دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب : 19800
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم

ساخت شهرک توریستی هواپیمایی در کنار قطب فرهنگی قم خلاف است

قم نيوز : قم نیوز: رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم ساخت شهرک توریستی هواپیمایی در کنار قطب فرهنگی قم و ساخت شهرک پدیده در کنار قطب فرهنگی مشهد را خلاف دانست.
ساخت شهرک توریستی هواپیمایی در کنار قطب فرهنگی قم خلاف است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری یکشنبه شب در چهل و نهمین جلسه علنی و رسمی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه شهر قم می‌تواند قطب فرهنگی برای جهان باشد و در این زمینه باید سرمایه گذاری کنیم، خاطرنشان کرد: باید بافت اقتصادی و سایر خصوصیات این شهر متناسب با این هدف ساخته شود و نباید توسعه رفاه در شهر هدف قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه باید توسعه آسایش به جای رفاه مورد هدف قرار گیرد، خاطرنشان کرد: گر چه آسایش و رفاه جدای از هم نیستند اما شهر رفاه‌محور و خوشی‌محور با شهر آسایش‌محور و امنیت‌محور تفاوت دارد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه نباید مسائل جاری و روزمره مورد غفلت واقع شوند، ابراز داشت: باید مسائل جاری و روزمره در بستر آن نگاه تاریخی و در بستر کل نظام مورد توجه قرار گیرند.

وی با اشاره به اینکه نباید هزینه نظام را در رسیدن به آرمان‌ها سنگین کنیم، تاکید کرد: اتفاقی که در شهر تهران بعد از دوره آقای کرباسچی افتاده این شهر را به شهر رفاه تبدیل کرد اما دائما مشکلات جدی و هزینه‌های زیادی برای نظام ایجاد می‌کند که این مشکلات لاینحل است.

میرباقری با بیان اینکه شهر جزیی از نظام است، خاطرنشان کرد: حل مسائل روزمره باید با مسائل دراز مدت و تمام آرمان‌های نظام هماهنگی داشته باشد و هزینه‌ای برای نظام ایجاد نکند.

وی با انتقاد به فروش تراکم در شهر تهران و سایر شهرها برای تامین هزینه‌ها تاکید کرد: این مسئله هزینه‌های جدی و مسائل فراوان شهری را برای نظام ایجاد کرده است.

نباید نیویورک قبله و الگوی شهرسازی اسلامی باشد

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه تمام مسائل شهر باید متناسب با اهداف کل نظام دیده شود و هزینه ایجاد نکند، خاطرنشان کرد: اگر شهری ساخته شد که قبله آن نیویورک بود نباید از این شهر توقع داشت که در آن، فرهنگ اسلام پیاده شود و نمی‌توانیم در این شهر به اهداف فرهنگی نظام اسلامی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه تنها فرهنگی که در مقابل فرهنگ غربی مقاومت کرده است فرهنگ تشیع است، ابراز داشت: اگر شهری مثل نیویورک قبله شهر سازی ما باشد نباید توقع داشت که در این شهر عبادت خدا شود.

میرباقری با اشاره به اینکه جامعه شیعی حول امامزادگان شکل گرفته است، افزود: فرهنگ این جوامع حول این امامزادگان به عنوان یک قطب فرهنگی حفظ شده است و به همین دلیل در جبهه مقابل می‌بینید آمریکا در افغانستان به شدت امامزادگان را از بین می‌برد.

وی با بیان اینکه در قم نیز همه روابط باید حول محور حضرت معصومه(س) شکل بگیرد، اظهار داشت: در اصفهان ساختمانی مشرف به آل قاپو ساختند که برای آن مسائل گسترده‌ای ایجاد شد و برج‌هایی فراوانی اطراف حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را احاطه کرده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم تاکید کرد: شهرسازی وقتی مسائل جاری خود را حل می‌کند نباید هزینه‌ای برای نظام و اهداف کلان درست کند.

وی با بیان اینکه مسائل کلان شهر باید متناسب با آرمان‌های نظام باشد، ابراز داشت: اگر دنبال تمدن اسلامی هستیم شهر ما باید متناسب با تمدن اسلامی ساخته شده و مسائل و آسیب‌های جاری هم در آن دیده شود.

نباید در ساخت شهر قم از تهران الگو گرفت

میرباقری با تاکید بر اینکه شهر قم نباید از تهران الگو بگیرد، تصریح کرد:‌ باید ساخت و ساز و مسائل شهری قم از جمله رضایتمندی مراجعان و تسهیل امور به الگویی برای سایر شهرهای کشور تبدیل شود.

وی افزود‌: می‌توان روابط را در بستر تقوا و اعتماد ایمانی به گونه‌ای غیر از روابط خشک قانونی غرب شکل داد که هم رضایت‌مندی عمومی شکل بگیرد و هم اهداف کلان مدیران شهری تامین شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه مسائل کوچک گاهی چند سال به طول می‌انجامد، به برخی از مسائل و مشکلات شهر از جمله برج‌سازی‌ها، ساخت مجتمع‌ها و پاساژ‌هایی بدون پارکینگ و... اشاره کرد و گفت: حل مسائل جاری شهر نباید هزینه دراز مدت ایجاد کند.

وی در ادامه ساخت شهرک توریستی هواپیمایی در کنار قطب فرهنگی قم و ساخت شهرک پدیده در کنار قطب فرهنگی مشهد را خلاف دانست، ابراز داشت: اگر قرار است این شهر‌ها قطب فرهنگی باشند، درآمد آن از طریق صنعتی شدن شهر قطعا غلط است.

میرباقری با بیان اینکه اتومبیل ملی امروز به بحران بزرگ اجتماعی برای ما تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: زیرا قدرت رقابت جهانی ندارد و صادرات آن محدود است و هرچه تولید می‌کند به مصرف داخل می‌رسد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchv6nz.23nwvdftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما