چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : 17617
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد

لزوم حمایت از بخش خصوصی در حمل‌و‌نقل عمومی

قم نيوز : قم نیوز: سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه الزاماً باید کمک به بخش خصوصی را بدون منت در ردیف‌های هزینه‌ای ببینیم، گفت: این هزینه مربوط به مابه‌التفاوت هزینه تمام شده جا‌به‌جایی مسافر است.
لزوم حمایت از بخش خصوصی در حمل‌و‌نقل عمومی
به گزارش قم نیوز، عباس ذاکریان شب گذشته در سی‌و‌سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نام‌گذاری 26 آذرماه به نام روز ملی حمل و نقل گفت: قم یکی از شهرهای پیش‌رو در واگذاری حمل و نقل عمومی اتوبوسی به بخش خصوصی است.
 
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از اتوبوس‌های سازمان اتوبوس‌رانی در حوزه حمل و نقل عمومی به بخش خصوصی واگذار شده است، گفت: با توجه به این موضوع باید بسیاری از دغدغه‌های ما در مدیریت اتوبوس‌ها به نوعی برطرف می‌شد که البته تحقق این امر جای بحث و بررسی دارد.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه هزینه نگه‌داری اتوبوس‌ها در زمانی که واگذار شد بسیار کمتر از امروز بود، تصریح کرد: در حال حاضر هزینه جا به جایی یک مسافر با اتوبوس نسبت به زمان واگذاری و نسبت به بلیطی که مردم پرداخت می‌کنند بسیار متفاوت است.
 
شرکت‌های حمل و نقل بخش خصوصی متضرر می‌شوند
 
وی عدم پرداخت مابه‌التفاوت به عنوان یارانه حمل و نقل عمومی به شرکت‌های خصوصی و رانندگان را متذکر و یادآور شد: این موضوع موجب شده است که شرکت‌های بخش خصوصی متضرر می‌شوند.
 
ذاکریان هزینه تمام شده جا به جایی هر مسافر توسط اتوبوس را حدود 600 تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که کرایه‌ای که توسط مردم پرداخت می‌شود اگر با کارت باشد 235 تومان و اگر نقدی پرداخت شود تنها 300 تومان است.
 
وی تاکید کرد: مابه‌التفاوت هزینه تمام شده و کرایه پرداختی از سوی مسافران به بخش خصوصی باید پرداخت شود تا این شرکت‌ها بتوانند توان اداره خود را داشته باشد که این امر صورت نمی‌گیرد.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم در عین حال با اشاره به اینکه هر از گاهی در یکی 2 سال گذشته مبلغی به عنوان یارانه بلیط از سوی دولت پرداخت می‌شد،‌ گفت: در این خصوص نیز نواقصی وجود داشت و به طور کامل این یارانه پرداخت نشد.
 
وی با بیان اینکه باید در هزینه‌های جاری شهرداری یک ردیف هزینه‌ای برای جبران این مابه‌التفاوت در نظر بگیریم، تصریح کرد: اگر دولت این پول را داد از آن محل پرداخت شود و اگر دولت پرداخت نکرد نباید بگذاریم از جیب شرکت بخش خصوصی یا راننده این پول پرداخت شود.
 
کمک به بخشی خصوصی لازم است
 
ذاکریان با تاکید بر اینکه باید الزاماً کمک به بخش خصوصی را بدون منت در ردیف‌های هزینه‌ای ببینیم، عنوان کرد: این هزینه مربوط به مابه‌التفاوت هزینه تمام شده جا به جایی مسافر است که با پرداخت آن، هم این شرکت‌ها انگیزه کار داشته باشند و هم مدیریت ما بر بخش خصوصی موثر باشد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر اتوبوس در ایستگاه ابتدایی کاملاً پر می‌شود، اظهار داشت: این اتفاق سبب می‌شود اتوبوس جایی برای مسافرینی که در ایستگاه‌های بعدی منتظر هستند نداشته باشد و به کاهش مطلوبیت اتوبوس می‌انجامد.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به گزارش مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی مبنی بر اینکه تنها 25 درصد از مسافرین اتوبوس‌ها از کارت بلیط استفاده می‌کنند، یادآور شد: این میزان درصد بسیار پایینی است و تبدیل این کارت بلیط‌ها به پول خورد شهروندی همت شهرداری را می‌طلبد تا همه از این کارت استفاده کنند.
 
وی افزود: این امر سبب می‌شود تا ما نیز بتوانیم مبتنی بر این آمار، هم در بحث نرخ و هم در بحث مدیریت حمل و نقل عمومی تصمیم‌گیری کنیم.
 
ضرورت تغییر نگرش مدیران تصمیم‌گیر حوزه حمل و نقل عمومی
 
ذاکریان در بخش دیگری از سخنان خود لزوم تغییر نگرش مدیران تصمیم‌گیر در حوزه حمل و نقل را ضروری دانست و اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر با وجود شعاری که داده می‌شود مبنی بر محوریت حمل و نقل عمومی، محور حمل و نقل خصوصی است.
 
وی با بیان اینکه ما در معابر با عرض کم باید خطوط ویژه اتوبوس داشته باشیم تا اتوبوس با سرعت، مسافرین را جا به جا کند، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم که استفاده از اتوبوس به عنوان حمل و نقل عمومی مطلوبیت پیدا کند زیرا در حال حاضر اتوبوس مطلوبیتی نسبت به حمل و نقل خصوصی ندارد.
 
سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با اذعان بر اینکه امروز متاسفانه شاهد افزایش خودرو‌های سواری و تک سرنشین هستیم، تصریح کرد: قم از شهرهایی است که در آینده نزدیک با معضل آلودگی هوا مواجه خواهد شد و اگر از امروز در ارتباط با حوزه حمل و نقل عمومی چاره‌اندیشی و مدیریت نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
 
وی از بسته شدن خط وی‍ژه اتوبوس خیابان شهدا در بعد از ظهرها و اوج ترافیک از سمت میدان جانبازان به سمت حرم مطهر انتقاد کرد و این موضوع را در راستای توسعه حمل و نقل عمومی ندانست.
 
ذاکریان در پایان بر لزوم اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی تاکید کرد و اظهار داشت: اگر این اتفاق بیفتند ما می‌توانیم توسعه ناوگان داشته باشیم و مطلوبیت حمل و نقل عمومی را نیز افزایش دهیم.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcbz0b8.rhbz8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما