چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۳۶
کد مطلب : 19941

رسوم پابرجای قمی‌ها در عید نوروز

قم نيوز : قم نيوز:‌در سال های اخیر عواملی از جمله روزمرگی و وجود مشکلات فراوان در زندگی سبب شده تا بسیاری از آداب و رسوم سنتی که ریشه در باورهای ما دارد، در برخی نقاط کشور کم رنگ و یا به دست فراموشی سپرده شود.
رسوم پابرجای قمی‌ها در عید نوروز
به گزارش قم نيوز، نفوذ تکنولوژی در جامعه ایرانی سبب شده که بسیاری از آداب و رسوم گذشته رو به فراموشی رود و بسیاری از جوانان امروزی با سنت‌ها و آداب رسوم منطقه خود آشنا نباشند.

در این میان شهر قم نیز از این موضوع دور نبوده است و بسیاری از جوانان این شهر آگاهی بسیار زیادی با این آداب رسوم قدیمی ندارند.

هرچند این سنت‌ها در برخی از محله‌ها از بین رفته است اما هنوز گروهی از مردم سنت‌های قدیمی را حظ کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند، برخی از محله‌های قدیمی و روستاهای اطراف قم از این سنت‌ها دور نشده‌اند و این آداب رسوم را هنوز برپا می‌کنند.
حرم حضرت معصومه (س) و مشتاقان حریمش

بسیاری از مردم شهر قم از سال‌های پیش لحظه تحویل سال را در حرم حضرت معصومه می‌گذرانند و تا از وجود نورانی این بانوی بزرگوار بهره‌مند شوند.

حال و هوایی عجیب که در حرم کریمه اهل (س) حاکم می‌شود سبب می‌شود تا هر دلی عاشق هوای حضور در این صحن و سرا را داشته باشد.

جمکران با جنسی متفاوت

جمکران جنسش فرق می‌کند کسانی که از قدیم به آنجا می‌رفتند دعای اصلیشان دعای فرج بوده است سلامتی امام زمان (عج) مهم‌ترین رویکرد مردم در روز‌های آخر سال و لحظه تحویل سال است.

نماز می‌خوانند و چشم‌های خود را شست و شو می‌دهند و امیدوار می‌شوند تا سال آینده را نیز با نگاه خاص حضرت شروع کنند و به پایان برسانند.

کوچکترها عید را در کنار برگتر ها تحویل می کنند

به هنگام تحویل سال همه اعضای خانواده جامه‌های تازه خود را پوشیده و دور سفره هفت سین گرد می‌آیند. پدر بزرگ و مادر بزرگ در بالای سفره و پس از آن‌ها پدر و مادر و فرزندان در کنار سفره می‌نشستند عقیده بر این است که به هنگام تحویل سال همگی باید به آینه نگاه کنند و پس از آن بزرگ‌ترین فرد خانواده قرآن را برداشته اندکی از آن را می‌خواند. قبل از تحویل سال همه اعضای خانواده، دعای تحویل سال را بار‌ها زیر لب زمزمه می‌کنند:

یا مقلب القلوب و الابصار، یا مدبر اللیل و النهار، یا محول الحول و الاحوال، حول حالنا الی احسن الحال.

از دیگر عقاید این است که آینه‌ای را به صورت خوابیده در سفره قرار داده و تخم مرغی را روی آن قرار می‌دهند و می‌کوبند که به هنگام تحویل سال این تخم مرغ تکان می‌خورد. این عقیده از آنجا سرچشمه می‌گیرد که قدما می‌گفته‌اند، کره زمین بر روی شاخ گاوی قرار گرفته است و هرگاه که گاو خسته می‌شود کره زمین را از یک شاخش به سمت دیگر پرتاب می‌کند و این موقع‌‌ همان زمان تحویل سال است.

سنت عید دیدنی

بعد از تحویل سال نو رسم عید دیدنی نیز از رسوم بسیار نیکوی مردم قم است، به این شکل که ابتدا کوچکتر‌ها به دیدن بزرگتر‌ها می‌روند و از آن‌ها عیدی می‌گیرند که این عیدی می‌تواند پول و یا چیزهای دیگر باشد.

برای مثال در برخی مناطق قم بزرگتر‌ها کله قند و یا تخم مرغ رنگ شده را به عنوان عیدی به کوچکتر‌ها می‌دهند.

همگی به روبوسی مشغول شده و فرارسیدن سال جدید را به یکدیگر تبریک می‌گفتند و پس از آنکه بزرگتر‌ها عیدی‌های کوچکتر‌ها را که معمولا سکه و یا اسکناس بوده است از لای قرآن کریم در آورده و به آن‌ها می‌دادند پس از آن بسته به هنگام تحویل سال که اگر روز باشد فورا افراد کوچک‌تر فامیل به دیدن بزرگتر‌ها رهسپار می‌شوند و معمولا ناهار یا شام روز اول عید را در منازل بزرگان خویش صرف می‌کنند.

ماهی سنتی پابرجا

معمولا در شب عید ماهی پلو بخوردند ودر روز اول عید باید رشته پلو خورد تا به این وسیله در سال جدید سر رشته کار‌ها دستشان آمده و تا پایان سال از دستشان خارج نشود

قدما دیدو بازدید‌ها به سه روز اول عید خلاصه می‌شده است روز اول جوانان و می‌انسالان به بازدید بزرگ‌تر‌ها می‌رفتند
روز دوم نوبت بزرگتر‌ها ومیانسالان بود تا در خانه بمانند و روز سوم کوچکتر‌ها در خانه می‌مانند تابزرگتر‌ها ومیانسالان بازدید آن‌ها را پاسخ دهند. مدت زمان بازدید خیلی کوتاه بود حدود ۵ تا ۱۰دقیقه.

در این سه روز مردم سفره می‌انداختند و انواع شیرینجات خانگی آجیل‌های محلی را سر سفر می‌گذاشتند و در بعضی از سفرهای اعیان‌ها میوه دیده می‌شد.

هفت سین قمی ها

تمام اجزای تشکیل دهنده سفره هفت سین به شکلی در سفره قرار می‌گیرند. به طور کلی، قرار دادن خوردنی‌ها برای آن است، که در تمام طول سال جدید، زندگی و سفره‌شان دارای روزی و خبر و برکت باشد. قراردادن آینه برای یکرنگی و رفع کدورت هاست.

تخم مرغ رنگ کرده به نیت برکت و روزی اعضای خانواده است و معمولا به تعداد افراد سر سفره می‌گذارند. شمع روشن به معنای روشنایی خانه و طول عمر اعضای آن می‌باشد. شمع‌های سر سفره هفت سین را باید با یک برگ سبز و یا نقل و نباتی خاموش کرد و معمولا هم به تعداد افراد خانواده و یکی هم برای سلامتی و طول عمر امام زمان (عج) در سر سفره نوروز شمع روشن می‌کنند. آب نشانه صافی و پاکی وگشایش در کارهاست.

سبزه به معنای حیات و نشاط و شادابی است و ماهی قرمز به نشانه زنده بودن و پایداری و رنگ قرمز نیز به معنای شادابی و نشاط است.

تخم مرغ بازی

یکی دیگر از رسوم نوروز در قم به خصوص در میان جوان تر‌ها، تخم مرغ بازی با تخم مرغ‌هایی است که از بزرگتر‌ها هدیه گرفته‌اند.

به این شکل که یک طرف بازی، تخم مرغ خود را در دست می‌گیرد و قسمتی از آن را باز می‌گذارد تا طرف مقابل با تخم مرغ خود روی آن ضربه بزند اگر تخم مرغ بشکند طرف ضربه زننده برنده شده و فرد بازنده باید تخم مرغ شکسته را تحویل فرد برنده دهد و این بار نوبت طرف مقابل است تا با تخم مرغ خود به دیگری ضربه بزند و آن را بشکند این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تخم مرغ‌های یک طرف تمام شود و به این ترتیب برنده و بازنده مشخص می‌شوند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcdfn0f.yt0no6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما