يکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب : 2794
آیت الله مکارم شیرازی:

تنظیم قانون اساسی اسلامی آزمونی بزرگ بود

قم نيوز : قم نیوز: یکی از مراجع تقلید در قم گفت: تنظیم قانون اساسی به گونه ای کارآمد و مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی و فقه اهل بیت(ع) آزمونی بزرگ بود که با موفقیت پشت سر گذاشته شد.
تنظیم قانون اساسی اسلامی آزمونی بزرگ بود
به گزارش قم نیوز، همایش فقه سیاسی، ظرفیت‌ها و چالش‌ها امروز در تالار امام خمینی(ره) پردیس قم دانشگاه تهران و با حضور جمعی از کارشناسان حوزوی و دانشگاهی برگزار شد و ضمن آن از مقام علمی آیت الله عمید زنجانی تجلیل به عمل آمد.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی طی پیامی به این همایش با گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله عمید زنجانی و تشکر از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش اظهار کرد: امیدوارم تمام اهداف مقدس تشکیل این برنامه در سایه عنایات خداوند محقق شود.

وی افزود: حقیقت این است که فقهای پیشین ما با همه سرمایه‌های بزرگ علمی و دقت نظرها که داشتند به سرعت از کنار این موضوع مهم یعنی فقه سیاسی اسلام گذشته و به بحث‌های کلی در کتاب‌های الجهاد و امر به معروف و کتاب القضاء و بعضی دیگر از کتب فقهی قناعت کرده‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم دلیل این امر را حکومت خلفای خودکامه و سلاطین جبار دانست و تصریح کرد: این حکام و دیگر خلفای آن روزگار توجه کافی نسبت به مسائل اسلامی نداشتند اما بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور ما با انبوهی از مسائل سیاسی روبه‌رو شدیم که باید فقه و فقها پاسخگوی آن باشند، به گونه ای که نه خلأ به وجود آید و نه مجبور شویم قوانین بیگانگان را به عاریت بگیریم و نه زبان مخالفان و بدخواهان گشوده شود که اسلام نمی‌تواند در عصر ما حکومت را اداره کند.

وی در ادامه افزود: این اهداف سه گانه ما را بر آن داشت که با استفاده از منابع اصیل فقه اسلامی به حل مشکلات حکومت اسلامی بپردازیم و خوشبختانه در تهیه و تنظیم قانون اساسی به گونه ای کارآمد مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی و فقه اهل بیت(ع) توفیق چشمگیری به دست آوردیم و یک آزمون بزرگ را پشت سر گذاردیم.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات موجود در این میان خاطرنشان کرد: هنوز هم هنگامی که از کلیات عبور کرده وارد جزئیات می‌شویم با علائم استفهام فراوانی مواجه می‌شویم که باید دامن همت به کمر زنیم و از ظرفیت فوق العاده‌ای که در فقه اسلامی به ویژه مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد استفاده کرده و به پاسخ آن سئوالات بپردازیم.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر نادیده نگرفتن مشکلات پیش رو گفت: تحول سریع مناسبات سیاسی در جهان، پیچیدگی‌های مسائل مستحدثه و اصرار متحجران بر اموری که کارآیی فقه را کم می‌کند از مشکلاتی است که با آنها روبه‌رو هستیم اما بحمدالله تجربیات نشان داده که می‌توانیم بر همه این مشکلات پیروز شویم مشروط بر اینکه تنها به برگزاری یکی دو جلسه علمی اکتفا نشود بلکه این مسیر علمی، پویا و مستمر ادامه یابد.

آیت الله مکارم شیرازی افزود: در اینجا لازم می‌دانم که یاد آن استاد گرانمایه که آثار ارزشمندی در همین زمینه دارد گرامی داشته و شادی روح مرحوم آیت الله عمید زنجانی را که علاوه بر فعالیت‌های علمی دیگری که داشت به این مسئله پرداخت و با استعداد بالا و هوش سرشاری که داشت موفقیت‌های چشم گیری به دست آورد مسئلت کنم. خداوند او را مشمول عنایات خاص خود گرداند و روح او را با ارواح محمد و آل محمد محشور گرداند.

انتهای پیام/۱۱۰
https://qomnews.ir/vdcd.n0x2yt05oa26y.html
نام شما
آدرس ايميل شما