پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب : 21590

انتقاد شدید از بی‌توجهی مسئولان به مسائل فرهنگی

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم از آنچه به نظرش بی‌توجهی به مسائل فرهنگی و نبود بینش فرهنگی در بین مدیران است به شدت انتقاد کرد.
انتقاد شدید از بی‌توجهی مسئولان به مسائل فرهنگی
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری غروب چهارشنبه در مراسم تجلیل از مبلغان فعال در طرح نوروز فاطمی، نامگذاری سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» را فرصت مناسبی برای پایان دادن به ۳۵ سال بی‌توجهی مسئولان به مسائل فرهنگی دانست.

وی با ذکر اهمیت و ضرورت نامگذاری امسال اضافه کرد: مقام معظم رهبری اشراف خوبی بر مسائل کشور و جامعه دارند و همانند دیده بانی هستند که بی‌وقفه مسائل کشور را رصد می‌کنند. ایشان با توجه به خطر رخنه فرهنگی دشمن و مشکلاتی که در کشور وجود دارد، مسئله فرهنگ را مهم‌تر از اقتصاد می‌دانند، بنابراین نباید با این نامگذاری به صورت شعاری و سطحی برخورد کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با ذکر برخی آفت‌ها و موانعی که در برابر تحقق اهداف نامگذاری امسال وجود دارد گفت: مدیریت جهادی یعنی تمام دست اندرکاران امور فارغ از چارچوب‌های کاغذبازی ادارات، مشکلات جامعه را برطرف کنند.

حجت‌الاسلام اسکندری، دسته‌بندی کردن جریان‌های سیاسی کشور به اصلاح طلبی و اصولگرایی را از مشکلات اساسی کشور دانست و گفت: این تفکر جز سرگرم کردن مردم و هدردادن فرصت‌ها و امکانات و اعتبارات کشور، هیچ منفعتی برای نظام و مردم ندارد.

وی گفت: ما انقلاب نکردیم که یک طیف برود و طیف‌های دیگری بیاید که برای کسب منافع باندی و جناحی، امکانات کشور را هدر دهند و و مردم، مظلومانه نظاره‌گر کارهای آنها باشند.

بینش فرهنگی در بین مسئولان وجود ندارد

وی با صراحت اعلام کرد که بینش و اعتقادی در بین خیلی از کسانی که ادعای اصلاح طلبی یا اصولگرایی داشته‌اند برای گسترش فرهنگ به ویژه فرهنگ دین وجود نداشته و ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بی‌توجهی مسئولان به طرح‌های کاربردی و تاثیرگذار در حوزه فرهنگ دین را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با وجود اینکه در ۳۵ سال گذشته تبلیغات منفی زیادی علیه روحانیت صورت گرفته، ولی مردم هنوز روحانیت را نقطه اتکای باورهای دینی خود می‌دانند و به این قشر اعتماد دارند، بنابراین به لحاظ وجود چنین سرمایه ارزشمندی باید زمینه‌ای فراهم شود که مردم به راحتی نیازمندی‌های فکری، معنوی و دینی خود را از روحانیت دریافت کنند.

حجت‌الاسلام اسکندری طرح راه‌اندازی پایگاه‌های پاسخ به سئوالات شرعی، اعتقادی، اخلاقی و مشاوره دینی در ایام تعطیلات نوروزی را در همین راستا ذکر کرد و گفت: این طرح که در همان سال اول در کنار تذکر لسانی با حضور مبلغان دینی اجرا شد مورد استقبال مردم قرار گرفت به گونه‌ای که آیت‌الله سعیدی امام جمعه قم از خرسندی مقام معظم رهبری نسبت به این طرح و تاکید ایشان برای تداوم آن خبر داد.

وی با بیان اینکه یک آفت مهم برای کارهای تاثیرگذار وجود دارد که همه می‌خواهند آنها را انجام دهند اظهار کرد: این طرح به دلیل اینکه فضای مطلوبی در جامعه ایجاد کرد، برخی مسئولان وقت استان مسئولیت اجرای آن را بر عهده گرفتند ولی به دلیل نگاه‌های سیاسی و جناحی که وجود داشت، تاثیرگذاری آن از بین رفت.

حجت‌الاسلام اسکندری تاکید کرد: مسئولان و دست اندرکاران اجرایی اگر وارد مباحث فرهنگی می‌شوند، باید برای رضای خدا کار کنند و به فکر مسائل دیگر نباشند.

این مقام مسئول اضافه کرد: امسال ما امیدوار بودیم که این طرح دوباره احیا شود اما با صراحت می‌گویم که متاسفانه این طرح مورد حمایت قرار نگرفت.

وی گفت: ما برای تعطیلات نوروز امسال برنامه‌های زیادی در نظر داشتیم و قرار بود نمایشگاه بزرگی در میدان امام خمینی(ره)، مقابل مسجد امام حسن عسکری(ع) دایر کنیم که در آن فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی گسترده‌ای انجام شود ولی متاسفانه مجوز برپایی این نمایشگاه به اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم داده نشد.

فروش کاسه‌های گلی مهم‌تر از بیان احکام شرعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم بی‌توجهی به طرح‌های فرهنگی را در شأن ماموریت و رسالت جهانی قم ندانست و با ابراز تاسف از عدم صدور مجوز برپایی غرفه پاسخگویی به سئوالات دینی در پارکینگ شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: مبلغان دینی در شرایط نامناسب جوی مشغول بیان احکام الهی و پاسخ به شبهات زائران بودند در حالی که در همان محل مجوز ایجاد نمایشگاه صنایع دستی صادر شده است.

حجت‌الاسلام اسکندری ادامه داد: این بی‌توجهی‌ها نشان می‌دهد که در ام القرای جهان اسلام فروش کاسه‌های گلی مهم‌تر از بیان دستورات شرعی است.

وی با بیان روایتی از استقبال حضرت فاطمه زهرا(س) از خانمی که برای بیان سئوالات شرعی به خدمت ایشان رفته بود، اظهار کرد: متاسفانه این فرهنگ فاطمی در بین برخی مسئولان ما وجود ندارد، به دلیل اینکه در پارکسوار شمالی و پارکینگ شرقی حرم مطهر که مبلغان دینی مظلومانه به مسائل شرعی زائران پاسخ می‌دادند، برای عرضه عروسک و اسباب بازی، غرفه‌هایی ایجاد کردند ولی به مبلغان دینی اجازه برپایی غرفه پاسخگویی به شبهات دینی را نداده‌اند.

این مقام مسئول تاکید کرد: وقتی برخی مسئولان ما چنین بینش و تفکری داشته باشند، تامین نان و آب مردم در اولویت قرار می‌گیرد. گرچه باید به آب و نان مردم هم توجه شود چون مقام معظم رهبری امسال را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی اعلام فرمودند، ولی متاسفانه هیچ توجهی به مسائل فرهنگی نمی‌شود، در حالی که پایه و اساس شکل گیری انقلاب اسلامی، توجه به فرهنگ ناب اسلام عزیز بوده است.

اما و اگرهای جلسه شورای اداری

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: در جلسه شورای اداری استان قم که به منظور تجلیل از فعالان ستاد نوروزی برگزار شد، از افرادی که میوه و نان توزیع کرده‌اند تقدیر شد ولی از طلبه‌ای که حکم خدا را در شرایط دشوار جوی بیان کرده، نامی برده نشده است.

حجت‌الاسلام اسکندری گفت: معاون امور زائرین استانداری قم که مسئولیت ستاد نوروزی را به عهده داشته، حتی یک بار هم از ۱۵ پایگاه پاسخ به سئوالات و شبهات دینی که توسط مبلغان اداره می‌شد بازدید نکرده است. این مقام مسئول یا از این طرح اطلاعی نداشته که در این صورت تاسف بار است و یا از فعالیت مبلغان در ایام نوروز اطلاع داشته که در این شرایط چرا حتی یک بار نامی از آنها نبرده است، در حالی که در جلسه شورای اداری استان از خود وی که مسئولیت نظارت و ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها در ایام نوروز را داشته تقدیر شده است.

وی اضافه کرد: اینکه در کمترین زمان یک پل را خراب کردند هنر نیست. در این شرایط دشوار فرهنگی اگر کسی توانست حتی یک نفر را هدایت کند باید افتخار کرد.

مشکل اصلی در نبود بینش فرهنگی است


وی با بیان اینکه مشکل اصلی کشور ما نبود بینش فرهنگی در بین مسئولان است اظهار کرد: همه امکانات کشور در اختیار ماست ولی بودجه فرهنگی آنقدر ناچیز بود که گلایه مقام معظم رهبری و سایر مسئولان را به دنبال داشته است. اینکه گفته می‌شود فعالیت‌های فرهنگی به صورت مردمی اجرا شود فکر خوبی است اما منابع سرشار کشور و بیت‌المال کجا هزینه می‌شود که بخش ناچیزی از آن به حوزه فرهنگ اختصاص داده می‌شود.

حجت‌الاسلام اسکندری تاکید کرد: در هشت سال گذشته آنقدر که اختلاس و بداخلاقی و دروغ‌پردازی شد، آیا همین قدر به فرهنگ توجه شد؟ آیا همین اندازه خرج ترویج فرهنگ صداقت شد؟

وی با بیان اینکه امسال توجه به مسئله فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از خواسته‌های مقام معظم رهبری است افزود: اکنون که ابتدای سال است همه مسئولان استانی و شهری باید بر اساس نامگذاری سال و فرمایشات مقام معظم رهبری در مشهد، توجه به مسائل فرهنگی را در اولویت قرار دهند.

۳۵ سال بی‌توجهی کافی است


مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم اضافه کرد: ۳۵ سال بی‌توجهی به مسائل فرهنگی کافی است. باید همان گونه که در جنگ تحمیلی با همدلی و مشارکت همه ارگان‌ها و مردم پیروز شدیم، در جنگ فرهنگی دشمن هم همگان باید با جدیت وارد شوند.

حجت‌الاسلام اسکندری با قدردانی از تلاش مبلغان دینی که در ایام تعطیلات نوروزی، تبلیغ دین و پاسخ به شبهات مردم را به دیدوبازدیدهای نوروزی و سفررفتن ترجیح داده‌اند اظهار کرد: با وجود بی‌مهری‌ها و عدم همکاری سایر دستگاه‌ها، فعالیت‌های فرهنگی خوبی با حضور مبلغان دینی که در طول تاریخ مظلوم هستند، صورت گرفته که اگر گزارش موفقیت‌های این مبلغان به محضر مقام معظم رهبری برسد حتما معظم له خوشحال خواهند شد.

وی گفت: مردم از این تلاش‌های مجاهدانه مبلغان دینی بهره برده‌اند و برخی مسئولانی که وجدان‌های بیداری دارند از اجرای این طرح قدردانی کردند.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcgzn9x.ak9qy4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما