يکشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب : 22464
قائم مقام موسسه امام خمینی (ره):

سیطره قدرت‌ها و آگاهی اندک مردم سبب شکست مشروطه مشروعه شد

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) گفت: در آن شرایط سطح آگاهی ملت، مانند دوران انقلاب نبود و سیطره نظام‌های استبدادی به گونه‌ای بود که اجازه نداد که مشروطه به سویی که شیخ فضل الله نوری هدفش بود هدایت شود و پیروز شود.
سیطره قدرت‌ها و آگاهی اندک مردم سبب شکست مشروطه مشروعه شد
به گزارش قم نیوز، آیت الله محمود رجبی با اشاره به فعالیت‌های روحانیت در زمان مشروطه، اظهار کرد: برای اینکه مشروطه مسیر درست خود را طی کند، روحانیت تمام توان خود را به کار گرفت و افرادی مانند شیخ فضل الله نوری که از مراجع بزرگ زمان خود بود همه توان خود همراه با جان و مال خود به کار گرفت و با عزت تمام و شهامت جان خود را در این راه داد.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به فعالیت‌های شیخ فضل الله نوری در زمان مشروطه، افزود: این مرجع بزرگ تمام توان خود رابه کار گرفت تا اینکه از تبدیل مشروطه به استبداد و نظام کپی ساخته شده از غرب و دموکراسی غربی جلوگیری کند.

وی با اشاره هدف متحد مشروطه خواهان و مشروعه خواهان، تصریح کرد: روحانیتی که مشروطه خواه یا مشروعه خواه بودند هدفشان نجات مردم از استبداد صغیر و کبیر بود تا بتوانند با هدایت مشروطه به سوی مشروعه‌‌ همان چیزی که در نظام جمهوری اسلامی را محقق کنند.

آیت الله رجبی با بیان موانع پیش روی مشروعه، عنوان کرد: در آن شرایط سطح آگاهی ملت، مانند دوران انقلاب نبود و سیطره نظام‌های استبدادی به گونه‌ای بود که اجازه نداد که مشروطه به سویی که شیخ فضل الله نوری هدفش بود هدایت شود و پیروز شود.

قائم مقام موسسه امام خمینی با اشاره تحریف‌های تاریخ مشروطه، تاکید کرد: در زمان مشروطه و پس از آن تاریخ نگاری مشروطه به دست افرادی که مخالف مشروطه مشروعه بودند رقم خورد و بیشتر حقایق عمدا اشتباه و تحریف شده ثبت شده است.

وی با اشاره به ضعف‌های موجود برای معرفی مشروطه، گفت: مشروطه و رجال مشروطه تا کنون آن گونه که باید معرفی نشده است و هنوز جایگاهی که باید داشته باشد را به وجود نیامده است اگرچه کتاب‌های زیادی در این راه نوشته شده است.

آیت الله رجبی با اشاره به نقش روشنگری رسان‌ها، بیان کرد: رسانه‌ها وظیفه دارند که مشروطه را به طور شفاف برای مردم به تصویر بکشند تا در فرهنگ عمومی و اجتماعی رجال مشروطه شناخته شود.

قائم مقام موسسه امام خمینی (ره) با اشاره به تاریخ مشروطه، گفت: باید توطئه‌ها و عبرت‌های مشروطه برای مردم بیان شود و موانعی که سبب شد مشروطه به سرانجام نرسد نیز باید برای عموم شفاف سازی شود.

وی با تاکید به برخی منابع تاریخی درباره مشروطه، خاطرنشان کرد: در این راه مرحوم ابوالحسنی زحمت زیادی کشید و آثار ارزشمندی را به ثبت رساند اما ما به چندین ابوالحسنی نیاز دارد تا مردم به عظمت رجال مشروطه آگاهی پیدا می‌کردند و خیانت‌های افرادی که مانع تحقق مشروطه مشروعه شدند نیز کاملا محرز می‌شد.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdchkkni.23ni-dftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما