شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : 27851
رئیس مرکز بهداشت قم:

سرشماری طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت قم از فردا آغاز می‌شود

قم نيوز : قم نیوز: رئیس مرکز بهداشت استان قم با اعلام خبر آغاز سرشماری طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت این استان گفت: در این طرح ۲۳ بلوک و منطقه شهری به مدت یک ماه تحت پوشش قرار می‌گیرند.
سرشماری طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت قم از فردا آغاز می‌شود
به گزارش قم نیوز، مرتضی آقاحسنی ظهر امروز با اشاره به برنامه‌های طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت طرح عظیمی است که با اجرای آن فعالیت‌های چشم گیری در حوزه درمان انجام شده و قابل لمس است.
 
رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه فعالیت‌های بخش بهداشت در این طرح به دلیل سازمان‌های مرتبط با آن نیاز به برنامه‌ریزی دقیق است افزود: فعالیت‌های بهداشت در این طرح در لحظه برای مردم قابل مشاهده نیست و خدمات بهداشتی به عنوان ساخت یک زیر بنا برای این طرح عمل می‌کند.
 
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این زمینه خاطرنشان کرد: 8 طرح و پروژه عمده در معاونت بهداشتی ایجاد شده  که شامل ساماندهی خدمات بهداشتی در قالب بیمه روستایی است.
 
آقا حسنی با بیان اینکه پیش از اجرای این طرح خدمات بیمه روستایی سامان دهی خوبی نداشت، گفت: منابع مالی این پروژه متناسب با تورم افزایش نیافته بود و در مراکز روستایی باکمبود پزشک مواجه و خدمات مامایی، کودک و دندانپزشکی ضعیف بود.
 
رئیس مرکز بهداشت استان قم با بیان اینکه در استان قم 10 نفر پزشک را جذب کرده‌ایم افزود: اکنون در مراکز بهداشتی درمانی روستایی کمبودی نداریم و با نسبت سرانه تعلق گرفته به بیماران اکنون دندان پزشک، پزشک و ماما در همه روستاهای استان وجود دارد و خدمات مادر و کودک نیز مطابق با نیاز تامین شده است.
 
وی با اشاره به اینکه تامین تعداد اقلام دارویی در روستا‌ها از 324 به 440 افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: واکسن و مکمل‌های دارویی، قرص‌های آهن و داروهای پیشگیری از سو تغذیه را نیز اکنون تامین کرده‌ایم و با تکمیل ارائه خدمات روستایی می‌توانیم ادعا کنیم همه روستا‌ها را کامل پوشش می‌دهیم.
 
آقا حسنی اقدام دوم انجام شده در این حوزه را تکمیل ارائه خدمات سلامت معرفی کرد و افزود: در استان قم طرح تکمیل ارائه خدمات سلامت در حاشیه شهر‌ها و سکونت گاه‌های شهری و شهرهای زیر بیست هزار نفر صورت می‌گیرد و همه افرادی که در شهر کهک زندگی می‌کنند به خوبی تحت پوشش بیمه قرار دارند.
 
رئیس مرکز بهداشت قم با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت در بخش بهداشت بسیار جامع است گفت: همه خدمات بهداشتی اولیه که در مراقبت‌های اولیه بین‌المللی دیده شده در این طرح وجود دارد و در این خدمات بسته‌های مختلف خدمتی دیده شده که طیف وسیعی از خدمات را شامل می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه بیماری‌های واگیر در استان کمتر شده‌ و بیماری‌های غیرواگیر مانند قند خون و پوکی استخوان از مشکلات ما هستند، خاطرنشان کرد: در این طرحی که در حال اجراست پایگاه ارائه خدمات سلامت دیده می‌شود و کار‌شناس در این طرح ملزم به مراجعه به منزل افراد است.
 
آقا حسنی با تاکید بر اینکه پایگاه‌هایی بر این اقدامات نظارت دارند، اظهار داشت: با حضور پزشک و کار‌شناس تغذیه و کار‌شناسان بهداشت در این مرکز اقدامات لازم انجام می‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت استان قم افزود: در هر مرکز درمانی یک کار‌شناس روان‌شناس حضور دارد و مشاوره ازدواج، خانواده و امور روان‌شناسی تحت پوشش خود را بر عهده دارد.
 
وی با بیان اینکه در این مراکز کار‌شناسان در بخش‌های مختلف مانند بهداشت محیط نیز وجود دارند، افزود: بلوک بندی‌ها و تهیه نقشه‌ها به وسیله فرمانداری و مراکز مرتبط انجام شده است و مناطقی را دراستان به تفکیک معین کرده‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به منطقه پردیسان اشاره کرد.
 
آقا حسنی گفت: مرحله دوم سرشماری است که باید انجام شود و با مراجعه ماموران مرکز بهداشت به منازل مردمی که در این منطقه وجود دارد اغاز و پرسش‌های خانوار و وضعیت افراد را می‌گیرند و به وزارت بهداشت ارسال می‌شود.
 
رئیس مرکز بهداشت استان قم واگذاری طرح سرشماری به بخش خصوصی را از نقاط قوت این طرح دانست و عنوان کرد: با اجرای این طرح فرصت اشتغال زایی برای کاردان‌ها و کارشاسان پزشک، تغذیه، مامایی، روان‌شناسی، بهداشت عمومی و پرستاری ایجاد می‌شود.
 
وی با بیان اینکه بعد از سرشماری با توجه به اطلاعات، مرحله اجرایی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند دارای دفترچه بیمه می‌شوند و فرانشیز 3 و نیم درصد به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
 
آقاحسنی با بیان اینکه پزشک خانواده در اختیار این خانوار‌ها قرار می‌گیرد، افزود: سرشماری با ارائه کارت شناسایی انجام می‌شود و اگر این مرحله به خوبی اجرا شود سایر مناطق استان را علاوه بر این یک سوم کنونی تحت پوشش قرار می‌دهیم.
 
رئیس مرکز بهداشت استان قم با اشاره به اینکه 23 بلوک بندی برای سرشماری در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: از فردا سرشماری طرح تحول سلامت در استان انجام می‌شود و به مدت یک ماه به طول می‌انجامد.
 
وی افزود: در این سرشماری همه افراد ویزیت رایگان می‌شوند که به نسبت سلامت یا بیماری آن‌ها رنگ سبز، زرد و قرمز به آن‌ها تعلق می‌گیرد و گروه رده بندی شده در رنگ زرد و قرمز تحت درمان قرار می‌گیرند.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdccs4qi.2bqmp8laa2.html
نام شما
آدرس ايميل شما