يکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : 23443

اختلاف شرکت گاز و شهرداری قم بر سر قیمت حفاری

قم نيوز : قم نیوز:اختلاف میان شرکت گاز استان و شهرداری قم موجب شده تفاهم‌نامه‌ جدید میان این دو نهاد برای حفاری‌ها امضا نشود که این موضوع موجب سرگردانی مردم شده است.
اختلاف شرکت گاز و شهرداری قم بر سر قیمت حفاری
به گزارش قم نیوز، حضور مدیرعامل شرکت گاز استان قم پیش از ظهر یکشنبه در جلسه علنی شورای شهر موجب شد تا یکی از مشکلات مردم در ساخت و ساز مسکن به بحث گذاشته شود؛ امضا نشدن قرارداد حفاری میان شهرداری و شرکت گاز که موجب می‌شود مردم در گرفتن مجوز برای حفاری واحدهای مسکونی دچار مشکل شوند.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم که در جلسه علنی شورای شهر حضور داشت، موضوع را متوجه مشکلات بودجه‌ای در دولت دانست و از شهرداری خواست رقم تفاهم نامه را کاهش دهد تا تفاهم‌نامه امضا شده و مردم سرگردان نشوند. رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین یکی از اعضای شورا بود که به این موضوع واکنش نشان داد.

عباس ذاکریان با بیان اینکه شرکت گاز نباید توپ را در زمین مردم بیندازد، به تلاش‌های این شرکت برای بی اثر کردن مصوبات شورا اشاره کرد و گفت: شما باید تلاش کنید تا از راه تعامل به شهرداری به خواسته‌های خود برسید نه اینکه برای بی اعتبار کردن مصوبات شورا اقدام کنید.

وی با اشاره به اینکه مدتی است که مردم از وضعیت صدور مجوز حفاری بسیار نارضایتی هستند و علت این است که شرکت گاز قرارداد امضا نکرده ابراز داشت: نباید عملکرد ما موجب سرگردانی مردم شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم افزود: خودمان باید مشکلات را حل کنیم تا دودش در چشم مردم نرود.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که هدفمندی یارانه‌ها شکل گرفت و قیمت سوخت بالا رفت هزینه‌های بسیار زیادی به شهرداری‌ها تحمیل شد خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها مجبور هستند افزایش درآمد بدهند و در غیر اینصورت باید سطح خدمات به مردم را کاهش دهند.

ذاکریان عنوان داشت: دولت به هیچ یک از قول‌هایی در مورد تأمین هزینه‌ها داده بود عمل نکرد و همه چیز بر دوش مردم گذاشته شد.

وی به درخواست فرجی برای کاهش قیمت تفاهم‌نامه‌ها اشاره کرد و گفت: نرخ قیر در دو سال گذشته ۲۵ برابر شده اما عوارض ما تنها سه برابر اضافه شده است. با این حال هنوز تعرفه سال ۹۲ را در شورا تعیین نکردیم.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین خطاب به فرجی افزود: درست این است که دستگاه‌ها و ادارات دولتی فشار کمبود بودجه را به مرکز منتقل کنند نه به استان. شما همان اندازه که به سازمان خود حساسیت دارید باید به وضعیت شهر و استان هم حساس باشید. شرکت نفت وضعیت مالی خوبی دارد و نباید کمبود بودجه آن به دوش مردم و شهرداری بیفتد.

وی با اشاره به مشکلاتی که حفاری‌های شرکت‌ها برای شهرداری به وجود می‌آورد، اضافه کرد: امروز می‌آییم آسفالت می‌کنیم، فردا یک نوار از وسط آسفالت جدید کنده می‌شود. خب طبیعی است که مردم پیش خودشان بگویند مسئولان پت و مت شده‌اند. ذاکریان این مشکل را ناشی از عدم هماهنگی شرکت‌های حفار و شهرداری دانست.

هزینه تملک‌ها را دریافت نمی‌کنیم

وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر نیز با اشاره به اینکه شهرداری با هزینه بسیار گرانی معابر را بازگشایی می‌کند. ما گاهی متری چند میلیون هزینه برای تملک اختصاص می‌دهیم تا یک مسیر بازگشایی شود و دستگاه‌ها تأسیسات خود را قرار دهند اما دستگاه‌ها هیچ هزینه‌ای از این بابت به شهرداری نمی‌دهند. تنها هزینه‌ای که شهرداری دریافت می‌کند همین مبلغ خسارت آسفالت خیابان است.

موضوع دیگری که وی به آن اشاره کرد، راه‌اندازی سیستم صدور مجوز حفاری به صورت الکترونیک بین شرکت‌های حفار و شهرداری بود. نایب رئیس کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به اینکه شهرداری باید مرکز پاسخگویی به مردم باشد تا گرفتاری مردم در شرکت‌های حفار حل شود ادامه داد: بسترها برای این کار فراهم است و تنها یک همت می‌خواهد.

وی همچنین به موضوع تونل‌های مشترک تأسیسات شهری اشاره کرد که در مورد لوله گاز هنوز استاندارد قرارگیری در این لوله‌ها در کشور وجود ندارد.

حتی یک ریال از خزانه بازنمی‌گردد

رئیس شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل شرکت گاز استان در مورد واریز شدن عوارض شهرداری برای هر مشترک جدید تجاری صد هزار تومان، صنعتی ۷۰۰ هزار تومان و خانگی ۱۵ هزار تومان گفت: هیچ یک از این مبالغ که شما به خزانه واریز می‌کنید به شهر باز نمی‌گردد.

وی با اشاره به درخواست شرکت گاز برای کاهش قیمت‌های خسارت حفاری افزود: دو سال پیش قیر را کیلویی ۸۰ تومان می‌خریدیم اما الآن هزار و ۸۰۰ تومان باید برای آن پرداخت کنیم و با این افزایش هزینه‌ها، دردسرهای شهرداری برای ترمیم آسفالت ناشی از حفاری بسیار بیش از قبل شده است.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر همچنین به اهمیت تحقق مدیریت واحد شهری اشاره کرد و گفت: اگر این کار انجام نشود، دولت در آینده برای اداره شهرها به مشکل برخواهد خورد.

در نهایت بنا شد جلساتی با حضور اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و سرمایه‌گذاری و کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین با مدیران شرکت گاز استان برگزار شود تا این مشکلات در آن به بحث گذاشته شده و برطرف شود.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcfmjd0.w6dmjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما