يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب : 25873

عدم وجود چارت سازمانی مدیریت بحران در استان‌ها

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل مدیریت بحران استان قم گفت: در حالی چندین سال از راه‌اندازی سازمان مدیریت بحران در کشور می‌گذرد ولی هنوز چارت سازمانی به استان‌ها ابلاغ نشده است.
عدم وجود چارت سازمانی مدیریت بحران در استان‌ها
به گزارش قم نیوز، محسن اوروجی سیاست‌های کلی تعریف شده نظام جمهوری اسلامی ایران برای سازمان مدیریت بحران را در راستای پیشگیری و کاهش خطرات سوانح طبیعی و غیرمترقبه اعلام کرد و گفت:‌ این سیاست‌ها توسط مقام معظم رهبری در ۹ بند ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران در سال ۸۷ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، اظهار کرد: چند سال این سازمان به صورت آزمایشی به کار خود ادامه داده و امسال نیز برای یک سال دیگر اقدامات آن تمدید شد که دارای ۱۴ ماده قانونی است.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم خاطرنشان کرد: در ماده ۱۵ آئین‌نامه اجرایی سازمان مدیریت بحران کشور که با ۳۵ ماده قانونی در آذرماه سال ۱۳۸۸ به تائید دولت رسید، برای سازمان مدیریت بحران ۱۴ کارگروه زیرمجموعه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور و استان‌ها تعریف شد.

وی در ادامه اظهار کرد: در کشور رئیس شورای عالی هماهنگی مدیریت بحران رئیس جمهور و اعضای این کمیته ۱۷ تن از وزرا وی هستند، همچنین جانشین رئیس جمهور در شورای عالی هماهنگی که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز محسوب می‌شود وزیر کشور است.

اوروجی تصریح کرد: در استان‌ها و شهرستان‌ها نیز به ترتیب استاندار و فرماندار به عنوان رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران محسوب می‌شوند.

وی به معرفی کارگروه‌های سازمان مدیریت بحران پرداخت و گفت: کارگروه‌های مدیریت بحران شامل کارگروه مخابرات و ارتباطات با مسئولیت اداره کل فناوری و اطلاعات،‌ کارگروه بهداشت و درمان با مسئولیت رئیس دانشگاه علوم پزشکی، کارگروه خشکسالی، ‌سرمازدگی و مخاطرات کشاورزی با مسئولیت رئیس سازمان جهاد کشاورزی، کارگروه حمل و نقل، ‌شریان‌های حیاتی، ‌بلایای جمعی و طوفان با مسئولیت مدیرکل راه و شهرسازی، کارگروه تشکل‌های مردم نهاد با مسئولیت امور اجتماعی استانداری و کارگروه بیمه، بازسازی و بازتوانی، تامین و توزیع ماشین‌آلات آواربرداری ساختمان‌ها، آتش نشانی و مواد خطرناک و انتقال و تسهیل متوفیان به ریاست شهردار هر شهر یا دهیار در روستاها است.

اوروجی خاطرنشان کرد: همچنین مسئولیت کارگروه امنیت و انتظامات به ریاست معاون سیاسی امنیتی استاندار، کارگروه امور سیل و مخاطرات آب و برق و فاضلاب با مسئولیت مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای، کارگروه تامین سوخت و مواد نفتی با مسئولیت مدیرعامل شرکت نفت استان، کارگروه مخاطرات زلزله - ‌لغزش لایه‌های زمین- ابنیه ساختمان و شهرسازی با مدیریت راه و شهرسازی، کارگروه تامین مسکن با مدیریت مدیرکل بنیاد مسکن، کارگروه مخاطرات زیست محیطی با مسئولیت مدیرکل سازمان محیط زیست، ‌کارگروه آموزش و اطلاع رسانی با مدیریت مدیرکل صداوسیما مرکز هر استان و کارگروه امداد و نجات و آموزش همگانی با مدیریت جمعیت هلال احمر هر استان است.

وی دلایل این تقسیم‌بندی را اقدامات به موقع دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در حوادث دانست و گفت: این کارگروه‌ها در ۴ مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی وظایف خود را بر اساس دستورالعمل‌هایی که به آنها اعلام شده است، انجام می‌دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استان قم کمبود اعتبارات در زمینه اقدامات پیشگیرانه و عدم ابلاغ چارت سازمانی استان‌ها را از مهم‌ترین مشکلات سازمان مدیریت بحران اعلام کرد و گفت: در حالی که چندین سال از راه‌اندازی سازمان مدیریت بحران می‌گذرد هنوز چارت سازمانی آن به استان‌ها ابلاغ نشده است.

وی در پایان به هماهنگی خوب اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم اشاره و ابراز کرد: شورای هماهنگی مدیریت بحران استان قم با ریاست استاندار و ۴۰ عضو که از مدیران استان هستند تشکیل می‌شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcexv8w.jh8nfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما