قم نيوز : قم نیوز: توسعه فضاهای سبز شهری علاوه بر اینکه زمینه آخر هفته‌های خوبی را برای شهروندان به وجود می‌آورند توسعه متوازن شهری را نیز سبب می‌شوند.
قم و فقر منابع طبیعی و فضای سبز/سرانه فضای سبز قم یک پنجاهم کشور
قم نیوز: زیر انداز و سبد آماده است، مادر ناهار خوشمزه‌ای درست کرده، بچه‌ها شور شوق دارند چون قرار است ناهار را در یکی از بوستان‌های شهر باشند؛ یک هفته‌ای می‌شود که برای این برنامه روزشماری می‌کنند.
 
خیلی‌ها تصور می‌کنند برای داشتن لحظات آرامش بخش و خاطره انگیز نیاز به صرف هزینه و کارهای فوق‌العاده است اما داشتن لحظاتی خوش در یکی از بوستان‌های محله‌ای هم می‌تواند احساس رضایت ایجاد کند.
 
جدا افتادن انسان امروزی از طبیعت و قرار گرفتن در چهاردیواری به نام آپارتمان که حتی یک گلدان گل طبیعی در آن یافت نمی‌شود می‌تواند از علل عدم آرامش باشد.
 
کودکان عصر ما نیز در دنیای مجازی و بازی‌های رایانه غرق شده‌اند و انس با طبیعت را نیاموخته‌اند.
 
کمرنگ شدن گردش‌های خانوادگی
 
مادران سرگرم گفت‌وگو و آماده کردن سفره ناهار هستند، پدران هم در حالی که مشغول آماده کردن زغال بوده و از مهارت خود در درست کردن کباب می‌گویند، پسرها والیبال بازی می‌کنند و دخترها از دنیای مجازی و پیامک‌های جدید صحبت می‌کنند.
 
زهرا دختر 23 ساله‌ می‌گوید: گردش‌های خانوادگی خیلی کمرنگ شده و ما نمی‌دانیم چگونه لحظات شادی را برای خود رقم بزنیم؛ شاید یکی از دلایل گسترش ناراحتی‌های اعصاب همین موضوع باشد.
 
حضور در بوستا‌ن‌ها موقعیتی را برای ارتباط و تعامل با خانواده، همکار و ... فراهم و در حالی ‌که به استحکام نهاد خانواده کمک کرده شهروندان را به مشارکت‌های جمعی تشویق می‌کند.
 
*بوستان ابزاری برای کاهش استرس
 
آقایان جمع شده و دست به کار کباب درست کردن می‌شوند و گروه دختران هم در حال پهن کردن سفره هستند، با آماده شدن غذا اعضای خانواده در کنار هم مشغول صرف ناهار هستند و صدای خنده آن‌ها فضا را پر کرده است.
 
بوستان‌ها یک نهاد مهم شهری هستند که موقعیتی فراهم می‌کنند که شهروندان بتوانند یک تفریح و تفرج سالم را تجربه کنند؛ می‌توان بوستان‌ها را ابزار درمانی برای کاهش استرس و افسردگی دانست.
 
*وجود 212 بوستان در استان قم
 
تاثیر فضای سبز بر فکر و روان انسان تردید ناپذیر است اما تعداد بوستان‌های سطح شهر تناسبی با جمعیت و نیاز کلانشهر قم ندارد و کاستی آن به شدت احساس می‌شود.
 
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم می‌گوید: اکنون 212 بوستان در استان وجود دارد که از این تعداد 30 بوستان در سال گذشته تجهیز، بهسازی و احداث شده است.
 
حسین رضایی نسب با بیان اینکه سرانه فضای سبز ایده‌آل 18 متر مربع است اظهار کرد: سرانه فضای سبز استان قم در طی یک‌سال از 14.28 متر مربع بود به 15.28 متر مربع رسیده است و امیدواریم تا پایان سال جاری این سرانه را به 18 متر مربع برسد.
 
رضایی نسب از اختصاص هشت میلیارد تومان بودجه برای خرید مبلمان پارکی و نصب در بوستان‌ها و پارک‌های سطح شهر خبر داد.
 
مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم ادامه داد: در نخستین فاز از اجرای این طرح مبلغ یک میلیارد تومان تجهیزات بازی و ست ورزشی خریداری شد که این تجهیزات با محوریت مناطق کمتر برخوردار و پارک‌هایی که تجهیزات آن فرسوده شده در سطح شهر توزیع خواهند شد.
 
*سرانه فضای سبز استان قم یک پنجاهم کشور است
 
استان قم به دلیل هم‌جواری با مناطق بیابانی کشور، شرایط آب و هوای بیابانی و نیمه خشک دارد که بالا بودن دما در تابستان، کمی بارندگی سالیانه و نوسانات درجه حرارت بین شب و روز در فصول مختلف سال از شرایط جوی حاکم بر استان است.
 
علاوه بر نقش فضای سبز بر سلامت انسان، پوشش گیاهی در جذب آلاینده‌های گرد و غبار و کاهش آلودگی صوتی و بصری نقش موثری دارد و موجب بهبود کیفیت هوا می‌شود و این موارد برای استان قم با توجه به شرایط جوی آن اهمیت ویژه‌ی‌ای دارد.
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، سرانه فضای سبز استان را حدود 40 مترمربع دانست و گفت: نسبت به سرانه فضای سبز کشور که 2 هزار مترمربع است، بسیار پایین و نزدیک به یک پنجاهم است.
 
احمد عفتان گفت: تداوم خشکسالی، توسعه بیابان‌ها و افزایش ریزگردها از جمله تهدیدات استان در بحث منابع طبیعی است و با توجه اینکه استان قم درحاشیه بیابان است، شرایط اقلیمی برای پدیدآمدن بیابان در استان وجود دارد؛ بنابراین کنترل پدیده‌های بیابانی و توسعه فضای سبز اولویت‌های مهم استان در خصوص منابع طبیعی است.
 
به گفته وی برای جبران کمبود فضای سبز استان قم، اقدامات بسیاری با همکاری و مشارکت نهادهای مرتبط انجام شده است و برای رسیدن به موقعیت مطلوب به برنامه‌ریزی‌های روشن، مشخص و همت و تلاش مضاعف مسئولان نیاز است.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchxinz.23nqmdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما