را تغییر دهیم و اسراف نکنیم معضل چاقی هم رفع می شود، البته از ورزش و تحرک هم نباید غافل شد.
 
انتهای پیام/ 125
 
https://qomnews.ir/vdcjmyev.uqeamzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما