يکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : 18804
مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع):

حرم حضرت معصومه(س) محل نزول ملائک است

قم نيوز : قم نیوز:مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) گفت:حرم حضرت معصومه (س) محل توجه خداوند، محل نزول ملائک، محل استجابت دعا است و بر اساس همین ویژگی هاست که قم اعتبار پیدا کرده است.
حرم حضرت معصومه(س) محل نزول ملائک است
به گزارش قم نیوز، حجت الاسلام حسن غفاری فرد در گفت‌و‌گویی، با اشاره به اهمیت شهر قم و حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: با مطالعه زیارت نامه حضرت معصومه (س) وچند حدیث و سند معتبر، مشاهده می‌کنیم؛ آمدن حضرت معصومه (س) به قم در مهندسی فرهنگی خداوند جایگاه ویژه‌ای داشته و اهل بیت (ع) نیز به واسطه علم غیب از این حادثه خبر پیدا کرده بودند. مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به اهمیت دینی -تاریخی قم، افزود: آن زمان در ایران، قم مورد توجه بوده است و شخصیت حضرت معصومه (س) آنقدر اهمیت داشت که دو نسل قبل از ایشان یعنی امام جعفر صادق (ع) قبل از تولد امام کاظم (ع) در احادیثی وعده داده‌اند که قم متعلق به اهل بیت (ع) است. این کار‌شناس جامعه‌شناسی تصریح کرد: حضرت معصومه (ع) نیز قبل از امام رضا (ع) وفات می‌کنند که در اینجا است که بحث عش آل محمد (ص) مطرح می‌شود که به آن اشاره دارد که پاره تن ما در قم است. این استاد دانشگاه با کنار هم قراردادن عظمت حضرت معصومه (س) و عظمت سرزمین قم، عنوان کرد: این مثل زمانی است که کربلا، از قبل مورد عنایت خداوند بوده است، یا نجف اشرف که اهمیت زیادی دارد قبل از آمدن حضرت علی (ع) ارزش داشت و با آمدن امیرالمومنین (ع) آن زمین ارزش مضاعف پیدا کرد؛ قم هم همین گونه است که از قبل و در نگاه الهی و علم لدنی اهل بیت (س) اهمیت داشته است. شفاعت بالا‌ترین درجه بندگی است وی با اشاره به زیارت نامه حضرت معصومه (س)، بیان کرد: ما زیارت معصوم از زبان معصوم را در اسناد داریم اما زیارت امامزاده از زبان معصوم را فقط درباره حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت معصومه (س) داریم که در مفاتیح الجنان در زیارت نامه امامزادگان مستند همین دو زیارت نامه و بقیه تقلیدی و از متون دیگر ثبت شده است. حجت الاسلام غفاری فرد با اشاره به مقام شفاعت حضرت معصومه، گفت: در زیارت نامه حضرت معصومه (س) بحث شفاعت مطرح است، که شفاعت بالا‌ترین درجه بندگی است؛ یعنی کسی که خودش نجات یافته است و دیگران هم نجات می‌دهد و شفاعت می‌کند. مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، اظهار کرد: خداوند در سوره بقره در آیه الکرسی می‌فرماید «مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» که نشان دهنده این است که ایشان از مأذونین برای شفاعت است که این بُعد از وجود حضرت معصومه (س) را نیز پر رنگ‌تر می‌کند. این کار‌شناس جامعه‌شناسی با اشاره به ورود حضرت معصومه (س) به قم، افزود: حضرت معصومه (س) زمانی به قم می‌آیند که اشعریون و خزرجی‌ها در قم بودند نه به حضور گسترده‌ای که بعد‌ها اتفاق می‌افتد، حضرت در اوائل قرن سوم به قم مشرف می‌شود در صورتی که از اوائل قرن اول که بحث هجرت شیعیان ناب مطرح می‌شود چند نقطه ایران مورد توجه قرار می‌گیرد. قم از اولین شهرهای شیعی ایران است. وی عنوان کرد: مازندران و گیلان در آن زمان محل حکومت اولیه شیعیان بود، اما سه شهر کاشان، شهر ری و قم خطه حضور شیعیان آن زمان بود، در حالی که اهواز هم زمینه حضور شیعیان را داشته است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی خود نیز درباره ورود امام رضا (ع) به ایران از طریق اهواز نیز تاکید کردند. حجت الاسلام حسن غفاری، بیان کرد: اولین حکومت شیعی در اطراف دریای مازنداران بود اما قم از اولین شهرهای شیعی است و یک علت حضور، هم وجود اشعریون یمنی که از کوفه به قم آمدند و انصاری و خزرجی‌هایی که قبل از ورود حضرت معصومه (س) به قم آمدند و برقعی‌ها هم در مسیر زمان کم کم آمدند که از سادات امام موسی مبرقع هستند. مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) با اشاره به اینکه قم زمینه حضور شیعه را از قبل داشته است، تصریح کرد: چون بن العباس قم را تحت سلطه داشت گستردگی حضور شیعه کم بود، اما از آنجا که برای ایشان احترام قائل شدند بیت النور واقع در مسجد میر و محله میر که آن زمان از باغات شیعیان بود، به وجود با برکت حضرت اختصاص داده شده است. این کار‌شناس جامعه‌شناسی، تاکید کرد: اگر آن زمان استقبال خیلی گسترده نبود چون حکومت در دست شیعه نبود و حضرت هم از سوی عباسیان مورد تعقیب قرار گرفته بود، اما با این حال مورد توجه مردم قم قرار گرفت؛ البته مردم چنان محبتی به حضرت داشتند که بعد از وفات ایشان بالای قبر ایشان سایه‌بان گذاشتند. قم محل زندگی و جایگاه بیشتر علما است وی با اشاره به محل دفن حضرت معصومه، گفت: آن روزهایی که حضرت وفات یافت قبر ایشان در بیرون از قم و حاشیه شهر و رودخانه قرار داشت و آن زمان فقط محله آذر مرکز و بافت اصلی شهر قم بود که بعد‌ها به لحاظ شرافت حضرت معصومه (س)، قبرستان قم به قدری گسترده شد که به نقشه امروز قم، از چهارراه شهدا تا سه راه بازار مدفن مومنین بود. حجت الاسلام غفاری فرد، با اشاره به اهمیت قم از نظر علما، اظهار کرد: محروم کلینی صاحب کتاب کافی مقرش قم بود، مرحوم صدوق در قم تردد زیادی داشت، ابن قول ویه صاحب کتاب مزار و علمای بسیار بزرگی به برکت وجود حضرت معصومه (س) در قم ساکن شدند، برکات مدام بر قم نازل شد و قم مورد توجه اهل بیت (ع) قرار گرفته بود و وجود حضرت معصومه (س) نیز به قم شرافت داد. مدیر گروه تبلیغ موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، با اشاره به مقبره بزرگان در جوار حرم حضرت معصومه (س)، افزود: مقابل حرم حضرت معصومه (ع) در وسط بازارچه میدان آستانه در قبرستان معروف شیخان دو صحابه بزرگ از ائمه اطهار (ع) در این مکان مدفون هستند و البته وجود این حرم سبب دلگرمی حوزه‌های علمیه نیز شده است. حرم حضرت معصومه محل نزول ملائک است این کار‌شناس جامعه‌شناسی با تاکید به حرم حضرت معصومه (س)، به عنوان محل کمک و اشراف علما به آن مسئله، تصریح کرد: پدر آیت الله مرعشی، به حضرت زهرا (س) متوسل شده بودند که وقتی به حج مشرف می‌شوند حتما قبر حضرت را پیدا کند و ببیند که شب در خواب حضرت فاطمه (س) به ایشان می‌فرمایند اگر می‌خواهی قبر مرا ببینی به قم برو و قبر دخترم را ببین، بنابراین علما همه به حضرت ارادت دارند. این استاد دانشگاه با اشاره به مراتب علمی علامه طبابایی و ارادت ایشان به حضرت معصومه (س)، عنوان کرد: در طول تاریخ بزرگی به عظمت علامه طباطبایی بعد از شیخ طوسی وجود ندارد و تفسیری به غنای المیزان نیز نداریم، علامه طباطبایی کسی است که بعد از اهل بیت (ع) تجسم عینی تفسیر قرآن است، اما علامه طباطبایی موقع اذان و موقع افطار زبان خود را به ظریح حضرت می‌کشیدند و روزه خود را با تبرک به ضریح حضرت افطار می‌کردند. وی با اشاره به کریمه اهل بیت (س) بودن حضرت معصومه (س) خاطرنشان کرد: حرم حضرت معصومه (س) محل توجه خداوند، محل نزول ملائک، محل استجابت دعا است و همه این‌ها نشانه‌هایی از کرامت است. انتهای پیام/125
https://qomnews.ir/vdcayan6.49naw15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما