قم نيوز : قم نیوز: رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم علت اصلی ریزش ساختمان مسکونی در شهرک فاطمیه این استان را عدم رعایت مقررات ملی ساختمان توسط سازنده فاقد صلاحیت عنوان کرد.
عدم رعایت مقررات ساختمان، علت ریزش ساختمان مسکونی شهرک فاطمیه قم بود
به گزارش قم نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی قم، ˈامین مقومیˈ روز دوشنبه با اشاره به حادثه ریزش ساختمان مسکونی واقع در شهرک فاطمیه، اظهار داشت: کمیته پیگیری این حادثه به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده و در حال بررسی و جمع بندی عوامل وقوع این حادثه است.
 
وی در خصوص علت اصلی این حادثه ابراز داشت: آنچه در مرحله اول می توان بدان اشاره کرد آن است که سازنده این ساختمان به آنچه که از آن به عنوان مقررات ملی ساختمان یاد می شود، عمل نکرده و نسبت به آن بی توجه بوده است.
 
وی گفت: این ساختمان با توجه به اینکه پروانه داشته است، اما در مرحله اجرا، اصول فنی و ایمنی را رعایت نکرده و مجری ساخت نیز صلاحیتهای لازم را نداشته است.
 
مقومی عنوان کرد: سازنده این ساختمان در روزهای قبل از حادثه مبادرت به انتقال بار سنگینی به طبقه سوم ساختمان کرده که عدم اتصالات لازم در سقف و اسکلت موجب شده تا ساختمان توانایی تحمل بار سنگین را نداشته باشد و موجب ریزش شود.
 
وی ادامه داد: نباید در زمان وقوع حادثه به دنبال مقصر گشت و همه نهادهای مرتبط با امر ساخت و ساز باید دست به دست هم دهند تا ضمن ارتقاء کیفیت ساخت و ساز در استان از بروز چنین اتفاقات دلخراشی جلوگیری کنند.
 
وی ضمن بیان اینکه نظام مهندسی دستگاه مجری در امر ساخت و ساز نیست، افزود: هر بنایی که پروانه اخذ کند برای آن ناظر معرفی خواهد شد و بر اساس قرار دادی که بین ناظر و مالک تنظیم می شود مالک باید مجری دارای صلاحیت را به مهندس ناظر معرفی کند و در صورت بروز تخلف، ناظر به مراجع صدور پروانه و همچنین نظام مهندسی گزارش می دهد.
 
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم اضافه کرد: نظام مهندسی در صورت بروز تخلفات در امر ساخت و ساز در شهر موضوع را به شهرداری گزارش می کند.
 
وی با بیان اینکه گروه نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم بر عملکرد مهندسان نظارت می کنند، افزود: ممکن است در بین مهندسان نیز افرادی باشند که در انجام وظیفه ای که برای آنها تعریف شده کوتاهی داشته باشند که در این صورت این افراد به شورای انتظامی معرفی خواهند شد و در مواردی نیز پروانه اشتغال آنان ابطال می شود.
 
وی تاکید کرد: تعریفی که قانون برای مهندس ناظر آورده آن است که مهندس ناظر باید بر عملکرد و کار مجری نظارت داشته و از حق مالک دفاع کند و نباید اینگونه تصور شود که ناظر باید به همه حرفهای مالک گوش دهد بلکه باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.
 
خاطرنشان می شود: 12 آذرماه جاری یک باب منزل سه طبقه مسکونی در کوچه دوم خیابان بعثت شهرک فاطمیه واقع در منطقه شش قم بر اثر ساخت و ساز غیر اصولی طبقه سوم، فرو ریخت که متاسفانه در این حادثه دو کودک شش و هشت ساله جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcawen6.49n0w15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما