سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب : 26006

ریزگردها به عمده‌ترین چالش قم تبدیل شده است

قم نيوز : قم نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: ریزگردها یکی از چالش های عمده استان قم محسوب می شود و در بین آلودگی های زیست محیطی‌، بیشتر از همه سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند.
ریزگردها به عمده‌ترین چالش قم تبدیل شده است
به گزارش قم نیوز، محمودعلی رکنی عصر امروز در نشست بررسی مشکل گرد و غبار در استان قم که در بنیاد قم پژوهی برگزار شد با اشاره به مسئله ریزگردها در استان قم اظهار کرد: ریزگردها یکی از چالش های عمده استان قم محسوب می شود و ریزگردها در بین آلودگی های زیست محیطی یکی از مهمترین چالش های زیست محیطی به شمار می رود، امروزه با گسترش روز افزون تخریب محیط زیست و فعالیت های انسانی، هوای شهرهای بزرگ از جمله شهر قم آلوده شده است و سلامت عمومی جامعه مورد تهدید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در ابتدا مسئله ریزگردها را مرتبط با خارج از کشور می دانستیم، اما با بررسی های جدید به این نتیجه رسیدیم که خشک شدن تالاب های مرکز کشور بستری برای پخش ریزگردها در سطح کشور شده است و در استان قم هم تالاب های موجود در دشت مسیله و دریاچه نمک خشک شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم هوای سالم را حق مردم دانست و افزود: دولت باید تدابیری را برای تضمین هوای پاک برای شهروندان اخذ کند و ما هم در استان قم مردم را از کیفیت هوا در سطح استان آگاه می کنیم، البته مردم هم وظیفه دارند که در حفاظت از محیط زیست بکوشند.

موتور سیکلت ها عامل آلودگی هوای قم

رکنی با اشاره به آلودگی موتورسیلکت ها گفت: امروز در سطح استان قم چهارصد هزار موتورسیکلت داریم که هر موتورسیکلت به اندازه پنج وسیله نقلیه آلودگی ایجاد می کند، گازهای آلاینده ناشی از هیدورکربن ها به ریزگردها متصل می شوند و این ریزگردها را به دستگاه تنفسی مردم ضربه می زند.

وی تصریح کرد: از هر هفت مرگ در کشور، یک مرگ مرتبط با آلودگی هوا است و امروزه هر تخت بیمارستانی سالانه چند صد میلیون هزینه دارد، ما می توانیم با بیابان زدایی از افزایش ریزگردها و آلودگی هوای شهرها جلوگیری کنیم و خسارت های ناشی از تخریب محیط زیست، باید در سطح ملی و استان مدنظر قرار بگیرد.

قم یکی از گرم‌ترین مراکز استان در ایران است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم شهر قم را از گرم ترین مراکز استانی در کشور دانست و افزود: این شهر در سه رتبه اول بیشینه دمایی و نامطلوبیت کیفیت هوای شهری در بین سی مرکز استانی قرار دارد و شهر قم جزو گرم ترین مراکز استانی در کشور است، ما در گذشته دو اکوسیستم برای تلطیف هوای قم داشتیم که آنها امروز از بین رفتند، این دو اکوسیستم هشتصد هزار هکتار تالاب و پوشش گیاهی اطراف شهر قم بودند.

رکنی با اشاره به آلودگی هوا در استان قم بیان کرد: بیش از ۳۵ روز هوای نامطلوب در حد هشدار و خطرناک در سال جاری در قم داشتیم و طی یک ماه گذشته دو روز هوای قم به وضعیت هشدار رسید و یک روز هم وضعیت هوا به وضعیت اضطراری رسید که به تعطیلی شهر قم منجر شد.

وی تصریح کرد: فاکتورهای مهم آلاینده هوای استان شامل ذرات گردو غبار، گاز دی اکسید نیتروژی و گاز مونو اکسید کربن هستند و افزایش پدیده گردوغبار اصلی ترین عامل آلاینده هوای شهر قم محسوب می شود، منشا خارجی ریزگردها در کشورهای مجاور است، اما منشاء داخلی آلودگی هوای قم خشک شدن تالاب های استان است و سهم منشاء خارجی سی درصد و منشاء داخلی هفتاد درصد است.

فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده محدود شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به علل گرد و غبار در استان قم گفت: از علل وقوع گرد و غبار در استان قم می توان به خشکسالی های پی در پی، عدم مدیریت جامع منابع آب، عدم توجه به حق آبه های محیط زیستی، کاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا، بیابان زایی و تخریب های ناشی از فعالیت های انسانی اشاره کرد

وی تصریح کرد: کانون های آلودگی غبار در استان قم، تالاب های خشک شده استان، دشت های استان و صنایع آلاینده حاشیه شهر است و متاسفانه واحدهای آلاینده در محدوده شهر قم و با روش های قدیمی در حال فعالیت هستند.

رکنی رفع مشکلات زیست محیطی را در گرو مشارکت تمام مردم دانست و افزود: از جمله برنامه های پیش بینی شده برای رفع مشکل گرد و غبار حفظ حق آبه های تالاب های کشور و کاشت کمربند فضای سبز در اطراف شهرها است و در سال های اخیر تلاش های بین المللی برای رفع کانون های گرد و غبار در کشورهای مجاور صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: باید بوستان ها در سطح شهر قم افزایش پیدا کنند و آموزش هایی برای دانش آموزان جهت فرهنگ سازی صورت بگیرد، علاوه بر آن باید از چرای بی رویه دام در مناطقی که در معرض کویری شدن هستند، جلوگیری شود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcd9z0x.yt09z6a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما