دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : 17305

جوانان قمی و بیگانه بودن با کار در بخش صنعت

قم نيوز : قم نیوز: در شرایطی که صنعت طی سال‌های اخیر در قم رونق نسبتا خوبی داشته، ولی غریبه بودن جوانان قمی با کار در این بخش موجب شده که نیروهای غیربومی جایگزین آنها شده و به همین دلیل توسعه صورت گرفته و اشتغال‌زایی انجام شده دردی از این استان درمان نکرده است.
جوانان قمی و بیگانه بودن با کار در بخش صنعت
به گزارش قم نیوز، وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س)، حوزه علمیه و نزدیکی به پایتخت استان قم را در مرکز توجه قرار داده است و عده بسیاری زندگی در این شهر را ترجیح داده و به این شهر مهاجرت می‌کنند، اما مدتی است عوامل دیگری در این مهاجرت نقش پیدا کرده‌اند.
 
به دلیل محدودیت تاسیس واحدهای صنعتی و تولیدی در شعاع 120 کیلومتری تهران و وجود راه‌های ارتباطی و خطوط راه آهن، موقعیت مناسب و نزدیکی به تهران موجب شده است که سرمایه‌گذاری‌هایی اعم از کوچک، متوسط و بزرگ در قم صورت بگیرد و اشتغالزایی ناشی از این سرمایه‌گذاری‌ها موجب شده است که شهر قم در موقعیت خوبی از این نظر قرار بگیرد.
 
ایجاد این صنایع امکانات بالقوه‌‌ای را برای صنعتی شدن قم فراهم آورده و به دنبال آن فرصت‌های شغلی که تاسیس این واحدهای صنعتی به وجود آورده است سیل مهاجرت نیروی انسانی را به شهر قم به دنبال داشته است.
 
شهر قم دارای مراکز دانشگاهی فراوانی است که سالیانه فارغ‌التحصیلان زیادی از این مراکز وارد بازار کار می‌شوند و ایجاد شغل برای تمام آنها دغدغه اصلی مسئولان استان است.
 
وجود شهرک‌های صنعتی متعدد در قم تاثیر بسیار زیادی در کاهش نرخ بیکاری در قم داشته است و نرخ بیکاری قم در بهار امسال در حالی 8.1 درصد اعلام شده که این رقم در کشور 10.6 درصد بوده است.
 
با این وجود شاهد هستیم که بسیاری از جوانان قمی بیکار بوده و به دنبال کار می‌گردند و از سوی دیگر نیروهای غیربومی به راحتی در قم مشغول به کار می‌شوند.
 
کمبود نیروی کار بین 20 تا 30 سال
 
یکی از کارشناسان حوزه کار کمبود نیروی کار بین 20 تا 30 سال را دلیل اصلی جذب نیروی غیربومی عنوان کرد و گفت: بیشتر نرخ بیکاری مربوط به جوانان بالای 30 سال است که به ندرت وارد صنعت می‌شوند.
 
حسن غلامی کم بودن پایه حقوق کارگری را یکی از دلایل این مشکل دانست و عنوان کرد: به علت کم بودن حقوق دریافتی، جوانان جویای کار ترجیح می‌دهند به دنبال شغل‌های کاذب بروند.
 
وی وجود مشکلات کارگری را مورد توجه قرار داد و گفت: نداشتن امنیت شغلی و قراردادهای موقت جوانان را در پیوستن به صنعت دلسرد کرده است.
 
آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید فرهنگ‌سازی کنند
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به اینکه یکی از اهداف ایجاد صنعت، توسعه فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال است، گفت: احداث و گسترش شهرک‌ها و نواحی صنعتی در استان‌ها بر اساس توسعه دادن مناطق شکل می‌گیرد.
 
روح‌الله ابراهیمی استفاده از نیروی انسانی منطقه و ایجاد اشتغال را یکی از ثمرات مثبت توسعه صنعتی دانست و اظهار کرد: واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاران باید بدانند استفاده از نیروی انسانی منطقه به نفع واحدهای صنعتی و تولیدی است و تنها زمانی به نیروهای غیربومی فکر کنند که نتوانند از طریق ساکنان منطقه نیروهای مورد نیاز خود را تامین کنند.
 
وی با بیان اینکه بخشی از نیروهای تحصیل کرده قم تمایلی به کار در واحدهای صنعتی ندارند، عنوان کرد: در گذشته به صورت عام مفهومی به عنوان کار در کارخانه در قم وجود نداشته است، لذا ما نخستین نسلی را داریم که می‌خواهیم وارد کارخانه کنیم، ولی در این زمینه از نظر فرهنگی فضای قم دارای مشکلاتی است.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم افزود: به هر میزان که واحدهای صنعتی در استان توسعه یابد، به همان میزان نیاز به نیروی انسانی کارگر و متخصص بیشتر می‌شود و این فرصتی برای استان است که بخش‌های مختلف باید از این ظرفیت استفاده کنند.
 
وی با اشاره به اینکه مراکزی چون آموزش و پرورش با برقراری ارتباطی مناسب و هدفمند با شرکت شهرک‌های صنعتی می‌توانند ارتباط خود را با صنعت قوی کنند، تصریح کرد: آموزش و پرورش و رسانه‌ها باید فرهنگ سازی کنند و برای ترغیب جوانان برای ورود به صنعت تلاش کنند.
 
ابراهیمی با اشاره به اینکه در کشور ما بازدیدها و اردوهای دانش‌آموزی و دانشجویی رونق خوبی دارد، عنوان کرد: باید دانش‌آموزان را به دل صنعت و بازدید از واحدهای تولیدی و صنعتی ببریم.
 
وی بیان کرد: ما آمادگی این را داریم تا برای دبیرستانی‌ها و فنی و حرفه‌ای‌ها بازدیدهای دوره‌ای از کارخانه‌های قم را برنامه‌ریزی و اجرا کنیم.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با اشاره به اینکه تغییر نگرش‌ها و فرهنگ یکی از راه‌های جذب نیروهای بومی است، گفت: اگر واحدهای صنعتی جوانان شهر را جذب کنند، فواید زیادی در بخش‌های امنیت پایدار، اشتغال پایدار، تولید پایدار و به طبع آن توسعه پایدار خواهد داشت.
 
وی بومی کردن چند شهرک صنعتی در چند سال گذشته را یکی از اقدامات مهم شرکت شهرک‌های صنعتی برای جذب نیروهای بومی در استان عنوان و تصریح کرد: شهرک صنعتی چاپ و نشر، شهرک ICT و شهرک صنعتی ثامن‌الائمه(ع) بخشی از این پروژه است که هدف نهایی آن بهره‌گیری از ظرفیت سرمایه‌های مادی و نیروی انسانی منطقه و استان است.
 
ابراهیمی ادامه داد: البته استفاده از نیروهای بومی در سایر شهرک‌های صنعتی نیز مدنظر بوده و در شهرک صنعتی سلفچگان بخش قابل توجهی از نیروهای واحدهای صنعتی از اهالی سلفچگان هستند.
 
وی نبود نیروی متخصص صنعت را یکی دیگر از مشکلات دانست و گفت: ایجاد دانشگاه جامع علمی کاربردی یکی دیگر از اقدامات شرکت شهرک‌های صنعتی استان در راستای تامین نیروی کار متخصص است و این شرکت از سال 87 اقدام به راه‌اندازی دانشگاه کرده است و رشته‌های فنی و مهندسی مورد نیاز واحدهای صنعتی را ارائه می‌کند و خوشبختانه اکثر فارغ‌التحصیلان جذب واحدهای صنعتی می‌شوند.
 
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم با بیان اینکه از مهر امسال دانشگاه علمی کاربردی به داخل شهرک صنعتی شکوهیه منتقل شده است عنوان کرد: واحدهای صنعتی می‌توانند برای آموزش نیروهای خود به دانشگاه درخواست دهند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
 
آموزش و پرورش آماده همکاری با بخش صنعت
 
مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به اینکه در هنرستان‌ها بازدید دوره‌ای از مشاغل وجود دارد، گفت: مشاهده روند کار انگیزه دانش‌آموزان را افزایش داده و اشتغال‌زایی را به همراه دارد.
 
محمدحسین امین‌ جعفری با بیان اینکه در چند سال گذشته بازدید دانش‌آموزان هنرستان‌ها از بخش صنعت افزایش یافته است، افزود: 70 درصد دانش‌آموزان هنرستان جذب بازار کار می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه چنین برنامه‌ای تاکنون برای دانش‌آموزان دبیرستان صورت نگرفته است، گفت: در صورتی که کارخانه‌ها و شرکت شهرک‌های صنعتی پیش قدم شوند، آموزش و پرورش در این زمینه با آنها همکاری خواهد کرد.
 
وی افزود: بازدید از کارخانه‌ها شناخت دانش‌آموزان را نسبت به فرایند کار افزایش می‌دهد.
 
متاسفانه ذهنیت نامناسبی از کار در کارخانه در بین جوانان قم وجود دارد و فارغ‌التحصیلان قمی تمایل بسیار کمی برای اشتغال به کار در صنعت دارند و وظیفه مسئولان استان، آموزش و پرورش و رسانه‌ها است که در این زمینه فرهنگ‌سازی کرده و دانش‌آموزان را از دوره دبیرستان با فرایند کار در کارخانه‌ها آشنا کنند.
 
کمبود نیروی متخصص به شدت در کارخانه‌ها احساس می‌شود و این فرهنگ‌سازی می‌تواند مشکل صنعت از حیث نیروی متخصص را تا حدودی برطرف کرده و در کاهش نرخ بیکاری نیز موثر باشد.
انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcftmdy.w6dexagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما