يکشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب : 2482
رئیس گروه سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خبر داد:

اجرای طرح ارائه مکمل آهن در مدارس راهنمایی و متوسطه قم

قم نيوز : قم نیوز: رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم از اجرای طرح آموزش تغذیه از طریق آموزش و ارائه مکمل آهن در مدارس دخترانه راهنمایی و متوسطه قم خبر داد.
اجرای طرح ارائه مکمل آهن در مدارس راهنمایی و متوسطه قم
به گزارش قم نیوز، هادی هدایتی‌پور امروز با اشاره به طرح آموزش تغذیه از طریق آموزش و ارائه مکمل آهن اظهار کرد: این طرح ویژه تمام دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه و ۱۰ درصد دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح آموزش تغذیه از طریق آموزش و ارائه مکمل آهن از ابتدای آذر سال جاری به مدت ۱۶ هفته با مشارکت مرکز بهداشت استان اجرا می‌شود و این مرکز تامین قرص آهن و ارائه آموزش را بر عهده دارد.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه آهن از ریزمغذی‌های ضروری بدن محسوب می‌شود، گفت: کمبود آهن در سطح وسیعی از جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه مشاهده می‌شود و فقر آن در زنان و دختران در سنین باروری بالاترین شیوع را دارد.

وی ادامه داد: کم‌خونی تهدیدی برای سلامت مادران است و سبب کاهش مقاومت در برابر عفونت، ضعف تکامل شناختی و کاهش ظرفیت کاری موثر می‌شود.

هدایتی‌پور خاطرنشان کرد: ارتقای آگاهی دختران نوجوان و جوان می‌تواند گام موثری در پیشگیری از این کمبود باشد و در پرورش مادرانی توانمند و نسلی سالم موثر واقع شود.

وی با اشاره به اهمیت آموزش تغذیه آهن گفت: اگر اطلاعات لازم را در زمینه آموزش تغذیه را کسب کنند بدون دارو می‌توانند تا اندازه‌ای از مشکل کمبود آهن رهایی پیدا کنند و از کم‌خونی ناشی از فقر آهن پیشگیری کنند.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم خاطرنشان کرد: تمام دانش‌آموزان دختر مقطع راهنمایی در سه ناحیه استان زیرپوشش طرح آموزش تغذیه از طریق آموزش و ارائه مکمل آهن قرار گرفته‌اند.

وی تصریح کرد: اکنون ۲۹ هزار و ۵۰۷ نفر دانش‌آموز دختر در مقطع متوسطه و ۲۵ هزار و ۹۳۳ نفر دانش‌آموز دختر در مقطع راهنمایی مشغول تحصیل هستند.

هدایتی‌پور عنوان کرد: کتابچه راهنمای مصرف آهن و هفته یک قرص آهن برای دانش‌افزایی و مطالعه بیشتر در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به عوارض کم‌خونی گفت: اگر تعداد گلبول‌های قرمز و میزان هموگلوبین خون کمتر از میزان طبیعی باشد کم‌خونی اتفاق می‌افتد و آموزش‌های تغذیه‌ای در زمینه مصرف قرص آهن بهترین راه مبارزه با کم‌خونی است.

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره‌کل آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: کم‌خونی ناشی از فقر آهن شایع‌ترین کم‌خونی است که مشاهده می‌شود و از رنگ‌پریدگی پوست، زبان، مخاط داخل لب و پلک چشم‌ها، خواب رفتن دست و پا و خستگی‌های زودرس قابل تشخیص است.

وی با بیان اینکه استفاده از مکمل خوراکی بهترین و کم‌خطرترین درمان کم‌خونی است، گفت: آهن در پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها و جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی و زرده تخم‌مرغ وجود دارد.

هدایتی‌پور بیان کرد: تمام تلاش ماست که آگاهی دانش آموزان را افزایش دهیم تا مادران سالمی در آینده داشته باشیم.

کم خونی ناشی از فقر آهن
اگر چه پیامدهای اقتصادی و اجتماعی کم خونی فقر آهن به صورت کمی محاسبه نشده ولی لازم است به این نکته توجه شود که این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، کاهش بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر، ابتلا به بیماری در مادران و کودکان و بالاخره کاهش ظرفیت جسمی و روانی در بخش عظیمی از جامعه می‌شود .

میزان نیاز به آهن
میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و وضعیت فیزیولوژیکی افراد متفاوت است، به عنوان مثال زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین و جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند، به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر کم‌خونی قرار دارند.

در شیر خواران در صورت سلامت مادر، میزان آهن موجود در شیر مادر برای چهار تا شش ماه اول زندگی کافی است ولی در مورد نوزادانی که با وزن کم متولد می‌شوند ذخایر آهن کم بوده و باید بعد از سه ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراکی خورانده شود همچنین بستن پیش از موقع بند ناف نیز به دلیل اینکه نوزاد را از یک سوم کل خونش محروم می‌کند خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdch.6nit23nkiftd2.html
نام شما
آدرس ايميل شما