چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب : 18047
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم:

4500 کارگر ساختمانی قم تا پایان امسال بیمه می‌شوند

قم نيوز : قم نیوز: رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم از بیمه چهار هزار و 500نفر از کارگران ساختمانی تا پایان امسال خبر داد.
4500 کارگر ساختمانی قم تا پایان امسال بیمه می‌شوند
به گزارش قم نیوز، اکبر شوکت امروز اظهار کرد: با احتساب این تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده استان تا پایان امسال تعداد آن‌ها به 14 هزار نفر می‌رسد.
 
وی با اشاره به اینکه در طرح بیمه کارگران ساختمانی قرار بود که هفت درصد از کارگر و 20 درصد از از کارفرما اخذ شود، عنوان کرد: در قانون سال 92 طرحی در آخرین لحظات در مجلس تصویب شد که امسال از پروانه‌های ساختمانی پولی گرفته نشود و دولت 900 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص دهد.
 
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم با بیان اینکه تامین اجتماعی اعلام کرد با این مبلغ تنها می‌تواند 800 هزار نفر را بیمه کند، عنوان کرد: حدود یک میلیون و 500 هزار کارگر ساختمانی بیمه نشده در سطح کشور داریم که به این ترتیب بیش از 700 هزار کارگر ساختمانی در نوبت بیمه باقی می‌مانند.
 
وی با اشاره به اینکه تصویب این قانون مشکلات زیادی به همراه داشت، گفت: این قانون موجب شد علاوه بر اینکه عده زیادی از کارگران ساختمانی امسال نیز منتظر بیمه بمانند همچنین ضرری نیز به بودجه کشور وارد شود.
 
شوکت با بیان اینکه 50 درصد از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است، تصریح کرد: در سال 91 حدود یک‌هزار و 800 مورد مرگ ناشی از کار داشتیم که بیش از یک‌هزار مورد آن مربوط به کارگران ساختمانی بود.
 
وی با اشاره به اینکه میانگین جهانی مرگ و میر ناشی از کار 17 درصد است، اظهار کرد: این آمارها نشان می‌دهد که در کشور ما کسی به فکر این موضوع نیست و به آن اهمیتی نمی‌دهد و کشور ما در این زمینه در جهان رکورددار است.
 
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم افزود: وزارت راه، وزارت کار، سازمان نظام مهندسی و شهرداری ارگان‌هایی هستند که باید در این کار پیش قدم شوند ولی توجهی صورت نمی‌گیرد.
 
وی با انتقاد از طرح بیمه مسئولیت گفت: در بیمه مسئولیت زمانی که کارفرما 100 درصد مقصر شناخته شده است، دیه را بیمه می‌پردازد و هیچ کاری با کارفرما ندارند.
 
شوکت تصریح کرد: کارفرما می‌داند که اگر مسائل ایمنی را رعایت نکند برای کارگر مشکل پیش می‌آید ولی با این حال به دلگرمی بیمه مسئولیت موارد امنیتی را رعایت نمی‌کند.
 
وی با بیان اینکه اداره کار در بازرسی ضعیف عمل می‌کند، عنوان کرد: مهندسین ناظر باید عدم رعایت موارد ایمنی را گزارش کنند اما هیچ گزارشی صورت نمی‌گیرد و تاکنون هیچ کارگاهی به علت عدم رعایت موارد ایمنی تعطیل نشده است.
 
وی با اشاره به اینکه مسائل آموزشی در محیط کار باید به روز و تخصصی شود، گفت: مسائل ایمنی یک آرماتور بند با یک ایزوگام کار تفاوت دارد و این نوع موارد باید به صورت تخصصی به کارگران آموزش داده شود.
 
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان قم خاطرنشان کرد: الزام کارفرماها به رعایت موارد ایمنی در کارگاه‌ها و سپردن بازرسی به انجمن‌های صنفی در کاهش حوادث ناشی از کار بسیار مفید خواهد بود.
 
وی تصریح کرد: تمام کارگران ساختمانی با گرفتن مدرک فنی و حرفه‌ای می‌توانند به انجمن صنفی کارگران ساختمانی مراجعه کنند و با دریافت کد رهگیری در نوبت بیمه قرار بگیرند.
 
شوکت گفت: پس از رسیدن سهمیه از این افراد تحقیقات به عمل می‌آید و پس از اطمینان از اشتغال آن‌ها در این زمینه آن‌ها بیمه می‌شوند.
 
وی با بیان اینکه کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور یکی از قوی‌ترین تشکلات بعد از انقلاب بوده است، عنوان کرد: از سال 88 به بعد این انجمن مستقیماً در پنج یا 6 مصوبه مجلس نقش داشته است.
 
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcjayev.uqeoxzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما