قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی وگردشگری قم گفت: سایت گردشگری استان رویای 10 ساله که متاسفانه هنوز محقق نشده است و همچنان روی میز مدیران خاک می خورد.
سایت گردشگری استان قم رویای 10 ساله که هنوز محقق نشده است
به گزارش قم نیوز، ˈعیسی رضاییˈ روز شنبه با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری قم، موقعیت جغرافیایی و وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران افزود: هر ساله حجم بالایی از مسافران و زایران به قم می آیند این افراد به دلیل واقع شدن قم در شاهراه 17 استان کشور یا به صورت عبوری از این شهر می گذرند و یا اقامت های کوتاه مدت و بلند مدتی در قم دارند.
 
وی خاطرنشان کرد: احداث مناطق گردشگری و تفریحی در قم از الزامات برای یک شهر زائرپذیر با این حجم بالای مسافر از داخل و خارج از کشور است.
 
رضایی درخصوص اهمیت سایت گردشگری قم گفت: این طرح یکی از این پروژه های تفریحی و گردشگری است که پرونده ای 10 ساله در میان مسوولین شهری قم دارد که فضای زیبا و مناسبی را برای شهروندان و زائران ایجاد می کرد ولی تاکنون در حد یک رویای شیرین باقی مانده است.
 
وی یادآور شد: طرح سایت گردشگری استان قم از سال 82 در نزدیک عوارضی قم- تهران مصوب شد و اقدامات مطالعاتی و تملک زمین آن به عنوان سایت با اعتباری از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی وقت آن زمان انجام و تملک زمین به سازمان ایرانگردی و جهانگردی سپرده شد.
 
وی ادامه داد: در سال 83 با ادغام دو سازمان ایرانگردی و جهانگردی با میراث فرهنگی این موضوع مغفول ماند تا آنکه در سال 85 مجددا مورد پیگیری قرار گرفت.
 
رضایی افزود: در سالیان گذشته مبلغی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق و استانداری به میراث فرهنگی جهت تملک سایت تخصیص یافت و برای تحویل زمین صورت جلسه ای توسط نماینده میراث فرهنگی و مسکن و شهرسازی سابق جهت واگذاری 100 هکتار زمین به میراث فرهنگی و گردشگری قم تنظیم شد.
 
وی ابراز داشت: هیات دولت در سال 87 این سایت را به عنوان منطقه نمونه گردشگری تصویب کرد ولی برطبق قانون، سازمان گردشگری نمی توانست مالک آن باشد بنابراین اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم آن را به بخش خصوصی واگذار کرد.
 
به گفته وی درفاز نخست 30 هکتار از این زمین بر اساس قیمت کارشناسی از سوی بخش خصوصی تملک شد و هزینه آن به صورت 10 درصد نقد و مابقی به صورت اقساط به حساب سازمان مسکن و شهرسازی قم واریز ، ولی پس از مدتی اعلام شد که این سرمایه گذار توان مالی لازم را ندارد بنابراین تصمیم گرفته شد با همکاری استانداری، سازمان صنعت و معدن و تجارت این زمین را برای ایجاد سایت نمایشگاه فرش از طریق اداره کل شهرسازی تملک کند.
 
رضایی درادامه تصریح کرد: هم اکنون سازمان صنعت و معدن و تجارت استان قم در حال احداث نمایشگاه فرش در 10 هکتار زمین از این سایت است.
 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کاربری این سایت به عنوان منطقه نمونه گردشگری در استان قم مشخص شده است تغییر کاربری آن توسط هیچ دستگاهی جز با موافقت کتبی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مجاز و امکان پذیر نیست که تاکنون این موافقت صورت نگرفته است.
 
وی تاکید کرد: درحال حاضر پیگیری این موضوع از طریق نهاد ریاست جمهوری دردست اقدام است تا بتوان این سایت را به عنوان منطقه گردشگری درجهت جذب گردشگر در استان قم احیا و ایجاد کرد.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcg7t9q.ak9uu4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما