پنجشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۸
کد مطلب : 17169
شهردار قم مطرح کرد

فروش شهر ظلم به آیندگان است/ساختن شهری با معماری اسلامی و هویت ایرانی

قم نيوز : قم نیوز: شهردار عدم حذف فرهنگ شهرفروشی از شهرداری را ظلم به آیندگان دانست و ادامه داد: فروش شهر ممکن است به انتفاع گروهی منجر شود اما باید جوابگوی یک میلیون شهروند قمی باشیم.
فروش شهر ظلم به آیندگان است/ساختن شهری با معماری اسلامی و هویت ایرانی
به گزارش قم نیوز، محمد دلبری پیش از ظهر امروز در همایش رونمایی از کتاب « مجموعه مقالات پژوهشی همایش طراحی الگوی معماری اسلامی ایرانی» که امروز در دانشگاه قم برگزار شد، گفت: شهرداری کلانشهر قم به دنبال ساختن شهری با نگاه معماری اسلامی و حفظ هویت ایرانی است.
 
وی با اشاره به اهمیت موضوع «شهرسازی و مدیریت شهری» برای شهرداری قم بیان کرد: این موضوع با افق 200 ساله نیاز به کار کارشناسی و برنامه‌ریزی سنجیده دارد.
 
شهردار قم ادامه داد: زمانی ‌که کالبد شهر ساخته شود قابل تغییر نخواهد بود، همانطور‌ که ما در شهری زندگی می‌کنیم که صد سال قبل ساخته شده است.
 
دلبری با بیان اینکه آیندگان خطاهای ما در شهرسازی را نخواهند بخشید، گفت: تصمیم‌های شهرسازی باید افق 100 تا 200 ساله داشته باشد.
 
وی با تشکر از مشاوران طرح تفصیلی و کمیسیون اصل پنج اظهار کرد: اگرچه با اجرای طرح تفصیلی به دلیل تصمیم بر کاهش تراکم ممکن است درآمد شهرداری کاهش پیدا کند اما باید فرهنگ وابستگی به درآمد فروش شهر از شهرداری حذف شود.
 
شهردار قم عدم حذف فرهنگ شهرفروشی از شهرداری را ظلم به آیندگان دانست و ادامه داد: فروش شهر ممکن است به انتفاع گروهی منجر شود اما باید جوابگوی یک میلیون شهروند قمی باشیم.
 
دلبری با نگاه اقتصادی به موضوع فروش تراکم از طرف شهرداری گفت: با توجه به مقطعی بودن این درآمد، در بلند مدت این اقدام به ضرر شهرداری است زیرا در آینده شهرداری مجبور می‌شود مکان هایی را برای سرانه فضای سبز، حمل و نقل، امکانات رفاهی و... پیش بینی کند.
 
وی با بیان لزوم انسجام علم و عمل در مسیر مدیریت شهری اظهار کرد: برگزاری همایش «الگوی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی » گام علمی این مسیر بود.
 
شهردار قم افزود: در فاز دوم این همایش باید به سمت رسیدگی به اجرایی شدن مقالات علمی  حرکت کرد و سنگ بنای طرح‌های قابل اجرا گذاشته شود، حتی اگر محصول کار به عمر ما هم نرسد.
 
دلبری با ابراز تاسف از تقلید ناصحیح معماری غربی در خانه و محیط بیرون از خانه گفت: باید اصلاح معماری را از شهر قم شروع کنیم تا بتوانیم شهری ایمن، پاک و با آرامش و آسایش داشته باشیم.
 
همایش ملی الگوی معماری اسلامی ایرانی با موضوع «قم شهر موجود شهر مطلوب» در چهارم و پنجم اردیبهشت ماه سال‌جاری برگزار شد.
 
از 457 مقاله ارسال شده به دبیرخانه این همایش، 52 مقاله در دو جلد با عنوان « مجموعه مقالات پژوهشی همایش طراحی الگوی معماری اسلامی ایرانی» توسط انتشارات جهاد دانشگاهی در هزار و 190 صفحه به چاپ رسید.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcdnf0f.yt0596a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما