شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : 26138

خبرنگاران در جایگاه پیام رسان امین نقش آفرینی کنند

قم نيوز : قم نیوز: مدیرحوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه خبرنگاران رسالت سنگینی دارند، تصریح کرد: خبرنگاران در جایگاه پیام رسان امین نقش آفرینی کنند تا جامعه از خبرهای آنها در راستای سبک زندگی اسلامی ودینی بهره مند شوند.
خبرنگاران در جایگاه پیام رسان امین نقش آفرینی کنند
به گزارش قم نیوز، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با گرامیداشت سالروز شهادت شهید صارمی و روز خبرنگار، اظهار داشت: حرفه خبرنگاری و اطلاع رسانی رسالت سترگ و سنگینی است.

وی در ادامه به تبیین شاخصه های خبرنگاری پرداخت و گفت: نخستین نکته ای که در مساله اطلاع رسانی اهتمام دارد، توجه به موضوع امانت داری است و خبرنگارانی که پیام و خبری را منتقل می کنند باید امانت داران خوبی باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، انتقال سریع اخبار را در دومین شاخصه مطلوب خبرنگاری عنوان کرد و ابراز داشت: در دنیایی که تبدیل به دهکده اطلاعات تبدیل شده است، سرعت خبررسانی امر پسندیده و مطلوبی است و متناسب با محتوا بهتر است اخبار با سرعت منتقل شوند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که امروز در زمینه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی جایگاه انتقال خبر نقش آفرین، تاثیرگذار و مهم است، تصریح کرد: هرقدر سرعت پیام رسانی بیشتر و به هنگام باشد، نقش مثبت خود را دارد؛ بنابراین اصحاب رسانه در جامعه دینی و فرهنگی زندگی می کنند به مسئله تسریع انتقال اخبار توجه ویژه داشته باشند.

وی، سومین شاخصه خبرنگاری را دقت در انتقال اخبار دانست و افزود: گاهی ممکن است گوینده ای سخنی گفته باشد و خبرنگار مفهوم دیگری را برداشت کرده باشد و این مسئله مشکلاتی را به همراه خواهد داشت، چرا که موجب ارسال تکذیبیه می‌شود، اما ممکن است به دلایلی مخاطبان متن تکذیبیه را مطالعه نکرده باشند که آثار زیان باری دارد.

تاکید بر رعایت امانت داری

معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر این که مسئله امانت داری با عدم دقت متفاوت است، ابراز داشت: گاهی افراد در عرصه رسانه امانت داری نمی کنند و تعمدی خبری را منعکس می کنند یا گاهی می‌خواهند نظرات خود را به مصاحبه شونده اعمال کنند و از زبان وی سخنان خود را بگویند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه چهارمین شاخصه مهم خبرنگاری را موقعیت شناسی انتقال اخبار دانست و یادآور شد: گاهی ممکن است با وجود امانت داری، سرعت و دقت فضای انتقال خبر برای یک جامعه مناسب نباشد و همین خبر واقعی می تواند آثار زیان بار داشته باشد، به همین دلیل اهالی رسانه باید ملاحظات خاصی را در این زمینه داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که امروز خبرنگاران ایران اسلامی در دنیایی که به مسئله خبر و اطلاع رسانی اهتمام داده می شود، رسالت سنگینی دارند، تصریح کرد: خبرنگاران در جایگاه پیام رسان امین نقش آفرینی کنند تا جامعه از خبرهای آن ها در راستای سبک زندگی اسلامی ودینی بهره مند شوند.

وی در ادامه به مسئولیت خطیر و سنگین خبرنگاران شهر کریمه اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: خبرنگاران شهر مقدس قم به دلیل انتقال پیام و اخبار مراجع تقلید و بزرگان حوزه به مخاطبان دقت بیشتری باید داشته باشند چرا که گاهی فتوای دینی در قالب خبر است و انتقال این خبر با باورها و رفتار دینی مردم سروکار داشته و بازتاب مهمی دارد و به همین دلیل نباید تغییری در اصل مطلب صورت گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که عملکرد خبرگزاری حوزه را چگونه ارزیابی می کنید؟، گفت: خبرگزاری حوزه اگرچه نوپاست و هنوز زمان لازم برای این که بتوان یک ارزیابی کامل از آن داشت، نرسیده است، اما با این حال توانسته مرجع مورد اعتمادی برای سایر رسانه‌ها باشد و مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اخبار حوزه را از طریق این رسانه دریافت کنند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از محسنات خبرگزاری حوزه، انتقال بی تنش اخبار و دقت لازم در انتقال پیام است، که باعث شده جایگاه این خبرگزاری مطلوب و قابل قبول باشد.

رسانه ها مراقب باشند

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله حسینی بوشهری در پایان خاطرنشان کرد: سفارش بنده این است چون مسئولیت سنگین تر است، باید رعایت همه جوانب را در انتقال اخبار کرد، چرا که هر رسانه ای اگر در جامعه و فضای رسانه ای نتواند به رسالت خبری خود پایبند باشد، از درجه اعتبار ساقط می شود و ادامه فعالیت خبری آن نیز خیلی مهم نخواهد بود.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcjove8.uqemtzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما