يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : 2774
به منظور ارج‌‌گذاری به زحمات آیت‌الله اراکی؛

کتاب آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب "آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی شیخ فقها و اسوه علم و تقوا" از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما منتشر شد.
کتاب آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی شیخ فقها و اسوه علم و تقوا» تالیف غلامرضا گلی‌زواره، از سوی مرکز پژوهش‌های اسلامی منتشر شده است.

این کتاب از ۹ فصل اصلی تشکیل شده که گشت و گذاری در باغ دانش و دیانت، دانش‌اندوزی، توانایی‌های علمی و آموزشی، همگامی و همراهی با مشاهیر مبارز، فضیلت‌های اخلاقی و خصال عالی، خاموشی مشعل مرجعیت و گزیده‌ای از بیانات، مواعظ و نصایح در این فصول ارائه شده است.

ویژگی‌های آیت‌الله اراکی در قالب موضوعات زادگاه و وطن، در محضر فرزانه‌ای عالی‌قدر، حمایت از نهضت اسلامی، افشای شرارت رژیم پهلوی، سبب عقب‌افتادگی انسان‌ها، روح و نفس آدمی، مصاحبت با مدرسی وارسته و مبارز و در بوستان فضل و فضیلت از موضوعاتی است که زیرمجموعه فصول اصلی معرفی شده است.

در پیشگفتار این کتاب آمده است: در روایتی که از ناحیه مقدس امام عصر(عج) صادر شده، آن ذخیره الهی از پیروان خود خواسته در حوادثی که با آن روبه‌رو می‌شوند، به راویان حدیث مراجعه کنند چراکه آنان از سوی حضرت مهدی(عج) حجتی بر مردم هسند.
نویسنده در این پیشگفتار با اشاره به سخنی از امام حسن‌ عسکری(ع) گفته است: بر مردم است که از فقهایی پیروی کنند که مهار نفس خود را به دست گرفته، دین خود را صیانت و با خواهش‌های نفسانی مخالفت کنند و فرمانبردار مولای خود باشند.

در ادامه خاطرنشان شده است: مرجعیت فقهای شیعه، مقامی است که بر اساس سفارش‌های ائمه و تأکیدهایی که به دو نمونه‌اش اشاره کردیم، پس از غیبت کبری عینیت پیدا کرد.

نویسنده در ادامه آورده است: پیروان اهل بیت(ع) با اتکا بر مبناها و ضوابطی که ستارگان درخشان آسمان امامت ترسیم کرده بودند، مجتهدانی را مرجع امور شرعی و احکام دینی خود قرار داده‌اند که غیر از برجستگی‌های علمی، فقاهت و عدالت، ویژگی‌هایی چون زهد، تقوا، قناعت و خودسازی را در وجود خویش شکوفا ساخته‌ و در تشریح مسائل، به نیازهای زمان و تحولات عصر خویش توجه داشته و پرسش‌های جدید را با ابتکار و فراست خود، پاسخ گفته‌اند.

نویسنده در این کتاب تصریح کرده است: عالمان متعهد و حوزه‌های علوم دینی در طول تاریخ تشیع، پایگاهی محکم در برابر شبیخون‌های بیگانگان و شیاطین بوده‌اند و هرگاه مردم را با مرجعی وارسته، بافراست، شجاع و پارسا آشنا کرده‌اند، محصولات با برکت و نویدبخشی برای امت مسلمان به ارمغان آورده‌اند.

نویسنده با اشاره به ویژگی آیت‌الله اراکی گفته است: شیخ‌الفقها و المجتهدین، آیت‌الله العظمی شیخ ­محمدعلی اراکی از سلسله عالمان پرهیزکار و آگاهی است که در تاریخ معاصر فقه شیعی، حدود یک قرن چون خورشیدی درخشان، پرتوافشانی کرد.

نویسنده در ادامه آورده است: او که تندیس دانش، پرهیزکاری و اخلاص بود در راهبری دینی امت اسلامی به سوی سعادت و پاکی و رشد معنوی و اخلاقی، همت مضاعفی از خود نشان داد و فقیهی بود که در فهم روح دین، مذاق شریعت و قدرت انطباق مسائل نو با احکام الهی، اعلم بود؛ مجتهدی که شرایط اجتماعی و سیاسی زمان خویش را خوب می‌شناخت و چندین دهه با عالمان مبارز و مجاهد، مأنوس و هم‌مباحثه بود و در هیچ دوره‌ای به سرنوشت جامعه اسلامی بی‌توجه نبود و پاسداری از ارزش‌های دینی و دستاوردهای قرآن و عترت را از اهم فرایض می­ دانست.

نویسنده تصریح کرده است: آیت‌الله اراکی بزرگ‌مردی از تبار صالحان بود که در عصر تیرگی‌ها طلوع کرد و افق‌های تازه‌ای را نمایان ساخت و او که خود از فقیهان فرزانه عصر خویش به شمار می‌رفت، در حدود چهار دهه تدریس، مجتهدان و دانشوران و مدرسان بسیاری را تربیت کرد.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcb.zb5urhbzaiupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما