قم نيوز : قم نیوز: معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه بسته حمایتی رسانه‌ها در سال ۹۳ از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام شد، به تشریح چگونگی اختصاص حمایت‌ها پرداخت.
چگونگی اختصاص بسته حمایتی به رسانه‌های قم در سال ۹۳ تشریح شد
به گزارش قم نیوز و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مهدی توکلیان با اعلام این خبر به تشریح شرایط و چگونگی استفاده رسانه‌ها از این بسته حمایتی پرداخت و اظهار کرد: از آنجا که جهت‌گیری‌های حمایتی، معرف سیاست‌های عمومی حاکمیتی است، بسته ای به عنوان سیاست‌های حمایتی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری علاوه دستورالعمل نحوه توزیع یارانه مطبوعات اعلام شد.

وی به اولویت‌های موضوعی این بسته حمایتی اشاره کرد و گفت: یارانه رسانه‌هایی که با محوریت موضوعات قرآن، احکام اسلامی و شعائر دینی، فرهنگ ایثار، شهادت و دفاع مقدس، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی به جای فرهنگ غیرخودی و تلاش در جهت رشد و اصلاح خلقیات اجتماعی و فرهنگ عمومی، هریک از محورهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی، ترویج زبان فارسی (یا اهتمام به فعالیت در کشورهای فارسی زبان)، پرهیز از واگرایی و تحکیم همبستگی ملی توسط روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌هایی که با گستره توزیع استان‌های مرزی منتشر می‌شوند و همچنین افزایش سواد علمی جامعه (رسانه‌هایی با رویکرد علم برای عموم مردم) منتشر شوند تا ۳ برابر می‌شود.

توکلیان با تأکید بر این مطلب که موضوع یا جهت‌گیری رسانه باید در یکی از محورهای فوق باشد به نحوی که حداقل شامل ۸۰ درصد مطالب آن باشد، تصریح کرد: برای این گروه از نشریات، نصاب حداقل شماره (موضوع بند ۸ دستورالعمل یارانه مطبوعات) رعایت نمی‌شود و از شماره اول مشمول یارانه می‌شوند.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصدیق و تعیین میزان یارانه را به پیشنهاد شورای ارزیابی کیفی (موضوع بند ۱۹ دستورالعمل یارانه مطبوعات) و تأیید کمیته ۳ نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هیأت نظارت بر مطبوعات و کمیسیون فرهنگی مجلس) دانست.

وی با تاکید و توجه به تحولات رسانه، بیان کرد: در راستای درک تحولات دنیای رسانه، حضور محتوای ملی درعرصه جهانی و توجه به محیط زیست، برای نشریاتی که اولویت‌های روشی خاصی را رعایت کنند ارقام مشخصی منظور می‌شود.

توکلیان در ادامه به یکی از این اولویت ها اشاره کرد و افزود: در صورت جایگزینی نشریه مکتوب با نشریه الکترونیکی (لوح فشرده یا پایگاه) توسط روزنامه‌های سراسری، مبلغ ۴۰۰ میلیون ریال، روزنامه‌های منطقه‌ای و محلی مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال و تا ماهنامه (حسب دوره انتشار و گستره توزیع) مبلغ ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون ریال برای نشریات در حال انتشار و با ضریب کیفی بالاتر از یک به آنها تعلق می‌گیرد.

این مسئول فرهنگی در این مورد یادآور شد: رسانه‌ها پس از جایگزینی نیز در هر نوبت مشمول یارانه نشریات الکترونیک می‌شوند.

وی به اختصاص ۲۰۰ میلیون ریالی در هر نوبت تخصیص فقط روزنامه‌ها برای سایت برخط (علاوه بر نشریه) اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار تلفن همراه (اپلیکیشن) برای هر دو سیستم عامل اصلی نیز اختصاص ۱۰۰ میلیون ریال برای روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها با ضریب کیفی بالاتر از یک به دنبال دارد.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: ایجاد سرمایه دیجیتال (عرضه آرشیو کامل در محیط وب) برای روزنامه نیز ۵۰۰ میلیون ریال تخصیص داده می شود.

توکلیان در مورد آخرین اولویت‌های روشی عنوان کرد: نشریات غیر روزنامه تا ماهنامه نیز با اختصاص مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال برای نشریاتی با سابقه افزون بر ۳۰ سال و ضریب کیفی بالاتر از یک، مورد حمایت قرار می گیرند.

وی به چگونگی حمایت در این بسته برای ترویج بنگاه‌ها اشاره کرد و افزود: برای نشریاتی با صاحب امتیاز واحد، مشروط به آن که همه نشریات بنگاه، نظم در انتشار داشته باشند،: به یارانه هر نشریه حقوقی ۲۵ درصد و به یارانه هر نشریه حقیقی ۱۰ درصد افزوده می‌شود و نشریاتی که از این به بعد، تشکیل بنگاه دهند یا به بنگاه بپیوندند برای مشمول شدن در این بند، تعهدنامه‌ای می‌دهند که تا پنج سال، تقاضای جدید برای تغییر صاحب امتیاز خود نداشته باشند.

این مسئول فرهنگی، در تشریح چگونگی حمایت از نشریات چاپی و الکترونیکی که «دیپلماسی فرهنگی» را دنبال کنند، بیان کرد: این نشریات(تا ۱۰ رسانه) در صورتی که فعالیت‌های برون‌مرزی جدی داشته باشند، براساس شاخص‌ها (دوره انتشار، میزان تأثیر، اولویت‌های منطقه‌ای و جهت‌گیری محتوایی) و پس از تأیید کمیته سه نفره (نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی) ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال حمایت می‌شوند.

معاون مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه حمایت از خبرنگاران نیز در این بسته دیده شده است، تصریح کرد: رسانه‌هایی که حداقل زیر به نام خود نشریه و مطابق جدول اعلام شده از سوی معاونت اطلاع رسانی و مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دارای فهرست بیمه باشند و هیچ یک از روزنامه‌نگاران تمام وقت آنان از بابت بیمه، اعتراضی نداشته باشند مشمول ۱۵ درصد افزایش یارانه می‌شوند.

وی عنوان کرد: از سال ۹۴ هر یک از رسانه‌هایی که این الزام قانونی (ماده ۴۶ قانون مطبوعات در ضرورت بیمه کردن کلیه همکاران توسط صاحب امتیاز) را رعایت نکنند مشمول ۱۰ درصد کسر یارانه می‌شوند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcepp8w.jh8efi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما