سه شنبه ۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۰۵
کد مطلب : 2103
مکارم خبر داد:

تسهیل در امور کنسولی شهروندان قمی

قم نيوز : قم نیوز: رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم با اشاره به تمرکززدایی و تسهیل امور کنسولی شهروندان گفت: به تازگی امور کنسولی استان مرکزی به دفتر وزارت امور خارجه قم واگذار شد.
تسهیل در امور کنسولی شهروندان قمی
به گزارش قم نیوز، حمید مکارم ظهر دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران که به مناسبت فرارسیدن سالگرد تاسیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم برگزار شد؛ اظهار داشت: بیشتر نمایندگی‌های وزارت امور خارجه در مناطق مرزی مستقر هستند، اما به دلیل تقاضای مدیران ارشد استان، جامعه المصطفی العالمیه و حوزه علمیه این دفتر در قم تاسیس شد.

وی راه‌اندازی دفتر امور خارجه در قم را از مصوبات هیئت دولت به قم دانست و گفت: وزارت امور خارجه ردیف بودجه‌ای برای راه‌اندازی دفاتر امور خارجه ندارد و فقط در زمینه تامین پرسنل اقدام می‌کند، اما استان‌هایی که متقاضی راه‌اندازی دفاتر وزارت امور خارجه هستند باید امکانات و فضای مناسب را تامین کنند.

مکارم، تمرکززدایی و تسهیل امور کنسولی شهروندان و اتباع خارجی در استان قم را یکی از دلایل راه‌اندازی این دفتر عنوان کرد و با اشاره به ویژگیهای قم نسبت به سایر استان‌ها کشور گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، قم یک شهری بین‌المللی است.

وی ادامه داد: قم محل مراجعه زائران و اتباع و هیئت‌های خارجی است و هم هیئت‌های زیادی از قم به کشورهای مختلف اعزام می‌شوند، علاوه بر این پیام‌های زیادی از قم به کشورهای مختلف منعکس می‌شود و هم تولیدات غنی فرهنگی در قم وجود دارد که قابلیت عرضه به جهان را دارد و این عوامل موجب شده که از قم به عنوان یک شهر بین‌المللی یاد شود.

فعال‌سازی بخش کنسولی
مکارم با تشریح عملکرد دو ساله دفتر وزارت امور خارجه در استان قم گفت: در ابتدای راه‌اندازی این دفتر ملاقاتی با مراجع تقلید و علمای حوزه علمیه و مدیران عالی استان داشتیم تا ظرفیت‌های بین‌المللی قم مورد شناسایی قرار گیرد.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم فعال‌سازی بخش کنسولی این دفتر را از دیگر اقدامات انجام شده عنوان کرد و گفت: یکی از پرمراجعه‌ترین کار کنسولی، تائید اسناد داخلی اعم از مدارک تحصیلی، پزشکی، تجاری، وکالت نامه، شناسنامه و هر چیزی که به مراجع خارجی منعکس می‌شود است که این مدارک پس از ترجمه توسط وزارت امور خارجه تائید می‌شود تا در سفارت‌خانه‌ها مورد تائید قرار گیرد و از آنها به عنوان مدارک اسناد قابل ارائه استفاده شود.

وی ادامه داد: در گذشته تائید این اسناد در تهران انجام می‌شد اما اکنون ظرف چند ساعت در قم انجام می‌شود.

مکارم با توصیه‌ای به مسئولان دارالترجمه‌های استان قم گفت: دارالترجمه‌ها باید توجه داشته باشند که برخی از اسناد قابل ترجمه و ارائه به محافل بین‌المللی نیست و نباید چیزی که مایه وهن کشور است ترجمه شود.

امور کنسولی استان مرکزی به قم واگذار شد
وی در بخش دیگری از سخنان خود از واگذاری امور کنسولی استان مرکزی به دفتر وزارت امور خارجه در استان قم خبر داد.

مکارم همچنین به برخی خدمات قابل ارائه به شهروندانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند اشاره کرد و یادآور شد: شهروندانی که به کشورهای خارجی سفر می‌کنند ممکن است به مشکلاتی از دزدیده‌شدن مدارک هویتی، بازداشت و زندانی شدن، فوت و... دچار شوند که اگر این مسائل از دفتر وزارت امور خارجه پیگیری شود به راحتی و در اسرع وقت انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: شهروندانی که تمایل به کسب اطلاع از بستگان خود در خارج از کشور هستند می‌توانند به این دفتر مراجعه و از خدمات کارشناسان استفاده کنند و ما سعی می‌کنیم با وجود تنوع کارهای کنسولی، به فراخوار ظرفیت و نیرو پاسخگوی نیازهای شهروندان باشیم و اگر ظرفیت ارائه خدمات در برخی موارد را نداشته باشیم در ارائه مشاوره‌های رایگان دریغ نمی‌کنیم.

ساماندهی پذیرش و اعزام هیئت‌های خارجی
وی ساماندهی پذیرش و اعزام هیئت‌های خارجی را از دیگر فعالیت‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قم ذکر کرد و یادآور شد: در دو سال گذشته به طور نسبی هفته‌ای یک هیئت خارجی وارد قم می‌شود و روز به روز بر تعداد این هیئت‌ها افزوده می‌شود.

مکارم در مورد علت توجه هیئت‌های خارجی به قم گفت: بعد از تحولات جنوب لبنان و روی کارآمدن اولین دولت شیعی عربی پس از هزار سال در عراق و مسائلی که در بحرین و کویت و کشورهای حوزه خلیج فارس به وجود آمد، شیعه به عنوان بازیگر مهم در عرصه بین‌المللی شناخته می‌شود به و مقامات، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران سیاسی خارجی به این نتیجه رسیدند که باید فرهنگ شیعه را بیشتر بشناسند.

وی با اشاره به دستاوردهای مهم سفر هیئت‌های خارجی به قم اظهار داشت: وزیر امور خارجه سنگاپور که به قم سفر کرده بود در مصاحبه رسمی اعلام کرد که مسائل زیادی را در قم یاد گرفته است.

وی ادامه داد: همچنین چهار نفر از علمای بلندپایه کاتولیک از آمریکا به قم سفر کردند و رئیس این هیئت اعلام کرد که علمایی که در قم با آنها دیدار کردند مسیحیت را بیشر از آنها می‌شناسند.

مکارم به سفر هیئتی از فراکسیون چپ‌های مجلس آلمان به قم اشاره کرد و افزود: رئیس این هیئت به صراحت گفته بود که باز هم به قم سفر خواهد کرد.

هیئت‌هایی که از قم به خارج از کشور اعزام می‌شوند زیر ذره‌بین سرویس‌های خارجی هستند

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان قم با تاکید بر لزوم ساماندهی سفرهای هیئت‌های خارجی بیان داشت: ما از عموم دانشگاهیان، مسئولان ادارات و فعالان مراکز حوزوی انتظار داریم که برای انجام سفرهای برون مرزی از کسب مشورت دریغ نکنند.

وی ادامه داد: هر چند که حوزه علمیه شان مستقلی دارد اما ما می‌توانیم بازوی مشورتی حوزه علمیه در انجام این سفرها باشیم و با توجه به فضای پیچیده‌ای که در عرف جهانی وجود دارد کاری کنیم که این سفرها با شان بالاتری انجام شود و نتایج بهتری داشته باشد.

مکارم گفت: در شان ما نیست که یک مقام حوزوی را به عنوان توریست عادی به کشورهای خارجی اعزام کنیم بلکه باید تسهیلات مناسبی برای آنها فراهم شود.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یک کشور هدف است، تاکید کرد: هیئت‌هایی که از قم به کشورهای خارجی اعزام می‌شوند زیر ذره‌بین و توجه خاص برخی سرویس‌ها هستند، از این رو هیئت‌های قمی باید با رعایت همه جوانب حفاظتی، تشریفاتی و امنیتی به کشورهای دیگر اعزام شوند.

کمک به جذب سرمایه‌گذار خارجی
مکارم در بخش دیگری از سخنان خود کمک به جذب سرمایه‌گذار خارجی را یکی دیگر از فعالیت‌های این دفتر برشمرد و گفت: بسیاری از شیعیان مقیم کشورهای دیگر و حتی سرمایه‌گذاران غیرشیعی تمایل دارند در ایران سرمایه‌گذاری کنند و اگر مقدمات این کار در استان فراهم شود ما می‌توانیم در این امر کمک کنیم.

وی اضافه کرد: دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه این آمادگی را دارد که اگر بسته‌های سرمایه‌گذاری چند زبانه توسط نهادهای مختلف تهیه شود، این بسته‌ها را به کشورهای مختلف ارسال کند.

انتهای پیام/۱۰۵
https://qomnews.ir/vdch.vnit23nzxftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما