سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب : 19917
آیت الله جوادی آملی

صلح جهانی بدون عقلانیت محقق نمی‌شود

قم نيوز : قم نیوز: آیت الله جوادی آملی گفت: رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد، تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی‌شود و عقل خود می‌گوید نیازمند وحی است.
صلح جهانی بدون عقلانیت محقق نمی‌شود
به گزارش قم نیوز و به نقل از دفتر آیت الله جوادی آملی، آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه EMU آمریکا و نیز مسئولان موسسه NNC کانادا که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با آرزوی قبولی فعالیت‌های بشردوستانه و صلح طلبانه همه موسسات و افراد فعال در این زمینه به درگاره الهی اظهار کرد: جریان صلح و عدالت با عناصر سه گانه‌ای آمیخته است که تا آن عناصر مشخص نشود نه معنای صلح و نه معنای عدل مشخص نمی شود.

وی عنوان کرد: جریان اخلاق، حقوق، فقه و قانون حتماً این سه عنصر را دارد؛ اول مواد، دوم مبانی و سوم منبع، عدالت، شرافت، آزادی و کرامت از جمله مهمترین مبانی وضع مواد قانونی است.

استاد برجسته حوزه، مهمترین و کلیدی ترین مبنا در میان مبانی را عدالت دانست و تصریح کرد: مهمترین و کلیدی ترین مبنا در میان مبانی عدالت است که سایر مبانی باید در دامان او پرورانده شوند. معنای عدل هم مشخص است و آن این است که هر چیزی را در جای خود قرار دهیم تا اینجا هیچ اختلافی بین ادیان و افراد نیست.

وی، وحی و اهل بیت(ع) را تنها منابع راستین بشری معرفی کرد و گفت: اینکه جای افراد و جای اشیاء کجاست را تنها اشخاص آفرین و اشیاء آفرین می‌داند و اینجاست که بسیاری از کشورها از عنصر سوم یعنی منبع غافل هستند.

آیت الله جوادی آملی خاطرنشان کرد: استکبار و صهیونیست این منبع را باور ندارند و چون این منبع را قبول ندارند، هر روز عدل و صلح را به میل خود و در راستای منافع خود تفسیر و معنا می‌کنند بنابراین گاهی از روی منفعت خود، گزینه نظامی را روی میز مذاکره قرار می‌دهند و گاهی یک گروه مبارز و ظلم ستیز مانند حزب الله را تروریست معرفی می‌کنند.

وی با اشاره به نقش مهم رشد عقلانیت در تحقق صلح جهانی اظهار کرد: عدل و صلح که واژه‌های شیرینی هستند با عاطفه، رهبری نمی‌شوند، بلکه رسیدن به صلح به رهبری عقل نیاز دارد، تا عقلانیت در جهان رشد نکند صلح جهانی محقق نمی‌شود و عقل خود می‌گوید نیازمند وحی است و تا عقل نباشد خطر شروع جنگ جهانی سوم وجود دارد.

این مرجع تقلید شیعیان در توصیه‌ای به اساتید و فرهیختگان غربی و آمریکایی افزود: این برادران بکوشند فرهنگ عقلانیت را احیاء کنند چرا که همه انبیاء الهی از جمله حضرت موسی و عیسی(ع) حرفشان همین است. اگر مانند حضرت مسیح و حضرت مریم بیندیشید می‌توانید صلح را تبدیل به یک فرهنگ عقلانی کنید.

انتهای پیام/ 126
https://qomnews.ir/vdcguy9q.ak9yq4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما