دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : 28278
مشاور وزیر نفت:

90 میلیارد متر معکب آب در بخش کشاورزی استفاده می شود

قم نيوز : قم نیوز: مشاور وزیر نفت گفت: سالانه 98 میلیارد متر معکب آب در کشور مصرف می شود که حدود 90 میلیارد متر معکب آن در بخش کشاورزی و مابقی برای آب شرب و صنعت استفاده می شود.
90 میلیارد متر معکب آب در بخش کشاورزی استفاده می شود
به گزارش قم نیوز ، \'محمد تقی امانپور\' روز دوشنبه در همایش \'فرهنگ و مدیریت جهادی\' در قم اظهار کرد: با همین آب، خاک و قابلیت هایی که در کشور داریم می توانیم برای 300 میلیون نفر غذا و آب تولید کنیم و امکان ایجاد 10 میلیون شغل جدید را داریم.
 
وی به طرح \'مدل توسعه پایدار کشاورزی\' اشاره کرد و این الگو را دارای 14 برنامه ملی و 44 پروژه دانست و خاطرنشان کرد: این مدل دارای پنج پروژه اصلی است که در پروژه اول می توان 100 میلیارد متر مکعب آب جدید را تامین کرد.
 
وی با تاکید بر اینکه کارها را باید بر اساس دانش انجام داد، گفت: در این طرح می توان با مدیریت نزولات آسمانی و فناوری که برای آن تعریف شده است این مقدار آب را تامین کرد که نمونه آن نیز در منطقه ای در استان قم صورت گرفته و آب قنات های آن منطقه افزایش یافته است و با استفاده از \'فناوری آبخوانداری\' می توان سیلاب ها را مدیریت کرد.
 
پیشکسوت جهاد سازندگی کشور، با بیان اینکه برای این فناوری در دولت جمهوری اسلامی ایران هزینه شده است، افزود: با استفاده از این فناوری می توان بازده آب در کشاورزی را از 35 درصد، تا میزان 80 درصد افزایش داد.
 
مشاور وزیر نفت، در ادامه توضیح این مدل، استفاده از گونه های مقاوم و پر محصول گیاه را از دیگر مدلهای این طرح برشمرد و اظهار کرد: در کشاورزی باید از روش هایی که مصرف آب را بهینه می کند، استفاده کرد.
 
امانپور در بخش دیگر سخنان خود، با تاکید بر هم افزایی و اجرایی کردن آموزه های مدیریت جهادی بیان کرد: جهادگران تلاش کردند تا تبلور آرمان های اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران باشند و شکل گیری فرهنگ جهادی را در جامعه تبیین کنند.
 
وی با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) درباره اینکه بدون ساختن خود نمی توانید جامعه را بسازید، اظهار کرد: جهادگران این فرمایش امام راحل(ره) را سرلوحه کار خود قرار دادند و برنامه های آموزشی و عقیدتی در برنامه جهادگران قرار داشته است.
 
وی به نقش جهادگران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در تعامل مستقیم با مردم و خدمتگزاری به آحاد جامعه به ویژه روستاییان اشاره کرد و گفت: جهادی ها همواره سرباز نظام و رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده اند و در پیاده سازی رهنمودهای امام و رهبری و آرمانهای انقلاب اسلامی تلاش می کنند.
 
مشاور وزیر نفت خاطرنشان کرد: جهاد یک مولود و اندیشه ماندگار و تجربه موفق نظام جمهوری اسلامی ایران است که همیشه می توان دستاوردهای آنان را واکاوی کرد و نیز اصلی ترین رویکرد جهادگران در راستای دانش محور و دانش بنیان بودن است.
 
امانپور اظهار کرد: جهاد به عنوان نهادی است که از ابتدا 150 مرکز آموزشی و پژوهشی ایجاد کرده و بیش از 10 هزار پژوهش تولید کرده و مدل و الگوی پایدار کشاورزی نیز ارائه شده است.
 
این همایش با حضور پیکسوتان جهاد سازندگی، جمعی از مسوولان استان قم، اعضای سازمان نظام مهندسی کشاورزی و کشاورزان استان در سالن اجتماعات مجتمع اداری آستان مقدس حضرت معصومه(س) از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان قم برگزار شد.
 
در این همایش حدود 10 مقاله ارائه شد که از مقاله های برگزیده و نیز تعدادی از پیشکسوتان جهاد سازندگی تجلیل به عمل آمد.
 
انتهای پیام/136
https://qomnews.ir/vdcg7x9x.ak97u4prra.html
نام شما
آدرس ايميل شما