يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب : 2777
مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه:

وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیوند آرمان‌ها با واقع‌گرایی است

قم نيوز : قم نیوز: مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: وحدت میان حوزه و دانشگاه وحدت بین اندیشه آرمان‌گرایانه و واقعیت‌های موجود در یک جامعه است که می‌تواند نقش مهمی در سعادت جامعه داشته باشد.
وحدت حوزه و دانشگاه موجب پیوند آرمان‌ها با واقع‌گرایی است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام نصرالله سخاوتی امروز اظهار داشت: ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان یک امر بدیهی، پس از انقلاب اسلامی توسط بزرگان فکر و اندیشه مطرح شد.

وی گفت: پیش از انقلاب اسلامی به علت فضای فکری و فرهنگی که رژیم پهلوی سعی داشت در جامعه منتشر کند، این ضرورت احساس نمی‌شد و امکان این وحدت نیز وجود نداشت چراکه این دو نهاد کاملا از یکدیگر دور افتاده بودند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه ادامه داد: پس از انقلاب با تلاش شخصیت‌هایی مانند شهید مطهری و شهید مفتح و هدایت امام خمینی (ره)، بدنه اندیشمندان جامعه به فکر وحدت این دو نهاد ارزشمند افتادند تا کشور را با هماهنگی این دو به مسیر درست برگردانند.

وی افزود: در این راستا نهادهایی هم برای وحدت حوزه و دانشگاه به وجود آمد تا اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی را با یکدیگر ارتباط داده و به تسریع این امر کمک کنند.

سخاوتی بیان داشت: مجموعه‌هایی مانند موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و جامعة‌المصطفی العالمیه به عنوان نهادهای علمی که پس از انقلاب به ‌وجود آمدند، در راستای هماهنگی بین حوزویان و دانشگاهیان نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

وی گفت: حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال برای سعادت جامعه ناگزیر به ارتباط و اتحاد با یکدیگر هستند تا بتوانند در راستای تعدیل دیدگاه‌ها و تکمیل نظریات یکدیگر حرکت کنند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه عنوان کرد: حوزه‌های علمیه در فعالیت خود عموما به معارف الهی توجه دارند در حالی که دانشگاه واقع‌نگر و زمینی‌نگر است.

وی ادامه داد: اگر این دو نهاد نتوانند تفکر خود را در ارتباط با یکدیگر تکمیل کنند، هم حوزه و هم دانشگاه در نقص نسبی نسبت به جایگاه واقعی خود قرار می‌گیرند.

سخاوتی افزود: اگر حوزویان به دنبال این باشند که اندیشه‌های حوزوی آرمانی بماند و از واقع‌نگری دوری کنند و دانشگاهیان نیز تنها به مادیات توجه نشان دهند هیچگاه جامعه به وسیله این دو در مسیر درست قرار نمی‌گیرد.

وی اظهار کرد: در واقع وحدت میان حوزه و دانشگاه وحدت بین اندیشه آرمان‌گرایانه و واقعیت‌های موجود در یک جامعه است که می‌تواند نقش مهمی در سعادت جامعه داشته باشد.

مدیر گروه علوم سیاسی جامعةالمصطفی العالمیه اظهار کرد: پس از انقلاب اتحاد میان این دو نهاد بسیار ارتقا پیدا کرد و امروز هرچند وضعیت به حال ایده‌آل نرسیده اما مشاهده می‌کنیم این دو نهاد بسیار یکدیگر را درک می‌کنند.

وی ادامه داد: باید با تلاش بیشتر و با توجه به آراء اندیشمندان و بزرگان به ویژه مقام معظم رهبری تلاش کنیم تا میان این دو نهاد همدلی ایجاد کرده و همکاری‌ این دو را گسترش دهیم.

سخاوتی در پایان عنوان کرد: یکی از امور مهم که مورد تاکید بزرگان و به خصوص مقام معظم رهبری است، بازخوانی برخی متون دانشگاهی در زمینه علوم انسانی است که این بازخوانی به همکاری اندیشمندان حوزه و دانشگاه نیازمند است.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdce.f8wbjh8ff9bij.html
نام شما
آدرس ايميل شما