چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : 18045

قراردادهای 3 ماهه و قصه پر غصه کارگران قمی

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مواردی که در قانون کار وجود دارد و بر آن بسیار تاکید شده است افزایش حقوق سالیانه کارگری براساس نرخ تورم است ولی در این میان از قانون تا واقعیت فاصله‌ای بسیار وجود دارد.
قراردادهای 3 ماهه و قصه پر غصه کارگران قمی
به گزارش قم نیوز، هنگامی که رسول خدا (ص) از جنگ تبوک بازگشتند سعد انصاری به استقبال آن حضرت شتافت. پیامبر با او مصافحه کرد و چون زبری و خشنی دست‌های او را احساس کرد از او پرسید چرا دست‌هایت این چنین کوفته و خشن است؟ گفت: ای رسول خدا با بیل و طناب کار می‌کنم و هزینه زندگی را تامین می‌کنم، پیامبر دست او را بوسید و فرمود: این دستی است که آتش جهنم به آن نخواهد رسید.
 
شاید زمانی که پیامبر اسلام(ص) دست کارگری را بوسید می‌دانست که حق این قشر زحمت‌کش جامعه در طول تاریخ پایمال خواهد شد و تنها از نام کارگر است که دولتمردان و سیاستمداران برای رسیدن به قدرت استفاده می‌کنند ولی برای آسایش و آرامش آنها هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. احترام به کارگر و رعایت حقوق او جزو مواردی است که از ابتدای اسلام به آن بسیار تاکید شده است به طوری که پیامبر (ص) فرمود: ستم به کارگران در پرداختن کارمزد، از گناهان بزرگ است.
 
بعد از انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) نیز بارها از اهمیت قشر کارگر سخن گفته و از مسئولین خواستند که برای حل مشکل این قشر زحمت‌کش جامعه تلاش کنند.
 
بنیانگذار جمهوری اسلامی در سخنرانی معروف خود در مراسم روز کارگر در سال 61 با اشاره به اینکه قطره‌ عرقی که از بدن کارگر می‏آید مثل قطره خونی است که از بدن شهدای در راه خدا می‌چکد، گفتند: عرق شما هم که در کارخانه‏ها می‏ریزد، همان ارزش تلاش رزمندگان دفاع مقدس را دارد؛ برای اینکه شما هم برای احیای یک کشور، برای وابسته نبودن یک کشور به خارج، برای استقلال کشور اسلامی زحمت می‏کشید.
 
با توجه به سفارش‌هایی که از ابتدای اسلام، پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) نسبت به حق کارگر می‌فرمودند و نیز توجهاتی که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری به این موضوع داشتند ولی باز هم در جامعه شاهد نابرابری اجتماعی فضای کارگری با اقشار دیگر هستیم که یکی از ضعف‌های کشور ما محسوب می‌شود و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست.
 
قراردادهای موقت کار، خروج کارگاه‌های کوچک و مناطق آزاد از شمول حمایت‌های قانون کار، پایین نگهداشتن دستمزد‌ها، اجرای سلیقه‌ای قوانین کار و تامین اجتماعی و... را می‌توان به عنوان چالش‌هایی یاد کرد که در سال‌های گذشته به دلیل بی‌توجهی نمایندگان وقت کارگری برای میلیون‌ها کارگر ایرانی ایجاد شده است.
 
نداشتن امنیت شغلی و ایمنی در محل کار
 
جواد مقدم یکی از جوانان تحصیلکرده قم که به مدت سه است در یکی از کارخانه‌های قم کار می‌کند در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس می‌گوید: بزرگترین مشکل من نداشتن امنیت شغلی است.
 
وی با بیان اینکه از شغل خود راضی است، عنوان کرد: قرارداد من سه ماهه است و من نمی‌دانم در پایان قرارداد باز هم در همین شغل باقی خواهم ماند یا خیر.
 
مقدم با اشاره به اینکه با داشتن 30 سال سن هنوز مجرد است بیان کرد: به علت نداشتن امنیت شغلی حتی جرات فکر کردن به ازدواج را نیز ندارم.
 
حسن وفایی یکی دیگر از کارگران قمی نداشتن ایمنی در محل کار را یکی از مشکلات کارگران دانست و گفت: رعایت ایمنی برای کار کارگران تنها زمانی اهمیت می‌یابد که کارگری دچار مشکلی ناشی از وسایل نامناسب محل کارش شود؛ توجهات لازم قبل از وقوع یک حادثه انجام نمی‌گیرد و حتما باید کارگری صدمه ببیند تا در مرکز توجه باشد.
 
زهره موسوی یکی از کارگران زن شاغل در شهرک صنعتی شکوهیه قم هم اظهار می‌کند: بسیاری از کارگران زن به دلیل دریافت حقوق کمتر در مشاغلی استخدام می‌شوند که اصلا مناسبشان نیست و نیاز به نیروی مردان دارد اما متأسفانه برخی کارفرمایان به این مسائل توجه نمی‌کنند.
 
نظارت بر کارگاه‌های تولیدی باید بر عهده تشکل‌های کارگری باشد
 
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کارگران اجرای سلیقه‌ای قانون کار است، گفت: اگر قرار است قانون کار اصلاح شود باید ایرادات آن برطرف شده و جلوی اجرای سلیقه‌ای آن گرفته شود.
 
اکبر شوکت با بیان اینکه 90 درصد قراردادهای کارگری موقت هستند عنوان کرد: قرارداد شغل‌هایی که ماهیت دائم دارند باید به صورت دائم بسته شود ولی متاسفانه مشاهده می‌شود که اکثر شغل‌های با ماهیت دائم نیز دارای قرارداد موقت هستند.
 
وی با اشاره به اینکه حق بیمه کارگران به طور کامل پرداخت نمی‌شود بیان کرد: حدود 70 درصد کارگران با حداقل حقوق بازنشسته می‌شوند.
 
رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان قم با بیان اینکه وظیفه کارفرما است که حق بیمه کارگران را به طور کامل بپردازد، افزود: متاسفانه کارفرما در این مورد کوتاهی می‌کند و این حق‌الناسی است که بر گردن کارفرما قرار دارد.
 
وی وجود قراردادهای سفید امضا را از همه بدتر دانست و گفت: وظیفه اداره کار است که با انجام بازرسی‌های بیشتر جلوی این گونه موارد را بگیرد.
 
شوکت با اشاره به اینکه بازرسی‌ها از کارگاه‌های تولیدی باید به تشکلات کارگری داده شود بیان کرد: به تشکل‌های کارگری باید بیشتر بها داده شود و در تمام زمینه‌های مربوط به کارگری باید نظارت را برعهده این تشکل‌ها قرار دهند.
 
وی با بیان اینکه 47 درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است، تصریح کرد: اگر بازرسی‌ها را برعهده تشکل‌های کارگری قرار دهند و در چند مورد جلوی کار کارگاه‌های متخلف را بگیرند مطمئنا این آمار کاهش پیدا خواهد کرد.
 
بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تمام انتخابات برگزار شده کسانی که دم از حقوق کارگری و دفاع از کارگران می‌زدند توانستند موفق شوند و می‌توان به جرات بیان کرد که پیروزی خود در انتخابات را مدیون کارگران هستند ولی دوره مسئولیت همه آنها به پایان رسید ولی قصه پر غصه مشکلات کارگران هنوز باقی است.
 
امروز پس از گذشت 23 سال از تصویب این قانون هنوز مشکلات کارگری ادامه دارد و هرکسی هرگونه که می‌خواهد قانون را اجرا می‌کند، مطمئنا اگر همین قانون کار به درستی اجرا می‌شد کارگران با این همه مشکلات دست و پنجه نرم نمی‌کردند.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdchmvnz.23n6kdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما