دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب : 15736
در راستای فرهنگ‌سازی و گسترش امانتداری

کتاب «امانت‌داری و راهکارهای ترویج آن در رسانه ملی» منتشر شد

قم نيوز : قم نیوز: کتاب «امانت‌داری و راهکارهای ترویج آن در رسانه ملی» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.
کتاب «امانت‌داری و راهکارهای ترویج آن در رسانه ملی» منتشر شد
به گزارش قم نیوز، کتاب «امانت‌داری و راهکارهای ترویج آن در رسانه ملی» از هفت فصل اصلی تشکیل شده که کلیات و مفاهیم، امانت‌داری در قرآن و سخن‌ معصومین(ع)، عوامل و زمینه‌های امانت‌داری و خیانت‌ورزی، راهکارهای رسانه‌ای، دستمایه‌های برنامه‌سازی و بایدها و نبایدهای کلی در برنامه‌سازی و محورهای کلان برنامه‌ریزی تشکیل شده است.
 
امانت در لغت، ودیعه در لغت، امانت در اصطلاح، عاریه،‌ تفاوت عاریه با ودیعه، احکام امانت، امانتداری در قرآن، عوامل و زمینه‌های امانت، عوامل و زمینه‌های بروز خیانت، راه‌های پیشگیری از خیانت، آثار و پیامدهای امانت‌داری، آیات امانت‌داری و خیانت‌ورزی، راهکارهای رسانه‌ای در حوزه محتوایی و ساختاری برنامه‌ها و آیات امانت‌داری و خیانت‌ورزی از جمله موضوعاتی است که زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب مطرح شده است.
 
امانت‌داری از صفاتی است که برای نهادینه شدن در میان افراد جامعه، به فرهنگ‌سازی نیازمند است. امانت‌داری فضیلت اخلاقی مهمی است که در جوامع دینی و حتی غیر دینی، جایگاه ویژه‌ای دارد. اندیشمندان و بزرگان ملل و ادیان مختلف منزلت و نقش این خلق نیکو را در رشد و تعالی جامعه شرح داده‌اند. پیامبر گرامی اسلام(ص) و ائمه معصومان(ع) آن‌ را به عنوان شاخصه اصلی دیانت برشمرده‌اند که با توجه به آن و با حاکمیت صحیح روابط بین افراد جامعه با خود، افراد با مسئولان و همه نسبت به اموال عمومی می‌توان جامعه‌ای ایمن و متعالی ایجاد کرد.
 
رسانه‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی و گسترش امانت‌داری و به تبع آن تربیت انسان‌های امین نقش به سزایی دارند. رسانه‌ها پل‌های ارتباطی میان مردم هستند و در فرآیند ارتباطات و جابه‌جایی اطلاعات درون جامعه و میان ملت‌ها سهیم هستند. رسانه‌های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما با ایفای نقش آموزشی، خبری و اطلاع‌رسانی در ایجاد تحول، مهارت، ارزش‌ها و انگیزه‌ها بسیار مؤثر هستند.
 
در این کتاب؛ امانت‌داری و خیانت‌ورزی از منظر فرهنگ لغات، آیات قرآنی و همچنین کلام معصومین(ع) تبیین و توضیح داده می‌شود، همچنین علاوه بر بیان اقسام و نمونه‌های آن، آثار و پیامدهای این فضیلت مهم اخلاقی نیز بررسی می‌شود و با ارایه راهکارهای مختلف، نقش صدا و سیما در فرهنگ‌سازی و گسترش امانت‌داری و جلوگیری از رواج خیانت‌ورزی درون جامعه اسلامی را یادآور می‌شود.
 
کتاب «امانت‌داری و راهکارهای ترویج آن در رسانه ملی» توسط مرتضی اسکندری تألیف و توسط سمیه سادات منصوری ویراستاری شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما با شمارگان هزار و 200 عدد و قیمت 35 هزار ریال منتشر شد.


انتهای پیام/123
https://qomnews.ir/vdcb0zb8.rhbsfpiuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما