شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : 19445
آیت الله جوادی آملی

دیگران باید رهاورد قرآن و عترت را از نظام اسلامی بياموزند

قم نيوز : قم نيوز: یکی از مراجع تقلید شیعیان با بیان اینکه نظام و امّت اسلامي بايد کاري کند که ساير امت‌ها از آنها بهره‌هاي علمي و عملي ببرند، تأکید کرد: دیگران باید رهاورد قرآن و عترت را از نظام اسلامی بياموزند.
دیگران باید رهاورد قرآن و عترت را از نظام اسلامی بياموزند
به گزارش قم نيوز، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، خطاب به طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه اظهار داشت: ما همه یا حوزوی هستیم یا دانشگاهی و محور اصلی کار ما، تعلیم کتاب و حکمت از یک سو و تزکیه نفوس از سوی دیگر است.

وی با اشاره به حدیث "انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق" اظهار داشت: همانگونه که دین بدون ولایت تام نیست، کرامت‌های اخلاقی بدون وجود رسول گرامی اسلام(ص) به تمامیت و کمال خود نمی‌رسد.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: پیامبر فرمود: من مبعوث شدم که کرامت‌هاي اخلاقي را تتميم کنم اين خُلق يا معناي مطلق مَلکه نفساني است که هم علم را شامل مي‌شود و هم تزکيه نفوس را، يا اگر منظور از اين خُلق همان اخلاق مصطلح است يعني فضايل اخلاقي، اين بيان نوراني حضرت به عنوان تمثيل است نه به عنوان تعيين، زيرا آن حضرت تشريف آوردند هم مکارم علمي، معرفتي، حقوقي، عقلي، نقلي و دیگر علوم را تتميم کنند، اخلاقيات را هم تتميم کنند.

وی تأکید کرد: انبیای قبلی علوم و معارف را کامل نکردند و شبهات را به طور کامل نزدودند. وجود مبارک حضرت(ص) برای برطرف کردن هر چه که نقص داشت مبعوث شدند.

آیت الله جوادی آملی در ادمه اظهار داشت: اگر منظور از اين خُلق، مطلق ملکه نفساني باشد ـ کما هو الظاهر ـ يعني من آمدم هم ملکات علمي را تتميم کند، هم ملکات اخلاقي را و اگر منظور از اين خُلق همان معناي متعارف معهود باشد يعني فضايل اخلاقي، اين تمثيل است نه تعيين، يعني نمونه‌اي را حضرت ذکر فرمود نه اينکه من فقط براي تکميل معارف اخلاقي آمدم کاري با علوم و معارف اعتقادي و اصول و امثال اينها ندارم.

وی با بیان این که خدای سبحان وجود مبارک پیامبر(ص) را همتای قرآن کریم معرفی کرده است، گفتند: خدای سبحان قرآن را با ساير کتاب‌هاي آسماني يکسان ندانست وقتي خدا از کتاب‌هاي آسماني ياد مي‌کند براي قرآن خصوصيتي قائل است وقتي انبيا را ذکر مي‌کند براي وجود مبارک حضرت يک خصوصيت قائل است وقتي قرآن را ذکر مي‌کند تنها به ﴿مُصَدِّقاً لِما بَيْنَ يَدَيْهِ﴾ اکتفا نمي‌کند بلکه مي‌فرمايد: ﴿وَ مُهَيْمِناً﴾ هيمنه يعني سلطنت، يعني سيطره، يعني برجستگي و برتري و والايي دارد اين قرآن مهيمن بر تورات و انجيل و صحف ابراهيم و زبور داود است اگر قرآن هيمنه دارد آورندهٴ قرآن هم بر انبياي ديگر هيمنه، سيطره، سلطنت و والايي دارد.

استاد برجسته حوزه با اشاره به لسان آیات و روایات که اسوه شما قرآن کریم و وجود رسول گرامی اسلام(ص) است، خاطرنشان کرد: امّت اسلامي بايد نسبت به ساير اُمم هيمنه داشته باشد نه تنها همتاي آنها باشند، بلکه مربّي آنها، مهيمن آنها باشند. نظام اسلامي براي همين صورت پذيرفت که شرق و غرب از اين نظام بهره بگيرند رهاورد قرآن و عترت را از اين نظام بياموزند و عمل کنند؛ چون تنها مشکل جهان، خود انسان است و خود جهان هم براي انسان خلق شده است تعبير قرآن کريم درباره آسمان‌ها و زمين اين است که خدا آسمان و زمين را مسخّر انسان قرار داد اين سفره وسيع را پهن کرد بعد مهمان دعوت کرد و انسان را آفريد

وی تاکید کرد: اين انسان به وسيله انبياي ديگر به مرحله‌اي از کمال علمي و عملي رسيدند اما به وسيله وجود مبارک خاتم(عليهم آلاف التحيّة و الثناء) به مقام هيمنه و سيطره مي‌رسند. نظام و امّت اسلامي بايد کاري بکنند که ساير امم، ساير ملل و نحل از آنها بهره‌هاي علمي و عملي ببرند.

همه انبیا اسوه عالمان دین هستند

آیت الله جوادی با اشاره به اینکه همه انبیا اسوه عالمان دین هستند، بیان داشت: اينکه گفته مي‌شود «العلماء ورثة الأنبياء» ، گرچه جمله خبریه است، ولی به داعی انشاء القا شده است. يعني ايّها العلماء بکوشيد که از انبيا ارث ببريد بکوشيد که وارثان آنها باشيد، بکوشيد که آنچه آنها گفتند سهمي از آنها به شما برسد، بکوشيد که وارث شويد.

وی به تفاوت ارث مادی و ارث معنوی اشاره کرد و گفت: در ارث مادّي اگر کسي بخواهد مالي را از مورّث ارث ببرد شرط اساسي‌اش مرگ مورّث، ولي در ارث معنوي، شرط اساسي‌اش مرگ وارث است تا وارث نميرد چيزي از مورّث به او نمي‌رسد منتها در ميراث مال، مرگ مادي مورّث مطرح است در ميراث علم و کمال، مرگ معنوي وارث مطرح است.

استاد عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر کسی غرور و خودخواهی خود را از پا دربیاورد و منیت خود و هوس خود را محو کند و بخل خود را که از کنار گوشه ذهن فشار می آورد و از درون ما آماده حمله است بیرون کند و از بین ببرد، به حیات طیب می رسد.

وی در بخشی دیگر سخنان خود با بیان این مطلب که به ما گفته شده "لقد کان لکم فی رسول الله اسوه حسنه" ادامه داد: مخاطب اوّلي و اصلي این کلام همين حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها هستند مخصوصاً حوزه‌هاي علميه که با علوم کار دارند خصوصيات آن بزرگوارها را معرفي کردند فرمودند خصوصيت‌هاي آنها دو قسم است يک قسم که در دسترس احدي نيست اين نبوّت، امامت، خلافت کبرا و آ‌ن عصمت کليه است؛ اما آن بهره‌هاي رقيق از آن حقايق فرمود اين مقدور شما هست.

آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود گفت: حضرت علی (علیه السلام) در بیان نورانی خود به کمیل درباره احتیاط فرمودند که برادران شناسنامه‌ای زیادی داریم، ولی انسان یک برادر بیش تر ندارد و آن دین است و احتیاط کن. می گویند فلان شخص محتاط است، یعنی وقتی زحمت کشید باغی درست کرد و درختی کاشت، برای صیانت، دور این باغ را حائل و دیوار می‌کشد. آدم محتاط آدمی است که دین را مثل شجره پرثمر بداند، دور این دین را دیوار بکشد تا هر کسی نتواند بیاید از میوه های دین او استفاده کند.

وی تاکید کرد: به ما گفته‌اند اولوالبقیه نیز یکی دیگر از القاب قابل دسترسی برای انسان هاست. یکی از القاب نورانی امام زمان(عج) بقیه الله است. عنوان بقیه الله نظیر اسماء الحسنی هست و توقیفی نیست. هر انسانی که در اثر عنایت الهی از وجه اللهی برخوردار باشد بقیه الله است، منتهی بعضی در درجه ۱ و ۲ و برخی در درجه ۱۰۰ هستند. وجود بقیه الله در قله و درجه ۱۰۰ است، اما عالمان دین در درجه ۱ و ۲ و ۳ و ۴ هستند.

این مرجع تقلید شیعیان با بیان این که العلماء باقون و ما بقی الدهر همان معنای بقیه الله است، بیان داشت: قرآن از عالمانی که به وظایفشان عمل نکردند گله دارد و می‌گوید که چرا آن عالمان دین که بقیه الله بودند جلوی بدی های عده ای را نگرفتند. آنها اولو البقیه و ولی و والی بقایند و ماندگارند. وقتی عالم مرکبش بالاتر از خون شهید باشد، آن گاه شهید احیاء عند الله است، پس عالمان دین نیز احیاء عند الله هستند. انسان با داشتن این مقام باید حداکثر بهره‌ها از این مقام ببرد.
انتهاي پيام/126
https://qomnews.ir/vdccp0qs.2bqo08laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما