سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۰۱
کد مطلب : 27619
عارف در جمع دانشجویان دانشگاه قم:

حوادث فتنه 88 در شان انقلاب نبود/منتظر تحقق ‌وعده‌های رو‌حانی برای آزادی برخی سیاسیون هستیم

قم نيوز : قم نیوز : رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: مردمی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به روحانی رای نداند باز هم پیروز میدان بودند و گواه این امر مراسماتی بود که پس از اعلام نتایج برگزار شد.
حوادث فتنه 88 در شان انقلاب نبود/منتظر تحقق ‌وعده‌های رو‌حانی برای آزادی برخی سیاسیون هستیم
به گزارش قم نیوز ، محمدرضا عارف بعد از ظهر امروز در همایش روز پژوهش که در سالن شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد با اشاره به اینکه شهر قم در حوزه آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی رشد یافته است اظهار کرد: میزان توسعه مراکز آموزش عالی استان قم باید در سطح حوزه‌های علمیه باشد.
 
وی افزود: مرحوم قاضی رئیس اسبق دانشگاه قم در مسیر رشد و توسعه علمی این دانشگاه فعالیت بسیاری داشت که امیدواریم رئیس فعلی دانشگاه قم نیز ادامه دهنده مسیر ایشان باشد.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره اینکه آذر، ماه دانشگاه است گفت: 16 آذر به عنوان روز دانشجو، 25 آذر روز پژوهش و روز دیپلماسی علمی و 27 آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه است.
 
عارف تصریح کرد: در دهه اول انقلاب تنها 175 هزار دانشجو در کشور وجود داشت که امروز شاهد حضور بیش از 4 میلیون دانشجو در کشور هستیم که با استفاده از حضور این دانشجویان می‌توانیم در تولید علم و مقالات علمی صاحب رتبه‌های برتری در کشور و سطح جهان شویم.
 
وی با اشاره به اینکه رشد علمی باید در رشد ناخالص ملی و ثروت به مردم نشان داده شود گفت: مردم باید افزایش ثروت ملی را احساس کنند که در این مسیر باید فناوری سبب افزایش ثروت ملی شود.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد:‌ دیپلماسی علمی امروز باید از تمام توان کشور برای دستیابی به اهداف خود استفاده کند.
 
عارف با اشاره به اینکه 4 میلیون نخبه ایرانی در خارج از کشور وجود دارد گفت: کشور باید به عنوان نقش آفرین در منطقه معرفی شود و امروز مردم و مسئولان خوشحال هستند که دیپلماسی برتر علمی را در سطح منطقه داریم.
 
وی بیان کرد: باید از تمام سرمایه‌های داخلی و خارجی برای تحقق اهداف نظام استفاده کنیم که حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد آموزشی کشور می‌توانند در این امر مشارکت ویژه‌ای را داشته باشند.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به نامگذاری روز مقابله به خشونت و افراطی‌گری گفت: رئیس جمهور سال گذشته پیشنهاد این روز را در سازمان ملل مطرح کرد که این طرح پذیرفته و به تصویب رسید تا در آینده شاهد دنیای بدون خشونت و بدون افراط در جهان باشیم.
 
عارف تاکید کرد: حوزه و دانشگاه دو نهاد اصلی کشور هستند که در سال‌های اول انقلاب این دو نهاد در یک محل بودند اما پس از مدتی میان این دو نهاد فاصله افتاد و با توجه به اینکه حوزه و دانشگاه دو نهاد اصلی به نوعی دو بال کشور هستند باید در کنار یکدیگر باشند.
 
وی با اشاره به اینکه حوزه و دانشگاه بدون هیچ برچسب‌گذاری باید به فعالیت‌های خود ادامه دهد گفت: باید شاهد وحدت میان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان حوزه و دانشگاه در کشور باشیم.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان تصریح کرد: در شرایط فعلی باید آسیب‌شناسی وحدت حوزه و دانشگاه و انتظاراتی که مردم و انقلاب از این دو نهاد دارند صورت گیرد.
 
عارف با اشاره به جنبش دانشجویی بیان کرد: دانشجو باید در دانشگاه دموکراسی را رشد دهد و در این میان بتواند افکار مخالف را پذیرا باشد و ظرفیت‌سازی را در این مکان مقدس گسترش دهد.
 
وی ابراز کرد: در دانشگاه‌ها برای کمترین اختلاف می‌توان مراسم مناظره‌ای را برگزار و نظرها را به چالش کشید که این امر باید در محیطی کاملا صمیمی و به دور از هر گونه بی‌ادبی باشد.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری هیچ یک از کاندیداها بازنده نبودند گفت: در این انتخابات همه پیروز بودند و این روز را می‌توان حماسه‌ای نامید که به دست مردم غیور ایران رقم خورد.
 
عارف با اشاره به اینکه تشکل‌های دانشجویی باید به برنامه‌های کلان کشور توجه داشته باشد گفت: نقشه جامع و توسعه علم باید مورد توجه دانشجویان قرار بگیرد زیرا دانشجویان در جهت‌گیری اهداف نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
 
وی تاکید کرد: دانشجویان باید مخاطبان اصلی مسئولان باشند و باید مطالبات و خواسته‌های خود را با اعضای هیئت دولت مطرح کرده و خواستار تحقق مطالبات خود باشند.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به اینکه متاسفانه فعالیت‌های جامعه به صورت هیئتی است گفت: با راه‌اندازی تشکل‌های مختلف می‌‌توان برای اتفاق‌های مختلف در دانشگاه‌ها مراسم برگزار کرد و در این مسیر باید با تشکل‌های دیگر تعامل داشت.
 
عارف بیان کرد: باید در هر شرایطی دولت را درک کرد و با دولت همراه بود که در این مسیر می‌توان از نقد سازنده و مفید نیز استفاده کرد.
 
وی با اشاره به اینکه در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم گفت:‌ کارشناسان و تصمیم‌گیران دولت سعی در حل مشکلات دارند اما دانشجویان و جوانان نیز می‌توانند در مسیر حل مشکلات به مسئولان کشور یاری و مشورت دهند زیرا هر دولتی نیازمند کمک‌های راهبردی دانشجویان است.
 
در بخشی دیگر از این مراسم رئیس بنیاد امید ایرانیان در پاسخ به سئوال دانشجوی مبنی بر ادغام حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌ها گفت: امام خمینی (ره) این دو نهاد را دو بال کشور می‌دانستند که اگر این دو بال تبدیل به یک بال شوند دیگر پرواز امکانپذیر نخواهد بود.
 
عارف در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در خصوص وقایع فتنه 88 گفت: حوادثی بود که در این دوره رخ داد و به هیچ عنوان در شان انقلاب نبود اما باید سعی ‌کنیم از گذشته خود درس بگیریم.
 
وی افزود: مردمی که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به روحانی رای نداند باز هم پیروز میدان بودند و گواه این امر مراسم‌هایی بود که پس از اعلام نتایج برگزار شد.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به حبس سران فتنه و زندانی شدن برخی از سیاسیون در جریان فتنه 88 گفت: رئیس جمهور به وعده‌های که داده است به طور قطع عمل خواهد کرد و بارها در خصوص فتنه 88 و عوامل این فتنه موضع‌گیری خود را مشخص کرده‌ است، اما باید بپذیریم که در زمان مناسب این موضوعات حل خواهد شد.
 
عارف بیان کرد: امکانات کشور محدود است و این امکانات پاسخگویی نیازهای تخصصی کشور نیست و در هشت سال گذشته با توجه به این کمبود امکانات شاهد تاسیس و راه‌اندازی برخی از مراکز آموزشی با کمترین امکانات بودیم که این امر در صورتی رخ داد که هیچ گونه افزایش بودجه‌ای را نیز نداشتیم.
 
وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان مبنی بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها گفت: دانشجویان باید کنار یکدیگر تحصیل کنند و در مکانی به نام کلاس توجه همه دانشجویان به طور قطع به استاد خواهد بود و از سوی دیگر دانشجویان نیز از درک بالایی برخوردار هستند.
 
رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: باید آستانه تحمل افراد بالا باشد و اینکه رئیس جمهور در سازمان ملل پیشنهاد جلوگیری از خشونت را مطرح کردند نشان‌دهنده اهمیت این موضوع نزد مسئولان کشور است.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdceop8w.jh8fzi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما