قم نيوز : قم نیوز: بیست و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله ˈسید شهاب الدین مرعشی نجفی(ره) ˈ از مراجع فقید در قم برگزار شد.
بیست و چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله مرعشی (ره) در قم برگزار شد
به گزارش قم نیوز، این آیین پنجشنبه شب در حسینیه آن مرحوم با حضور حضرات آیات ˈسید احمد خاتمیˈ، ˈسید مرتضی مقتداییˈ، ˈسید محمد جواد علوی بروجردیˈ، نمایندگان بیوت آیات عظام، حجت الاسلام و المسلمین ˈمحمد رضا آشتیانیˈ نماینده مردم قم در مجلس، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرمانده سپاه استان قم، جمعی از مسوولان استانی، جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه و اقشار مختلف مردم برگزار شد.
 
در این مراسم؛ یکی از استادان حوزه علمیه قم سخنانی درباره سیره و زندگانی آن مرجع فقید بیان داشت: باید زندگی این بزرگوار برای طلاب حوزه های علمیه درس و سرمشق باشد و برای رسیدن درجات عالی از زندگی چنین بزرگوارانی الگو برداری کنند.
 
حجت الاسلام و المسلمین ˈسید عبدالله فاطمی نیاˈ اظهار کرد: هنگامی کسی همراه با کسب علوم به درجات عالی معنوی می رسد که عقل او با نور الهی عجین شده باشد و عقل موید به نور بشود.
 
وی با بیان اینکه برای فهم و یادگیری علوم و معارف اسلامی نیازمند به اهل فن و متخصص هستیم، خاطرنشان کرد: برای شناسایی احادیث واقعی حتما باید به صاحبان فن و حدیث شناس مراجعه کنیم.
 
این استاد حوزه علمیه افزود: فقط خواندن حدیث مهم نیست، بلکه درک آن نیز اهمیت و ضرورت دارد.
 
فاطمی نیا گفت: مجالس عزاداری و مربوط به ائمه اطهار (س) نباید فقط احساسی برگزار شود، بلکه مطالب و سخنان عرضه شده در این مراسمها باید با پشتوانه علمی همراه باشد.
 
وی در ادامه سخنان خود، کتابخانه بزرگ آیت الله مرعشی نجفی در قم را کتابخانه ای نمونه به ویژه در نسخه های خطی دانست و گفت: آن مرحوم برای جمع آوری این کتاب ها زحمات و مشقات فروانی را تحمل کرد و امروز یک گنجینه ماندگار از خود به یادگار گذاشته است که هر روز این کتابخانه همچون مشعلی، فروزانتر می شود.
 
مرحوم آیت الله ˈسید شهاب الدین مرعشی نجفیˈ در سال 1276 هجری شمسی در نجف و در خاندان علم، تقوا و فقاهت پا به دایره هستی نهاد.
 
وی مهمترین گامهای اخلاق و معنویت را در دامان تربیت پدر و مادری متقی برداشت؛ خانواده ای که عشق به خداوند و اهل بیت اطهار (ع) در اعمال و رفتارشان هویدا بود؛ مادری که هیچگاه او را بدون وضو شیر نداد و پدری که مواظب بود تا لقمه ای حرام و حتی مشتَبَه در جان او ریخته نشود. با چنین پایه های استوارِ عشق و ایمان پای به دایره دانش نهاد.
 
مرحوم آیت الله مرعشی قسمتی از تحصیلات مقدماتی حوزه را نزد خاندان خویش فرا گرفت و پس از آن وارد مدارس جدید غیرحوزوی شد و علوم ریاضی، هندسه، جغرافی و دیگر علوم رایج را با نمرات بسیار عالی به پایان رساند. پس از آن نزد دانشمندان بزرگ در رشته های ریاضیات، هیئت و طب به صورت خصوصی دانش اندوخت و روز به روز به اشتیاقش به فراگیری علوم مختلف بیشتر می شد و با چنین شور و شعفی پای به عرصه عظیم علم دیانت نهاد.
 
وی پس از آنکه توشه فراوانی از علوم مقدماتی و پایه برگرفته بود، قدم به تحصیلات دوره سطح فقه و اصول نهاد. نخستین استاد وی در این زمینه پدرش بود. وی علاوه بر تحصیل در علوم فقه و اصول در حلقه های درسی دیگر علوم رایج حوزوی مانند حدیث درایه، رجال و تراجم نیز شرکت می کرد. پس از اتمام تحصیلات سطح و بهره گیری از علوم مختلف قدم به مرحله نهایی تحصیلات حوزوی نهاد و از محضر فقها و مراجع عالی قدر بسیاری سود جست و در 27 سالگی به درجه اجتهاد نایل شد.
 
کتابخانه آیت الله مرعشی(ره) در قم از بزرگترین کتابخانه‎های کشور و در ردیف کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه آستانه قدس رضوی است. این کتابخانه بسیاری از کتب خطی اسلامی جهان را داراست. بسیاری از این کتاب ها جزو نفیس ترین و باارزشترین متون تاریخی است که قرن ها از عمر آنها می‎گذرد.
 
سرانجام این مرجع بزرگ تقلید شیعه، در روز هفتم شهریور ماه 1369 هجری شمسی مصادف با هفتم صفر 1411 هجری قمری در سن 96 سالگی درگذشت و بنا بر وصیتش پیکر پاک آن مرحوم در جوار کتابخانه اش در قم به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcefe8z.jh8fpi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما