دوشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : 21778

شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی تلاش کند

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) گفت:شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی وظیفه دارند که در زمینه فرهنگ به خوبی کار‌ها را انجام دهند اگر چه شورای فرهنگی در این سال‌ها کارهای مثبت چشمگیری نداشته است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی تلاش کند
به گزارش قم نیوز، آیت الله محمود رجبی با اشاره به اهمیت مسئله فرهنگ در جامعه اظهار کرد: در زمینه فرهنگ آنچه مهم است اینکه منویات رهبر معظم انقلاب نسبت به بحث فرهنگ بسیار حائز اهمیت، زیرا منویات رهبر معظم انقلاب یک چراغ راه است.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به مهم بودن اطاعت از رهبر معظم انقلاب، افزود: اگر درجامعه این دیدگاه وجود داشته باشد که منویات رهبر معظم انقلاب هدایتگر راه است، باید با برنامه ریزی و توجه به تذکرات رهبر معظم انقلاب آن طور که لازم است سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به رسالت رسانه در زمینه فرهنگ سازی اجتماعی، تصریح کرد: رسانه‌ها و شخصیت‌هایی که تریبونی در دست دارند موظف هستند که درباره نقش فرهنگ در جامعه کارهای لازم را انجام دهند، زیرا دولت‌ها نسبت به این مسئله بی‌تفاوت بوده‌اند.

تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب وظیفه آحاد جامعه است

آیت الله رجبی گفت: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که علما، روشن گران، هنرمندان و اساتید در این مجموعه وظیفه دارند برای فرهنگ سازی گام بردارند زیرا تداوم نظام و فرهنگ اسلامی به آن بستگی دارد و ما نتوانسته‌ایم این هدف را محقق کنیم.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به وظایف عموم مردم برای تحقق منویات رهبر معظم انقلاب، بیان کرد: برای تحقق اهداف رهبر معظم انقلاب ما باید همه و با هم کارکنیم، البته نه یک کار صوری، بلکه باید به عنوان یک کار همه جانبه به آن نگاه کرد، نگاه ما در حوزه فرهنگ نباید نگاه تک بعدی باشد، باید آسیب‌شناسی کنیم که چه کارهای ضد فرهنگی در این مدت انجام شده است و کارهایی که ما در زمینه فرهنگ سازی انجام داده‌اند به چه صورت بوده است.

وی با اشاره به پرداختن به شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: این رخنه فرهنگی که رهبر معظم انقلاب به آن تاکید کرده‌اند باید مورد توجه قرار بگیرد و نگاه نقادانه به فرهنگ و اقدام عملی و تذکر به مسئولان را جدی بگیرم و نگاه خوش بینانه و توام با تساهل و تسامح به فرهنگ نداشته باشیم.

دشمن فرهنگ اسلامی را نشانه گرفته است

آیت الله رجبی با ارشاره به تلاش دشمن در راستای کارهای ضد فرهنگی، عنوان کرد: ما باید مراقب رخنه فرهنگی باشیم چون دشمن در تلاش است و فرهنگ ما را نشانه گرفته است، بنابراین باید در برابر دشمن سدهایی را همراه با مبانی عملی به وجود بیاوریم و ایده‌هایی را به شکل مطلوب طراحی کنیم تا از پیشرفت این رخنه فرهنگی کنیم.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به آسیب‌های فرهنگی در جامعه، تاکید کرد: رخنه فرهنگی زمانی محقق می‌شود که کارهای ما اساسی و زیر بنایی نباشد، بنابراین ما باید نگاهی همه جانبه و فراگیر داشته باشیم وکارهایی که باید انجام شود را در نظر داشته باشیم زیرا در برابر توطئه‌های دشمن نمی‌توان بی‌کار نشست.

وی با اشاره به مسئولیت مجلس درباره ایجاد فرهنگ سازی اجتماعی، بیان کرد: افراد باید به فرهنگ توجه داشته باشند و مشکلات آن را آسیب‌شناسی کنند، بنابراین باید تمام کارهایی که در راستای نهادینه کردن فرهنگ انجام شود و مجلس، کمیسیون فرهنگی و شورای انقلاب فرهنگی نیز باید این مسائل را بررسی کنند و طرح و لایحه‌ای را تصویب کنند.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه فرهنگ سازی باید تلاش داشته باشد

آیت الله رجبی با اشاره به وظیفه شورای انقلاب فرهنگی درباره تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در زمینه شعار سال، اظهار کرد: شورای انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی وظیفه دارند که در زمینه فرهنگ به خوبی کار‌ها را انجام دهند اگر چه شورای فرهنگی در این سال‌ها کارهای مثبت چشمگیری نداشته است و حتی در برخی از دولت‌ها نیز نقش تخریبی داشته است.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با بیان وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تاکید کرده‌اند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای خوبی انجام نداده است و در برخی از دوره‌ها نیز کارهای ضد فرهنگی هم انجام داده است، پس وزارت فرهنگ اسلامی ما در اثر تسامح و رقت‌ها کارهای خوب فرهنگی انجام نداده است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره دغدغه‌های فرهنگی، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در سال‌های قبل هم تاکید کرده‌اند که منظور ما از فرهنگ، فرهنگ غنی اسلامی است و کارهایی دیگری که انجام می‌شود و به نام فرهنگ انجام شده است و فرهنگ را هم تقویت نکرده است باید کنار گذاشته شود و نام فرهنگ از آن کار‌ها برداشته شود.

رسالت رسانه آگاهی بخشی است

آیت الله رجبی با اشاره به برخی بی‌توجهی‌ها در برابر منویات رهبر معظم انقلاب، گفت: در حال حاضر نیز کارهایی انجام می‌شود که به هیچ عنوان از کارهایی که رهبر معظم انقلاب انتظار داشتند نیست و مسئولیت مردم در این راستا بسیار سنگین است و باید از منویات رهبر معظم انقلاب تبعیت کنند.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به رسالت رسانه برای فرهنگ سازی، تاکید کرد: وظیفه خطیر رسانه‌ها در این راستا این است که با آگاهی بخشی به افکار عمومی باید این فرهنگ سازی را نهادینه کنند، البته وظیفه مجلس این است که بودجه‌هایی که به اسم فرهنگ تصویب می‌شود را ارزیابی کند تا ببیند که آیا این کار‌ها در مسیر خود انجام شده است.

وی با اشاره به تلاش و کوشش در زمینه تحقق کارهای فرهنگی، افزود: باید ببینیم که چه کاری می‌کنیم که در آخر سال از خودمان بازجویی کنیم تا متوجه بشویم که چه کار فرهنگی را انجام داده‌ایم، نباید دل بسته مظاهری شویم که با انقلاب منافات دارد.

راه مقابله با تهاجم فرهنگی صدور بیانه نیست

آیت الله رجبی با اشاره به برخورد با کارهای ضد فرهنگی در جامعه، عنوان کرد: دربرابر کارهایی ضد فرهنگی نباید فقط کار‌ها با بیانیه دادن دنبال کنیم، ما وظیفه داریم که کارهایی را انجام دهیم که با غنای محتوایی و فرهنگ اسلام مناسبت داشته باشد و فرهنگ را به دل‌های پاک ارزانی کنیم.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به رسالت مراکز علمی، گفت: دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ما هر کدام یک رسالت خطیر بین المللی را در زمینه فرهنگ بر عهده دارند که نباید از آن غافل شوند،‌‌ همان طور که ما در زمینه علم و فناوری سرمایه گذاری می‌کنیم باید در این زمینه هم کار کنیم.

وی با اشاره به علم افزایی، تصریح کرد: تولید علوم انسانی-اسلامی بخشی از همین وظایف فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب در این باره تاکید کردند که یک حرکت جهادی انجام شود و این مسئله مثل زمان جنگ است که هر کس با هر توان به میدان آمده است.

آیت الله رجبی با تاکید به کار و تلاش با روحیه جهادی، خاطرنشان کرد: اگر سنگربانان ما در زمینه فرهنگ غافل باشند ضربه مهلکی را خورده‌ایم، اگر مدیریت جهادی را در نظر نداشته باشیم و همدلی و همیاری و همکاری نداشته باشیم هرگز موفق نمی‌شویم، بنابراین باید با تلاش فراوان آسیب‌هایی را که در گذشته در زمینه فرهنگ داشته‌ایم را در این عرصه جدی بگیریم و آنه را از بین ببریم.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcevf8w.jh8zfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما