چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : 27962
حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی:

ولایت فقیه مسئله اساسی و عقیدتی است

قم نيوز : قم نیوز: قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: ولایت فقیه مسئله اساسی است که از متن آموزه‌های عقیدتی برمی‌خیزد و در دوران غیبت باید علاوه بر امام معصوم، نایب او را بشناسیم.
ولایت فقیه مسئله اساسی و عقیدتی است
به گزارش قم نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود رجبی امروز در گفت‌وگو با فارس در قم ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: به دلیل محدودیت‌هایی که حاکمان زمان برای اهل بیت(ع) به وجود آورده بودند، ضرورت داشت که ارتباطات ائمه اطهار(ع) به صورت تشکیلاتی حفظ شود تا معارف صحیح اسلام و مکتب اهل بیت(ع) به پیروان حضرت برسد.
 
وی خاطرنشان کرد: ائمه اطهار(ع) شبکه وکلایی تشکیل می‌دادند و از طریق آنها معارف اسلام ناب محمدی به اقصی نقاط دنیا می‌رسید، به جز کسانی که به صورت علنی جزو یاران حضرت بودند، در شهرهای دیگر یارانی از اصحاب حضرت حضور داشتند.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به زمینه‌سازی برای عصر غیبت گفت: ارتباط با امام حسن عسکری(ع) به گونه‌ای تنظیم شد که در زمان غیبت جامعه شیعه بتواند خودش را در ابعاد مختلف مدیریت کند و مردم به عالمان دینی که ائمه طاهرین(ع) از جمله امام حسن عسکری(ع) تعیین کرده بودند، مراجعه می‌کردند.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در دوران غیبت دسترسی به  امام وجود ندارد، به منظور اینکه شیعه دچار بحران رهبری نباشد، عالمان آگاه و وارسته را به شیعیان معرفی کرده و از این طریق مسئله دوران غیبت و ولایت فقیه را در دوران غیبت برای جامعه بازگو می‌کردند.
 
رجبی ادامه داد: اگر این تدابیر صورت نمی‌گرفت، شیعه با بحران رهبری مواجه می‌شد، بنا بر این ائمه اطهار(ع) با تصمیم‌گیری مناسب از بروز بحران پیشگیری کردند و طراحی لازم را انجام دادند.
 
وی یادآور شد: ائمه اطهار(ع) بیانات شفاف و گویا داشتند تا جامعه مسیر اسلام ناب محمدی را تشخیص دهد، بنابراین باید در نظر داشت که مسیر درستی که مسلمانان باید بپیمایند، مسیر حاکمیت اهل بیت(ع) است.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: حاکمان دوران امام حسن عسکری(ع) محدودیت ایجاد می‌کردند تا جلوی نشر اندیشه‌ها و بیانات آنها را بگیرند، بنا بر این وظیفه ما در دوران غیبت مسئله‌ای است که اهل بیت(ع) طراحی کردند، باید بدانیم و مبانی آن را تبیین کرده و نهادینه‌سازی کنیم.
 
وی با بیان اینکه در دروان غیبت از منظر اسلامی هدایت و رهبری مشخص است، گفت: خداوند بشر را رها نکرده، باید در نظر داشت اسلام به خوبی مسیر را تعیین کرده است و تبعیت از ولی فقیه بخشی از نظام عقیدتی ما است.
 
رجبی با بیان اینکه ولایت فقیه مسئله اساسی است که از متن آموزه‌های عقیدتی برمی‌خیزد، عنوان کرد: در روایات است که اگر کسی بمیرد و امام زمانش را نشناسد مانند دوران جاهلیت از دنیا رفته، بنابراین در دوران غیبت باید امام معصوم و نایب او را بشناسیم.
 
وی با بیان اینکه انتظار صاحب الزمان(عج) از وظایف ما است، گفت: باید در انتظار باشیم و بدانیم انتظار بزرگترین عمل است، بنا بر این باید تحرک و نشاط در وجود مسلمانان و شیعیان حفظ شود و در سخت‌ترین شرایط امیدها قطع نشود.
 
قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: انتظار سبب می‌شود که انسان رفتار خود را به گونه‌ای تنظیم کند که با دوران ظهور سازگار باشد، بنا بر این انسان نمی‌تواند بگوید که در انتظار هستم و خودش در نقطه مقابل باشد و کسی که منتظر است به معنای این است که شیفته عدالت است.
 
وی ادامه داد: اعتقاد به انتظار سبب اصلاح و تکامل جامعه مهدوی می‌شود و در حقیقت انتظار افضل و برترین اعمال است.
 
رجبی با بیان اینکه اصلاح جامعه در دوران غیبت به عهده ما است، گفت: اصلاح جامعه و انجام امر به معروف و نهی از منکر از وظایف اساسی است و توسل، توجه به حضرت و صدقه دادن برای سلامتی حضرت وظیفه دیگری است که باید به آن توجه کنیم.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcf01d0.w6devagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما