دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : 26495

روستاها باید مرکز تولید باشند

قم نيوز : قم نیوز: معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: روستاهای کشور باید مرکز تولید باشند و تدبیر دولت جدید این است که با برنامه ها و طرح هایی، روستاها را بهبود و توسعه بخشد.
روستاها باید مرکز تولید باشند
به گزارش قم نیوز، سید ابوالفضل رضوی در نشست مشورتی مسئولین روستایی قم که قبل از ظهر یکشنبه با حضور محسن کوشش تبار معاون دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و استاندار، فرماندار و دهیاران قم در تالار معصومیه استانداری قم برگزار شد، با بیان این که هدف از برگزاری این نشست رشد و شکوفایی کشور است، اظهار داشت: بهبود بخشیدن به درآمد و زندگی اقتصادی‏ فرهنگی و اجتماعی روستائیان یکی از مهم ترین برنامه های دولت جدید است و برای آن طرح ها و برنامه هایی دردست اجرا است.

وی با اشاره به عدم هماهنگی در انجام کارها به عنوان یکی از بزرگ ترین مشکل در کشور بیان داشت: متاسفانه جامعه ما به صورت هماهنگ در مسائل اقتصادی‏، فرهنگی و اجتماعی رشد نکرده،‌ شهرها یک گونه و روستاها به گونه ای دیگر رشد کرده اند و مشکلات هرکدام به طور خاص برطرف می شود.

کم ترین جمعیت روستایی کشور به استان قم اختصاص دارد

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری عنوان کرد: نرخ متوسط جمعیت روستایی ۲۸ و ۶ دهم درصد است و استان قم با دارا بودن ۹ دهستان و پنج بخش کم ترین جمعیت روستایی در کشور را به استان قم اختصاص داده است.

وی ادامه داد: مشکلات روستائیان قم بسیار زیاد است و متاسفانه آمارها نشان می‌دهند که عمدتا وضعیت معیشت روستائیان قمی در وضعیت خوبی قرار ندارد.

رضوی در ادامه با بیان این که بعد از انقلاب اسلامی خدمات خوبی به روستائیان انجام شده افزود: نظام اسلامی به روستائیان بذل و بخشش خوبی کرده است اما متاسفانه بهره خوبی از این هزینه‌ها گرفته نشده است.

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: روستا باید مولد و تولیدکننده باشد نه این که به جمعیت مصرف کننده تبدیل و به شهرها مهاجرت شود، امروز روستائیان به حاشیه نشینان شهرهای بزرگ شناخته شده اند.

وی ابراز داشت: باید راهکارهای توانمند شدن روستائیان را بررسی کنیم و بدانیم چه کارهایی لازم است آن‌ها را انجام دهیم تا روستائیان زندگی خوب و مناسب با شانشان داشته باشند و در رفاه کامل باشند.

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری افزود:‌ عمده روستائیان به دلیل نبود امکانات و شغل و درآمد به شهرها مهاجرت می‌کنند و ما باید امکان جلوگیری ازمهاجرت و دلایل آن را بشناسیم و با آن مبارزه و یا تقویت کنیم.

رضوی تبعیض قائل شده در خدمات رسانی به روستائیان و عدم تکریم روستائیان را از دیگر مشکلاتی دانست که روستائیان را به مهاجرت ترغیب می‌کند.

دلایل مهاجرت روستائیان به‌رغم خدمت‌رسانی در سال‌های گذشته

وی در ادامه سخنانش به دیدار خود با دکتر لاریجانی اشاره کرد و افزود:‌ این سوال مطرح است که چرا با وجود خدمات رسانی‌ها به روستائیان در سال های گذشته همچون ایجاد جاده‏، برق رسانی، امکانات آموزشی و بهداشتی تخلیه روستاها را شاهد هستیم.

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: ما میخواهیم روستاها را توسعه دهیم زیرا درغیر این صورت کشور با مشکل روبه رو می شود، روستائیان مرکز تولید هستند که اگر به آنها رسیدگی شود کشور به رشد مطلوب می رسد.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب اسلامی بر تولید و پیشرفت اضافه کرد: اگر جمعیت فعال کشور جمعیت غیرفعال کشور را کمک نکنند بیش از ۴۰درصد جمعیت فعال کشور بهغیر فعال تبدیل می شوند و روزبه روز بر بیکاران افزوده می شود.

۵۵ درصد زمین‌های قابل تولید آن در اختیار روستائیان است

رضوی عنوان کرد: ما در جامعه ایزندگی می کنیم که ۵۵ درصد زمینهای قابل تولید آن در اختیار روستائیان، یعنی ۲۸ و ۶ دهم جمعیت کشور است و نیاز است آن ها را توسعه دهیم.

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری در ادامه از وجود تسبیح های چینی در استان های مذهبی مشهد و قم انتقاد کرد و بیان داشت: ۹۰ درصد تسبیح های قم و مشهد چینی اند، آن ها به تدریج از خاک مشهد نیز برداشته و مهر درست می کنند، چرا باید شاهد این گونه تولیدات باشیم ودر روستاهایمان تولیدی نداشته باشیم حداقل در شهرهای مذهبی نباید این اتفاقات بیفتد.

وی افزود: از ۳۱ استان کشور ۲۵ استان هزینه خانوار روستایی آن از درآمد خانوار کم تر است اما در استان قم هزینه سالیانه هر خانوار روستایی به طور متوسط ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است درحالی که درآمد آن ها ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

معاون مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری عنوان داشت: این نشست با هدف توسعه روستاها و دلایل مهاجرت روستائیان استان قم برگزار شد تا دهیاران با همفکری و همراهی یکدیگر برای رفع موانع پیشرفت در روستاها با یکدیگر تبادل نظر کنند و طرح‌هایی را ارائه دهند.

رضوی در این مراسم طرحی را برای توسعه روستاها ارائه داد و از دهیاران خواستار شد تا در مورد مزایا و معایب آن فکرکرده و نواقص آن را بیان کنند.

ایجاد پایگاه تولیدی اشتغال دائم در روستاها محتوای طرح رضوی به دهیاران بود و عنوان کرد که دولت جدید با این اجرای این طرح خواستار توسعه و پیشرفت و رفع موانع در روستاها به خصوص مسئله اشتغال است.

انتهای پیام/126
https://qomnews.ir/vdcftjd0.w6dv1agiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما