سه شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب : 2596
رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی خبر داد:

همکاری پژوهشگاه المصطفی در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

قم نيوز : قم نیوز: رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت: این مرکز در زمینه‌های مختلف نظریه‌پردازی و در راستای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با مراکز تحقیقاتی نهاد ریاست جمهوری همکاری می‌کند.
همکاری پژوهشگاه المصطفی در طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام مهدی رجایی در نشست خبری پژوهشگاه المصطفی به مناسبت هفته پژوهش که ظهر امروز در جامعه العلوم قم برگزار شد، اظهار کرد: تلاش‌های زیادی در حوزه تعاملات بین‌المللی از سوی این پژوهشگاه انجام شده و در این راستا تفاهمنامه‌هایی با مراکز علمی خارجی در حوزه‌های پژوهشی به امضا رسیده است.

وی افزود: در حوزه داخل کشور نیز تعاملات خوبی با مراکز علمی برقرار شده و در این راستا همایشی با عنوان دین و رسانه به زودی با همکاری صدا و سیما برگزار می‌شود ضمن اینکه پژوهشگاه المصطفی در زمینه‌های مختلف با سمینار تحول علوم انسان همکاری خواهد کرد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با اشاره به همکاری علمی این مرکز با معاونت نظارت و برنامه‌ریزی دفتر ریاست جمهوری در حوزه طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت گفت: کارشناسان پژوهشگاه فعالیت‌هایی را نیز در کنار مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری انجام می‌دهند.

وی حوزه دیگر فعالیت‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی را بحث نشریات و سایت‌های اینترنتی دانست و افزود: فصلنامه‌ای در حوزه مطالعات منطقه‌ای به زبان فارسی در این مرکز منتشر می‌شود ضمن اینکه نشریات دیگری نیز به زبان‌های انگلیسی و عربی در این پژوهشگاه در اختیار طلاب خارجی قرار می‌گیرد.

رجایی با تاکید بر استفاده حداکثری از فضای مجازی در عرصه پژوهش اظهار کرد: علاوه بر سایت رسمی اطلاع‌رسانی پژوهشگاه، پایگاه‌هایی نیز در حوزه بیداری اسلامی و جشنواره شیخ طوسی وجود دارد ضمن اینکه سایتی در زمینه الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت امروز رونمایی شده و کارشناسان این مرکز تا هفته آینده اطلاعات مورد نیاز مراجعان را بر روی آن قرار خواهند داد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از راه‌اندازی چند‌ سایت پژوهشی در حوزه‌های مختلف از جمله قرآن و علوم انسانی تا یک ماه آینده توسط این مرکز خبر داد و گفت: در حوزه تحول در علوم انسان نیز دو دسته فعالیت در پژوهشگاه انجام می‌شود که نخستین مورد آن مربوط به برنامه‌های آموزشی در گرایش‌های مختلف قرآن و علوم انسانی و نیز جلسات تفسیر قرآن و علوم انسانی است که تاکنون بیش از ۱۱۲ جلسه در این خصوص تشکیل شده است.

وی با اشاره به سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه المصطفی تصریح کرد: تلاش در راستای توسعه ظرفیت‌های بین‌المللی این مرکز و نظریه‌پردازی‌های علمی در کنار پاسخگویی به نیازهای نظام اسلامی از جمله سیاست‌های پژوهشگاه تلقی می‌شود.

رجایی افزود: توسعه مطالعات راهبردی و عملی و نیز جذب محققان غیرایرانی در راستای تحقق هدف تربیت محقق نیز در دستور کار قرار دارد و علاوه بر آن برای پرداختن به مسئله بیداری اسلامی با نگاه پژوهشی نیز فعالیت‌هایی در حال انجام است که طی امسال و سال‌های آینده به مرحله اجرا درخواهد آمد.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از تشکیل کارگروه ویژه بیداری اسلامی و جهانی خبر داد و گفت: توسعه استفاده از فضای مجازی در راستای خدمت‌رسانی داخلی و خارجی و نیز توسعه اتاق‌های فکر برای تربیت طلاب غیرایرانی از اهدافی است که پژوهشگاه آنها را دنبال می‌کند.

وی پژوهش‌های این مرکز را شامل سه دسته پژوهش‌های اعضای هیئت علمی، محققین همکار و پروژه‌های پژوهشی دانست و عنوان کرد: برای جذب محققان همکار ایرانی و خارجی نیز برنامه‌هایی در پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در دست بررسی است.

رجایی اظهار کرد: در حال حاضر کتابخانه عمومی پژوهشگاه المصطفی با امکانات مناسب در اختیار محققان غیرایرانی قرار دارد ضمن اینکه دو کتابخانه تخصصی مطالعات منطقه‌ای و آینده‌پژوهی نیز در این مرکز راه‌اندازی شده و محققان می‌توانند بهره کافی را از آنها ببرند.

رئیس پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی با بیان ضرورت تشکیل کرسی‌های آزاداندیشی در همه مراکز پژوهشی گفت: اجرای این برنامه با توجه به مقوله طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و ضرورت برنامه‌ریزی و نظریه‌پردازی‌ مورد نیاز برای نظام اسلامی در دستور کار این مرکز قرار دارد.

وی خواستار تساهل و تسامح در زمینه ارائه نظریات جدید توسط محققان به ویژه جوانان شد و افزود: باید به کارشناسان اجازه دهیم که نظریات خود را مطرح کرده و سپس به بحث و نقد آنها بپردازیم زیرا به عقیده ما این کار سرعت بیشتری به تحقق منویات رهبری می‌دهد و سختگیری بیش از حد برای ارائه نظریات جامع موجب کندی کار می‌شود.

رجایی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی در حوزه برنامه‌ریزی عنوان کرد: همت کارشناسان این مرکز بیشتر بر روی طرح الگوی اسلامی ت ایرانی پیشرفت متمرکز بوده است ضمن اینکه این کار به تولید دانش‌های اسلامی در علوم انسانی کمک شایانی خواهد کرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.n0x2yt0k9a26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما