يکشنبه ۸ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : 17964
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

دومین همایش ملی حدیث رضوی در قم فراخوان شد

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم از اعلام فراخوان دومین سال همایش ملی حدیث رضوی از مجموعه برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در قم خبر داد.
دومین همایش ملی حدیث رضوی در قم فراخوان شد
به گزارش قم نیوز، سید مرتضی اسماعیلی‌طبا امروز اظهار کرد: دومین دوره از همایش حدیث رضوی با موضوع نقش زمانه در صدور روایات رضوی (ع)، توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث و با همکاری معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پژوهشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه قرآن و حدیث، مرکز تخصصی حدیث حوزه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و انجمن حدیث حوزه برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه دوره اول این همایش سال گذشته برگزار شده و 2 دوره دیگر نیز برگزار خواهد شد، ادامه داد: موسسه دارالحدیث قم، معتبرترین و مهم‌ترین مرکز حدیثی کشور است که سال دوم همایش حدیث رضوی را در دست اجرا دارد و سال سوم این همایش را نیز برگزار خواهد کرد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه فراخوان همایش حدیث رضوی به صورت ملی است، گفت: به دلیل اهمیت موضوع و جایگاهی که موسسه دارالحدیث دارد و همکاری مراکز مهم حدیثی کشور با این مرکز، این همایش علاوه بر ارسال فراوان آثار به صورت کشوری، ظرفیت بین‌المللی خود را نیز نشان داده است چراکه در سال اول این جشنواره از خارج کشور نیز مقالاتی به دبیرخانه این همایش ارسال شد.
 
اسماعیلی‌طبا در ادامه به سرفصل موضوعی مقالات دومین سال همایش ملی حدیث رضوی اشاره کرد و اظهار داشت: بازشناسی تاثیر جریان‌های فکری، سیاسی، انحرافی و همچنین مسائل اخلاقی و اعتقادی در تراث حدیثی امام رضا (ع)، حضور امام رضا (ع) در مرو و تأثیر آن در احادیث روات خراسان (شیعه و سنی)، نقش روات عصر امام رضا (ع) در انتقال تراث حدیثی رضوی (ع)، چگونگی ارتباط امام رضا (ع) با اصحاب و یاران (در کوفه، بغداد، قم، خراسان)، ویژگی‌های اختصاصی اصحاب امام رضا (ع) در نقل روایت، وجوه تمایز آموزه‌های حدیثی امام رضا (ع) در مدینه و مرو و همچنین موضوعاتی که تاثیر و تاثر در صدور احادیث رضوی داشته به عنوان سرفصل‌های موضوعی مقالات این همایش انتخاب شده است.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بررسی دقیق و عالمانه عصر رضوی را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد و افزود: شناسایی فضای صدور حدیث رضوی، کشف تاثیر جریان‌های مختلف در عصر امام رضا (ع) بر احادیث رضوی و همچنین کشف و تبیین سیره‌ امام رضا (ع) در تعامل با اصحاب از دیگر اهداف دومین سال همایش حدیث رضوی است.
 
وی با بیان اینکه عناوین یاد شده کلی است و مولفان می‌توانند در ریز موضوعات عناوین مقاله تالیف کنند، اظهار کرد: مقاله باید در سطح علمی پژوهشی با نگاه به احادیث رضوی تالیف شود.
 
اسماعیلی‌طبا کمک هزینه‌ سفر عمره و همچنین کمک هزینه‌ سفر به عتبات را از جوایز این همایش برشمرد و تصریح کرد: برگزیدگان دومین همایش ملی حدیث رضوی در مراسمی همزمان با میلاد با سعادت امام رضا (ع) و دهه کرامت در شهریورماه سال 93 تجلیل خواهند شد.
 
وی آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات را 30 اردیبهشت‌ماه سال 93 و آخرین مهلت ارسال اصل مقالات را 30 تیرماه سال 93 اعلام کرد و گفت: علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را به دبیر خانه همایش حدیث رضوی به نشانی انتهای شهرک جهاد، موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث ارسال کنند.
 
علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فراخوان می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم به نشانی www.ershadqom.ir مراجعه کنند و یا با شماره تلفن 37176208-025 تماس بگیرند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcgty9q.ak9u34prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما