يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب : 23664

پیگیری اهداف فرهنگی در بوستان‌های شهری قم

قم نيوز : قم نیوز: شهردار قم بر لزوم هدفمند کردن بوستان‌های شهری برای پیگیری اهداف فرهنگی و تربیتی تاکید کرد.
پیگیری اهداف فرهنگی در بوستان‌های شهری قم
به گزارش قم نیوز، احداث یک بوستان اعتقادی در منطقه پردیسان یکی از لوایحی بود که در جلسه علنی صبح امروز شورای اسلامی شهر بررسی شد. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا با اشاره به اجرایی شدن این طرح توسط بخش خصوصی اظهار داشت: لایحه شهرداری در زمینه واگذاری یک قطعه زمین در تپه‌های شهرک پردیسان به یک شرکت خصوصی برای ایجاد یک پارک اعتقادی در کمیسیون مطرح شد و شرکت ارائه کننده این طرح توضیحاتی مطرح کرده است.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار این طرح مشخص نبود افزود: عرصه‌ای که در لایحه آمده بود بالای ۱۰۰ هکتار بود اما این شرکت برای این زمین بیش از ۲۹ هکتار برنامه نداشت.

طوبی حجازی با اشاره به رد شدن این طرح در کمیسیون فرهنگی اجتماعی اضافه کرد: قرار شد جلسه دیگری در این رابطه تشکیل شود و طرح را شفاف‌تر ارائه کنند اما در حال حاضر این طرح ابهامات زیادی دارد.

پیگیری ایده شهر قرآنی در قم

شهردار قم در توضیح این مسئله با اشاره به اینکه شهرداری در نظر دارد بوستان‌ها و فضای سبز سطح شهر را به صورت هدفمند احداث کند گفت: باید بوستان‌ها به گونه‌ای طراحی شوند که دارای اهداف تربیتی و فرهنگی بوده و برای توسعه فرهنگی شهر قم مفید باشند.

وی با اشاره به مطرح شدن ایده شهر قرآنی در شهرداری افزود: در این شهر قرار است مفاهیم قرآنی به مخاطب منتقل شود.

محمد دلبری با اشاره به اینکه شرکتی که این طرح را ارائه داده دنبال منافع مادی نیست خاطرنشان کرد: نهایت این است که اگر احساس می‌شود توانایی ندارند، ایده بدهند ما خودمان انجام دهیم اما این ایده‌های ارزشی را باید پیگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه به این موضوع نباید نگاه سرمایه‌گذاری کرد اضافه کرد: ما به هر حال برای ساخت بوستان و نگهداری فضای سبز آن هزینه می‌کنیم اما اگر ایده خلاقی در این میان وجود داشته باشد از این هزینه می‌توان بهره‌برداری فرهنگی داشت.

مصطفی ملایی، عضو کمیسیون امور زیربنایی هم با اشاره به اینکه این گروه که هم طلبه هستند و هم مهندس که یک شرکت دانش بینان را تاسیس کرده‌اند گفت: این شرکت این طرح را سه سال مورد بررسی قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه اساس این کار خلاقیت است ادامه داد: این کار مشابه شهرک معارفی است که شاید در ابتدا برای ما ملموس نبود اما وقتی اجرا شد، دیدیم که بسیار مفید است.

ناصر رعیت پور دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به اینکه احداث بوستان‌های اعتقادی باید از قم شروع شود اظهار داشت: صاحبان این ایده به دنبال نفع اقتصادی نیستند.

در نهایت این لایحه برای بررسی بیشتر به تلفیق دو کمیسیون امور زیربنایی و فرهنگی اجتماعی بازگشت.

حمایت از فرهنگ‌سازی در مصرف

کمک به فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه لایحه دیگری بود که حجازی آن را مطرح کرد. وی با اشاره به شکل گیری موسسه‌ای توسط جمعی از طلاب برای آموزش بهینه‌سازی مصرف و تولید محتوا در این زمینه گفت: رهبری این موسسه را فردی به عهده دارد که خود از نیروهای آب و فاضلاب استان بوده و در این زمینه خبره است.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا خاطرنشان کرد: کمیسیون مصوب کرد ۴ میلیون تومان به این موسسه کمک شود تا در موضوع بهینه سازی مصرف آموزش‌هایی به طلاب بدهند تا این آموزش‌ها در ایام تبلیغ ماه رمضان به مردم ارائه شود. این لایحه توسط اعضای شورای شهر تصویب شد.

افزایش حق شرکت افراد در کمیسیون‌ توافقات، کمک به پدر و مادر یک چهار قلو، کمک ۵ میلیون تومانی به یک هیئت برای نیمه شعبان، تخفیف عوارض برای انجمن تکفل و سرپرستی ایتام و تخفیف عوارض برای ساخت یک هتل در منطقه دو شهر قم دیگر مصوبات جلسه شصت و هشتم شورای شهر بود.

صدور گواهی ایمنی برای اصناف

موضوع دیگری رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین در این جلسه به آن پرداخت، لایحه مجوز نظارت سازمان آتش‌نشانی بر ایمنی اصناف و مجتمع‌های تولیدی برای پیشگیری از ایجاد حریق در اصناف بود. بر اساس این طرح تمام اصناف باید گواهی ایمنی از سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم داشته باشند که این سازمان با دادن آموزش به آنها و چک کردن نکات ایمنی شغلی این گواهی را اعطا خواهد کرد. این گواهی ۲ سال اعتبار دارد و اصناف برای آن باید حداقل مبلغ ۲۰ هزار تومان به سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم بپردازند.

مخالفان این طرح معتقد بودند اجرای آن واکنش‌های منفی در میان مردم ایجاد خواهد کرد و مسئولیت شهرداری در قبال حوادث را نیز افزایش خواهد داد. محمدرضا ملکی که از مخالفان این لایحه بود با اشاره به اینکه این موضوع برای مردم بار مالی خواهد داشت، گفت: اگر واقعاً به دنبال فرهنگ‌سازی هستیم در ابتدای امر این کار را رایگان برای مردم انجام دهیم.

حسین فاکر، دیگر عضو شورای شهر نیز با بیان این مطلب که نمی‌شود هر روز یک قانون جدید بگذاریم و به این بهانه پولی بگیریم، مخالفت خود را با این طرح اعلام کرد.

شهردار قم در پاسخ وی با اشاره به اینکه نباید طوری برخورد کرد که گویا شهرداری عمد دارد از مردم به هر بهانه پول بگیرد گفت: درست است که ما وظیفه داریم خدمات ارائه دهیم اما در قانون ذکر نشده که خدمات باید رایگان باشد.

محمد دلبری با بیان اینکه شهرداری دادن این هزینه و این آموزش‌ها به نفع خود مردم است ادامه داد: سال گذشته برای هیئت‌های مذهبی رایگان این کار را انجام دادیم و اثرش این بود که هیچ حادثه‌ای در هیئت‌های مذهبی نداشتیم اما بنا نیست این کار را رایگان برای همه شهر انجام دهیم. وی افزود: وقتی یک کار را رایگان انجام دهی، اثربخشی بسیار کمتر است و ممکن است اصلاً تأثیر نداشته باشد اما هنگامی که افراد برای این آموزش‌ها و خدمات پول پرداخت کنند، بهتر آن را رعایت خواهند کرد.
انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcayinu.49nei15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما