يکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۷
کد مطلب : 25896

شهرک صنوف قم همچنان معطل تأمین زیرساخت‌ها است

قم نيوز : قم نیوز: شهرکی که 24 سال پیش برای ساماندهی صنوف مزاحم شهر قم کلنگ زده شد، امروز هنوز معطل دستگاه‌های مسئول برای تأمین زیرساخت‌هایی مانند آب و برق مانده است.
شهرک صنوف قم همچنان معطل تأمین زیرساخت‌ها است
به گزارش قم نیوز، پروژه ۲۴ ساله شهرداری قم با تمام اما و اگرهایش امروز مهمان جلسه علنی شورای شهر بود. طرحی که کلنگ آن سال ۱۳۶۹ توسط سازمان توسعه و عمران زده شد. عده‌ای نیز همان روزها مبالغی را برای دریافت واحد تجاری در این شهرک پرداخت کرده و تا مدت‌ها سرگردان شدند.

شهرکی که آن زمان ۵ کیلومتر با شهر قم فاصله داشت اما امروز تقریباً به شهر رسیده و هنوز در مرحله تأمین زیرساخت مانده است.

با این حال تغییر مدیریت این شهرک در سال‌های اخیر و وارد شدن بخش خصوصی به این عرصه موجب شد بسیاری از کارهایی که دو دهه به تأخیر افتاده بود، سرعت بگیرد. امروز تأمین زیرساخت‌ها پیشرفت بسیار خوبی داشته و بیش از ۹۰۰ واحد هم واگذار شده است.

مدیر شهرک صنوف که پیش از ظهر یکشنبه به جلسه علنی شورای شهر آمده بود، علت این موفقیت‌ها پس از رکود ۲۰ ساله را وارد شدن بخش خصوصی می‌داند.

حسن قنبری با اشاره به اینکه از ابتدا انتقال ۲۰۰ شغل مزاحم به این شهرک پیش بینی شده بود گفت: با این حال این آهن فروشان بودند که از همان روزهای اول کلنگ‌زنی این طرح تمایل خود را اعلام کردند.

وی با اشاره به اقداماتی که در جایگاه مدیر شهرک صنوف انجام داده خاطرنشان کرد: در ابتدای قبول مسئولیت در این شهرک متوجه شدم نقشه شهرک ۵۰۰ متر در عرض به سمت پستی‌ها شیفت دارد که با مشارکت بخش خصوصی و همواره کردن تپه‌ها این مشکل را برطرف کرده و مکان‌یابی را تغییر دادیم تا مشکلات توپوگرافی و معارضات دیگر حل شود.

در ابتدای قبول مسئولیت وی ۱۱۳ قطعه به آهن فروشان و ۶۷ قطعه به در و پنجره سازان واگذار شده بود که با توجه به جابه‌جایی‌های صورت گرفته، تفکیک قطعات به صورت مجدد انجام شد. امروز اما ۴۳۱ قطعه به آهن فروشان و ۵۰۰ قطعه از درب و پنجره سازان واگذار شده است. ۱۸۰ قطعه هم برای امور خدمات و رفاهی در نظر گرفته شده که ۵۳ قطعه آن واگذار شده است.

به گفته مدیر شهرک صنوف عرض معابر در نقشه قبلی کم دیده شده بود که در نقشه جدید این مشکل برطرف شد تا مانعی برای عبور و مرور خودروهای سنگین وجود نداشته باشد.

راه‌اندازی سایت ویژه نمایشگاه‌داران

او می‌گوید برای گسترش این شهرک و وارد کردن دیگر صنوف مزاحم جلسات متعددی با درودگران، نمایشگاه‌داران، تراشکاران و ... به مذاکره نشسته تا آنها را راضی به انتقال از سطح شهر کند. تراشکاران همکاری نداشته‌اند و نمایشگاه‌داران به دنبال مکانی بهتر بوده‌اند که قرار است ملکی روبه‌روی شهرک شکوهیه در خیابان اصلی به این امر اختصاص یابد تا نمایشگاه‌داران یک سایت مستقل داشته باشند.

قنبری با اشاره به اینکه زمین شهرک صنوف ۱۳۴ هکتار است افزود: ۴ و نیم هکتار مساحت برای فضای سبز و ۴۵ و نیم هکتار برای شوارع در نظر گرفته شده است. ۴۴ هکتار هم به آهن فروش و در پنجره ساز و باقی به صنوف وابسته قرار است واگذار شود.

تکمیل ساختمان جدید شهرداری با ارزش افزوده شهرک صنوف

به گفته قنبری اقدامات اخیر در شهرک صنوف و البته گذشت زمان موجب شده این شهرک با ارزش افزوده‌ای که داشته به منبع درآمدی برای شهرداری تبدیل شود؛ طوری که ساختمان جدید شهرداری از محل این اعتبارات تکمیل شده است.

وی در این زمینه افزود: با واگذاری زمین‌ها و خرید معوض برای شهرداری اقداماتی انجام دادیم که موجب درآمدزایی برای شهرداری شده است.

مدیر شهرک صنوف با اشاره به اینکه این شهرک به صورت هیئت امنایی مدیریت می‌شود خاطرنشان کرد: هیئت امنای شهرک صنوف متشکل از در و پنجره سازان و آهن فروشان است که با نظارت شورای سوم معرفی شده‌اند.

وی با اشاره به مشکلات تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز برای این شهرک گفت: با توافقی که با استانداری داشتیم، احداث دور برگردان به عهده شهرداری گذشته شد و مابقی زیرساخت‌ها به عهده سازمان‌ها و شرکت‌های مورد نظر گذاشته شده اما تا کنون هیچ اقدامی در این راستا انجام نشده است.

آینده مبهم انتقال صنوف مزاحم

نکته‌ای که قنبری مطرح کرد و واکنش اعضای شورای شهر را به دنبال داشت، عدم امکان اعلام یک زمان‌بندی مشخص برای انتقال آهن فروشان و درب و پنجره سازان به این شهرک بود. حسن بختیاری و محسن عابدینی پور از جمله اعضایی بودند که به تعیین زمان‌بندی برای خروج این مشاغل مزاحم از شهر تاکید داشتند.

بختیاری با اشاره به اینکه انتظار نداشته از مدیر شهرک صنوف بشنود که زمان‌بندی خاصی برای بهره‌برداری از شهرک صنوف قابل ارائه نیست، گفت: آقای شهردار در جلسه‌ای وعده دادند که تا زمان خاصی این کار انجام شود.

اگر به هر دلیلی نمی‌توانیم آن زمان را محقق کنیم باید موانع کار را برطرف کنیم. اینکه ما بگوییم چون دست بخش خصوصی است پس نمی‌توانیم برنامه‌ای بدهیم، حرف غلطی است. اقدامات خوبی شده اما برای اینکه به هدف برسیم باید انتقال انجام شود وگرنه طرح ابتر می‌ماند.

وی با اشاره به عضویتش در کمیسیون بند ۲۰ قانون ۵۵ شهرداری‌ها که مرجع رسیدگی به صنوف مزاحم است خاطرنشان کرد: در این کمیسیون اعلام کردیم که اگر فضای شهرک صنوف آماده شود؛ شهرداری می‌تواند نسبت به اخطارهای لازم برای این واحدهای صنفی اقدام کند.

ساماندهی صنوف مزاحم هسته مرکزی شهر

نکته‌ای که وحید شایسته‌نیک، عضو کمسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر به آن اشاره کرد، تلاش برای ساماندهی صنوف مزاحم هسته مرکزی شهر با توجه به ظرفیت این شهرک بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری هم به لزوم وارد شدن استانداری برای تأمین زیرساخت‌ها اشاره کرد. عباس ذاکریان همچنین پیشنهاد داد در نقاط مختلف شهر، شهرک‌های خدمات خودرویی و صنوف مزاحم با همین الگوی مشارکت بخش خصوصی ایجاد شود تا شاهد بهبود کیفیت زندگی مردم در شهر قم باشیم.

واگذاری زمین به افراد غیر مرتبط با صنوف آهن فروشی از دیگر سؤالات اعضای شورای شهر بود که شهردار قم به آن پاسخ داد. محمد دلبری در پاسخ به این نکته با اشاره به همراهی نکردن برخی اعضای این صنف در ابتدای کار گفت: ما وظیفه نداریم که حتماً واحدها را به آهن فروشان بفروشیم. بهره‌بردار باید ملزم شود که حتماً برای آهن فروشی استفاده کند. با این حال به گفته قنبری کسانی که پروانه کسب در مشاغل مرتبط داشته‌اند در اولویت بوده‌اند.

وی همچنین در زمینه ارائه یک زمان مشخص برای بهره‌برداری از این شهرک گفت: شورای شهر از جایگاه خودش باید وارد این عرصه شده و با دعوت از تمام دستگاه‌های مسئول و استانداری، وظیفه هر یک در عرصه تأمین زیرساخت‌ها را مشخص کند تا شهرداری به جمع‌بندی رسیده و بتواند یک زمان مشخص برای انتقال صنوف از سطح شهر به این شهرک ارائه کند.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjmoe8.uqeihzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما