يکشنبه ۲۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب : 25473

تاسیس مدارس علمیه خواهران در مناطق شهری قم

قم نيوز : قم نیوز: مدیر حوزه‌های علمیه خواهران از تاسیس یک مدرسه علمیه خواهران به همراه کتابخانه و مدارس وابسته در هر منطقه شهری قم خبر داد.
تاسیس مدارس علمیه خواهران در مناطق شهری قم
به گزارش قم نیوز، هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر صبح یکشنبه در سالن جلسات این شورا میزبان مدیر حوزه علمیه خواهران و معاونان او بود تا تبادل نظری پیرامون تاسیس مدارس علمیه خواهران در سطح شهر قم صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی در این جلسه با اشاره به تلاش مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران برای احداث یک مدرسه علمیه خواهران در هر منطقه شهری اظهار داشت: این امر با اولویت مناطق دو و ۶ شهری که جزو مناطق محروم هستند، پیگیری خواهد شد.

وی که به شورا آمده بود تا حمایت مدیریت شهری را در قالب واگذاری زمین برای تاسیس این مدارس جلب کند، با اشاره به استانداردها در این زمینه گفت: تقریباً به ازای هر ۳۰ هزار نفر در کشور باید یک مدرسه علمیه خواهران داشته باشیم که مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی کل کشور هم همین است. در زیرساخت‌های شهری هم باید پیش بینی‌های لازم برای این امر صورت بگیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تاسیس مراکز علمیه خواهران در کشور و کمبودهای قم در این زمینه ادامه داد: در شهر قم مدارس خواهران از دهه ۴۰ تشکیل شده‌اند. در پیروزی انقلاب ۵ یا ۶ مکتب در حوزه خواهران داشته‌ایم و پس از پیروزی انقلاب، با پشتیبانی امام خمینی(ره) جامعه الزهرا با ترکیب بسیار قوی تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: به دلایلی احداث مدرسه علمیه خواهران در قم در کنار جامعه الزهرا ممنوع شد و ما سعی کردیم تمام همتمان را برای بیرون قم بگذاریم.

حجت‌الاسلام جمشیدی با اشاره به اینکه پراکندگی مدارس علمیه خواهران در سطح کشور موجب شده پراکندگی نظام تعلیم و تربیت در کل کشور ایجاد شود گفت: در سال ۸۹ برخی اعضای شورای عالی حوزه به اضافه ائمه جمعه وقت قم و روسای مراکزی حوزوی نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته و وضعیت قم را تشریح کردند تا اجازه تاسیس مراکز بیشتر را بگیرند.

وی تصریح کرد: جامعه الزهرا یک مجموعه بزرگ است اما کلان شهر قم با توجه به پراکندگی جمعیت نیاز به پراکندگی حوزه‌های علمیه خواهران دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران افزود: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم دو سال پیش مدرسه‌ای با ظرفیت ۳۰ نفر طلبه تاسیس کرد که حدود ۹۳۰ نفر قبولی داشت. از سرریز پذیرش دفتر تبلیغات، چهار مدرسه را با مکان‌های موقت تاسیس کردیم.

مشارکت تمام شهرها با حوزه علمیه خواهران

وی با اشاره به اینکه در طول تاریخ خواهران فاضله زیادی وجود داشته اما آنها بیشتر به شکل خودجوش فعالیت داشته‌اند، اضافه کرد: به دنبال تلاش ۸ ساله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران ۳۰۰ پروژه در کل کشور آغاز و ۲۰۰ پروژه تکمیل شده است.

حجت‌الاسلام جمشیدی با اشاره به اینکه مجموعه اعتبارات دولتی برای این کار ۱۴۰ میلیارد تومان و رقمی که از منابع استانی تأمین شده هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است گفت: این برای حوزه‌های علمیه سند افتخاری است.

شوراهای شهر در مراکز استان‌ها و شهرهای دیگر مشارکت خوبی با ما داشتند. امیدواریم بتوانیم این الگو را در قم هم داشته باشیم.

وی ادامه داد: بودجه حمایت دینی شورای شهر تهران ۳۶۰ میلیارد تومان بود که بخش زیادی از آن به پشتیبانی از آموزش و پرورش مساجد و حوزه‌های علمیه اختصاص یافت.

وضعیت نامطلوب فرهنگی در قم

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی استان قم، وضعیت مطلوب و مورد انتظار پایتخت تشیع نیست گفت: باید سامانی به وضعیت فرهنگی قم داده شود و تاسیس مراکز علمیه خواهران اقدام بزرگی در این زمینه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ظرفیت شهر قم برای اعزام مبلغ به سراسر کشور و انجام اقدامات پژوهشی سودمند اظهار داشت: همین الان در قم قریب به ۱۰ هزار فارغ‌التحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران داریم. این ظرفیت آنطور که باید به کار گرفته نمی‌شود و آنگونه که باید اثرگذار نیست.

حجت‌الاسلام جمشیدی خاطرنشان کرد: برنامه ما این است که در کنار هر مدرسه علمیه مدارس وابسته از مهد کودک تا دبستان و دبیرستان داشته باشیم که این موضوع نیاز به حمایت شورای شهر و شهرداری دارد.

احداث کتابخانه و کانون‌های فرهنگی

وی گفت: باید طوری طراحی کنیم که در هر منطقه شهری حداقل یک مدرسه داشته باشیم در کنار هر مدرسه یک کتابخانه عمومی مخصوص خواهران داشته باشیم تا غیر طلبه‌ها هم استفاده کنند. ظرفیت تاسیس کانون‌های فرهنگی و اثرگذار هم در مجموعه حوزه علمیه خواهران وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تحصیل ۶۵ هزار طلبه در حوزه علمیه خواهران در کشور در مقاطع کاردانی تا دکترا اضافه کرد: نظام آموزشی خواهران مقداری با نظام آموزشی برادران متفاوت است. در عین اینکه علمی طراحی شده مقداری مأموریت گراتر است و طوری طراحی شده که در هر مقطعی از تحصیل جدا شدند بتوانند در همان حد منشأ اثر باشند.

وی با اشاره به نقش مادری و همسری زنان گفت: همه خواهران علاوه بر اینکه برای مأموریت‌هایی تربیت می‌شوند، خودشان هم نقطه هدف حوزه‌های علمیه هستند به این معنا که همه آنها همسرانی خواهند بود و مادرانی.
عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: سعی کردیم که جز در مناطق محروم و مناطقی که فاصله تراکم جمعیت زیاد است، اهتمام به حوزه‌های خوابگاهی نداشته باشیم تا خواهران طلبه کنار خانواده‌هایشان باشند.

حجت‌الاسلام جمشیدی، حوزه علمیه خواهران را سپاه علمی خواند منشأ اثر در لایه‌های مختلف در کشور شده است.

وی با اشاره به اینکه خواهران مبلغ در سال گذشته ۶۰۰ هزار فرصت تبلیغی داشته‌اند ادامه داد: یکی از عرصه‌های حضور خواهران فضای مجازی است که در حال حاضر دو هزار و ۳۰۰ خواهر فعال در عرصه وبلاگ نویسی داریم. در عرصه پژوهشی هم هزار هسته پژوهشی از فارغ‌التحصیلان تشکیل شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: برای ارتقای اثرگذاری فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران، در کنار هر حوزه علمیه یک کانون فعالیت‌های قرآنی تاسیس شده است. حوزه‌های علمیه هم به عنوان یک کانون فرهنگی و علمی عمل می‌کنند. سعی ما این است که مدارس علمیه ما پس از مدتی به یک ستاد فرهنگی، آموزشی و علمی تبدیل شوند.

وی با اشاره به حضور طلاب خواهر در ۳۰ هزار مدرسه آموزش و پرورش اظهار داشت: قریب ۶ هزار نفر از طلبه‌های ما به طور رسمی در آموزش و پرورش فعال هستند و تلاش می‌کنیم این سهم را افزایش دهیم.

حجت‌الاسلام جمشیدی توسعه حوزه‌های علمیه خواهران از اهداف استراتژیک نظام جمهوری اسلامی دانست و از شهرداری و شورای شهر خواست در این عرصه با این مقوله همکاری داشته باشند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcaeynu.49nm015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما