دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : 25128

کتاب «کلام شیعه، کلام معتزله» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز:‌مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب از چاپ کتاب «کلام شیعه، کلام معتزله، پژوهشی مقایسه‌ای بر مبنای متون قرن‌های چهارم و پنجم» خبر داد.
کتاب «کلام شیعه، کلام معتزله» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، محمد روحانی با اشاره به کتاب «کلام شیعه، کلام معتزله؛ پژوهشی مقایسه‌ای بر مبنای متون قرن‌های چهارم و پنجم» اظهار کرد: در بسیاری از منابع فرقه‌شناختی از دیرزمان تاکنون و برخی از پژوهش‌های معاصر، کلام شیعه برگرفته از کلام معتزله معرفی شده و در استقلال آن به عنوان یک نظام کلامی مناقشه شده است.

وی خاطرنشان کرد: این کتاب در زمینه بررسی صحت این نظریه، نظام کلامی شیعه را در قرن چهارم و پنجم مورد مطالعه قرار داده و آن را با کلام معتزله مقایسه کرده است.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: فصل نخست این کتاب به مباحث مقدماتی مانند پیدایش علم کلام، اهتمام معصومان به مباحث عقلی و کلامی،‌ کلام و متکلمان شیعی و کلام و متکلمان معتزله اشاره شده است.

وی تصریح کرد: فصل دوم این کتاب آموزه‌های کلامی را به استثنای مباحث کلام دقیق و صفات باری تعالی در آثار امامی و معتزله قرن چهارم و پنجم به تفصیل مورد بررسی قرار داده و فصل سوم با مبنا قرار دادن شاخص‌هایی چند برای استقلال کلامی به سنجش استقلال کلام شیعه پرداخته است.

روحانی عنوان کرد: از مجموع آنچه در این کتاب آمده روشن می‌شود که مهم‌ترین وجه فارغ از کلام شیعه مسئله امامت است و سایر اختلاف نظرها به مسئله امامت قابل ارجاع است.

وی خاطرنشان کرد: مخالفت امامیان با معتزلیان در حوزه مسائل، روش‌ها، منابع، مبادی و پاسخ‌ها که می‌توان از آن به آموزه‌ها تعبیر کرد و همه مبتنی بر حجیت قائل شدن برای قول و فعل امامان معصوم منصوص که جانشینان پیامبر هستند و علوم دین را به طور مستقیم یا با واسطه امام قبلی از پیامبر اخذ کردند.

مدیر انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب عنوان کرد: این کتاب در مجموع می‌خواهد بیان کند که کلام شیعه امامی با مبنا قرار دادن حجیت قول معصوم از ابعاد مختلف به ویژه از نظر آموزه‌ها یک نظام کلامی متمایز از کلام معتزلی است.

کتاب «کلام شیعه، کلام معتزله؛ پژوهشی مقایسه‌ای بر مبنای متون قرن‌های چهارم و پنجم» در ۳۲۰ صفحه تالیف شده و با قیمت ۱۲ هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند این کتاب را از نمایشگاه دائمی کتاب واقع در پردیسان، مقابل مسجد امام صادق(ع)، جنب دانشگاه ادیان و مذاهب تهیه کنند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdch6zni.23nmidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما